شناسایی 5 محرک اصلی بورس پایتخت؛ آیا در روزهای آینده باید منتظر موج سوم صعودی باشیم

به گزارش کهن پارس، خبرنگاران: بورس از ابتدای امسال دو موج صعودی را پشت سر گذاشته؛ در موج نخست رشد 99 درصدی و در موج دوم صعود 105 درصدی را تجربه کرده؛ اما موج سوم چه زمانی و چگونه استارت می خورد؟ آیا سوخت لازم برای ورود منحنی شاخص به موج سوم در بازار وجود دارد؟

شناسایی 5 محرک اصلی بورس پایتخت؛ آیا در روزهای آینده باید منتظر موج سوم صعودی باشیم

به گزارش خبرنگاران بررسی هانشان می دهد تداوم ورود پول های جدید، افزایش تعداد مشارکت کنندگان در بازار، فرایند نرخ دلار، وضع بازارهای کالایی و اثر اهرمی شاخص های کلان اقتصادی؛ 5 محرک اصلی بورس برای صعود به شمار می فرایند.

دهمین هفته پیاپی مثبت بورس تهران نیز رقم خورد و شاخص کل با رشد 8/ 6 درصدی بر فراز قله دو میلیون واحد جا خوش کرد. در این میان با این وجود که هنوز تعداد روزهای کاری بورس تهران در سال 99 به عدد 100 نرسیده، بازده دماسنج اصلی بازار سهام به مرز 300 درصد رسیده است. بررسی های دنیای اقتصاد نشان می دهد از ابتدای سال 99 تا به امروز دو موج صعودی در این بازار با رشد 99 و 105 درصدی ثبت شده است. در 12 روز اخیر، اما این نماگر نوسانات کم مقداری را تجربه کرد. حال پرسش این است که موج سوم نماگر سهام چه زمانی استارت می خورد؟ آیا سوخت لازم برای ورود دماسنج تالار شیشه ای به موج سوم صعودی وجود دارد؟

بورس تهران از ابتدای سال 99 تا به امروز دو موج پرشتاب صعودی را ثبت کرده است. اولین موج از ابتدای سال آغاز شد و تا میانه اردیبهشت ادامه یافت. در این مدت 31 روزه، شاخص کل صعود 99 درصدی را ثبت کرد و توانست سوپرکانال یک میلیون واحدی را نیز فتح کند. پس از آن اما این نماگر رفتاری سینوسی در پیش گرفت و حول مدار یک میلیون نوسان کرد. این فرایند در ادامه کاهشی شد و تا اوایل خرداد ادامه پیدا کرد. در این مدت شاهد اصلاح 8درصدی شاخص کل بورس تهران بودیم. درست پس از رسیدن این نماگر به محدوده 938 هزار واحدی، موج دوم صعودی آغاز شد و ضمن فتح مجدد عدد یک میلیون، رشدی پیوسته در این بازار رقم خورد و تنها در برخی روزها شاهد استراحت کوتاه مدت این نماگر بودیم. این موج صعودی تا خاتمه تیرماه ادامه داشت و در این مدت شاخص کل رشد 108 درصدی را تجربه کرد و به مرز 2 میلیون واحد نزدیک شد. همین نزدیک شدن به مرز روانی جدید سبب شد تا بار دیگر شاهد رفتار سینوسی این نماگر باشیم. با این حال شاخص کل هر چند کم نوسان اما همچنان صعودی بوده و از ابتدای مرداد تا خاتمه هفته گذشته رشد 7/ 5درصدی را تجربه کرده است. اما آیا سوخت لازم برای ورود دماسنج تالار شیشه ای به موج سوم صعودی وجود دارد؟

بر مبنای بررسی ها در حال حاضر تداوم ورود پول های جدید به گردونه معاملات سهام، افزایش صدور کدهای معاملاتی و رکوردشکنی متوالی تعداد مشارکت کنندگان در عرضه های اولیه، تداوم صعود نرخ دلار و تاثیر آن بر رشد سودآوری شرکت های صادرات محور، شرایط مناسب بازارهای کالایی و اثر اهرمی شاخص های کلان اقتصادی همچون تورم و نقدینگی به اقبال به بازار سرمایه از محرک های ادامه فرایند صعودی قیمت سهام به شمار می رود.ارزش معاملات خرد سهام در نیمه نخست تابستان توانست رکوردهای جدید و متوالی را ثبت کرده و در مجموع بورس و فرابورس تا محدوده 30 هزار میلیارد تومان پیشروی کردند اما این خاتمه کار نبود و میانگین روزانه ارزش دادوستد سهام نیز به 23 هزار میلیارد تومان رسید که پیش تر نظیری برای آن نمی توان یافت. از این رو در مقایسه با بهار 98، شاهد رشد 80درصدی این متغیر مهم بورس در بهار سال جاری بودیم. از این رو یکی از مهم ترین محرک های تداوم صعود شاخص سهام، ارزش بالای دادوستد سهام است. جایی که شناوری سهام همچنان در محدوده کمتر از 25 درصدی قرار داشته و پول های ورودی در ظرف کوچک بازار، رشد پرشتاب قیمت سهام را رقم می زند. بررسی ها نشان می دهد از ابتدای سال 99 تا نیمه مردادماه، در مجموع شاهد خالص خرید 106 هزار میلیارد تومانی معامله گران حقیقی بوده ایم. برآوردهای آماری نشان می دهد در سال 97 روزانه به طور متوسط تا 16 میلیارد تومان پول تازه به بازار سهام وارد می شد. این میزان در سال 98 معادل متوسط روزانه 90 تا 95 میلیارد تومان بود و در سال جاری به طور متوسط روزانه 1200 میلیارد تومان بوده است.

همزمان با رشد نرخ تورم، آخرین آمارهای پولی و بانکی، منتشر شده از بانک مرکزی، نشان می دهد رقم کل نقدینگی در خرداد به 2657 هزار میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب به نقدینگی کل کشور در بهار سال جاری، 185 هزار میلیارد تومان افزوده شده است. به عبارت دیگر در هر روز شاهد اضافه شدن 2 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی بودیم. در این میان اما یکی از نکات جالب در بررسی ترازنامه های ماهانه بانک مرکزی تغییر ترکیب نقدینگی است.

آمارها نشان می دهند روز به روز سهم پول نسبت به سهم شبه پول از نقدینگی کل افزایش پیدا می کند. در حالی اواسط سال 96، سهم پول از نقدینگی کل کمتر از 12 درصد بود که در خاتمه سال 98 این نسبت به 8/ 17 درصد رسید. آمار جدید بانک مرکزی اما از افزایش سهم پول به 19 درصد حکایت دارد. این پول نیز با حرکت به سمت بازارهای سرمایه گذاری چه بازار سهام و چه ارز، طلا و مسکن سبب رشد قیمت ها در این بازارها خواهند شد و در حال حاضر به نظر می رسد بازار سهام جذاب ترین مقصد ورود این حجم پول باشد. بررسی هانشان می دهد در چهار ماه سپری شده از سال 99، مجموع ارزش مبادلات بازار سهام به یک هزار و 217 هزار میلیارد تومان رسیده تا بورس با فاصله 6 برابری از رقبای خود، یعنی ارز و مسکن جذاب ترین مقصد پول های سرگردان باشد. دو بازار مسکن و ارز از ابتدای سال جاری تا خاتمه تیرماه به ترتیب شاهد 111 هزار و 575 میلیارد تومان و 96 هزار و 114 میلیارد تومان نقدینگی بوده اند. بر این اساس بازار سهام با فاصله 6 برابری از رقبای اصلی خود؛ یعنی ارز و مسکن، همچنان جذاب ترین مقصد پول های سرگردان است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 213

به "شناسایی 5 محرک اصلی بورس پایتخت؛ آیا در روزهای آینده باید منتظر موج سوم صعودی باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 5 محرک اصلی بورس پایتخت؛ آیا در روزهای آینده باید منتظر موج سوم صعودی باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید