ساخت پوست مصنوعی خود ترمیم شونده برای ربات های انسان نما

به گزارش کهن پارس، محققان چینی و آلمانی با یک ماده تازه نوعی پوست مصنوعی تازه ساخته اند که نرم، مقاوم و خودترمیم شونده است و می تواند در آینده به ساخت ربات های انسان نما یاری کند.

ساخت پوست مصنوعی خود ترمیم شونده برای ربات های انسان نما

به گزارش تک اکسپلور، در سال های اخیر کارشناسان رباتیک و دانشمندان علوم مواد در دنیا در کوشش بوده اند تا سامانه های مصنوعی مشابه اجزای بدن انسان ایجاد و عمکرد آنها را بازفراوری نمایند. این موارد شامل پوست های مصنوعی است که لایه های محافظتی هستند که بعلاوه می توانند توانایی حس کردن را در ربات ها ارتقا دهند.

محققان در دانشگاه دونگهوا در کشور چین و مرکز یولیک برای علوم نوترونی آلمان (JCNS) به تازگی یک نوع پوست نو و امیدوارنماینده یونی بر اساس نانومش (nanomesh) خودترمیم نماینده ابداع نموده اند. این پوست مصنوعی در مقاله ای در نشریه ارتباطات طبیعت معرفی شده است، جنس نرم دارد و عاری از خستگی (fatigue-free) و خودترمیم نماینده است.

نانومش یک ماده دوبعدی نانوساختار غیر معدنی شبیه گرافن است که در سال 2003 در دانشگاه زوریخ سوئیس کشف شد.

از آنجا که پوست انسان یک سیستم بسیار پیچیده است، تقلید از تمام عملنمودهای آن بسیار سخت است. برای مثال پوست انسان می تواند گستره ای از تغییرات محیطی از جمله فشار، تغییر شکل سطح و تغییرات دمایی را حس کند که این کار به وسیله سیگنال های الکترونیک بر پایه یون انجام می گردد.

هر چند دانشمندان مواد به تازگی چندین نوع پوست مصنوعی ابداع نموده اند که به آنها پوست یونی یا الکترونیک گفته می گردد، اما بسیاری از این سامانه ها تنها بخشی از ویژگی های طبیعی پوست را بازفراوری می نمایند.

این محققان در تحقیق نو یک پوست مصنوعی نو بر اساس نانومش خودترمیم نماینده و یک ماتریکس یونی طراحی نموده اند که می تواند عملنمودهای کلاژن و الاستین را بازفراوری کند.

این پوست مصنوعی نو یک ساختار الاستیک منحصر به فرد دارد که آن را در برابر خستگی به شدت مقاوم می نماید. این پوست در ارزیابی های اولیه نتایج بسیار امیدوارنماینده ای داشته است و در آینده می تواند به فراوری ربات های انسان نما یاری کند.

منبع: انتخاب
انتشار: 27 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1414

به "ساخت پوست مصنوعی خود ترمیم شونده برای ربات های انسان نما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت پوست مصنوعی خود ترمیم شونده برای ربات های انسان نما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید