رهبر مخالفان بلاروس به روسیه هشدار داد

به گزارش کهن پارس، سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفان بلاروس و نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری این کشور از روسیه خواست تا به حق حاکمیت کشورش احترام بگذارد.

رهبر مخالفان بلاروس به روسیه هشدار داد

از خبرگزاری ریانووستی، تیخانوفسکایا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ایتالیایی Sky Tg24 گفت: رویدادها در بلاروس باید مساله داخلی این کشور باشد و یاری روسیه فقط در صورت احتیاج به مذاکره با دولت بلاروس باشد.

وی ادامه داد: زمانی که تصاویری از کشور خود می بینم به ملت خود بسیار افتخار می کنم که پایان شهامت یافتند تا برای حقوق خود مبارزه نمایند و عقاید خود را ابراز نموده و به هر کسی که می خواهند رای دهند.

تیخانوفسکایا گفت: ما 26 سال تحت این رژیم (حکومت بلاروس) بودیم و پایان بیدار شدیم و آماده ایم تا آزاد باشیم.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس درحالی روز 19 مرداد ماه برگزار گردید و الکساندر لوکاشنکو با کسب بیش از 80 درصد آرا به پیروزی رسید و تیخانوفسکایا تنها 10 درصد آرا را بدست آورد و مخالفان دولت بلاروس بلافاصله اعلام کردند که در انتخابات تقلب انجام شده و هواداران خود را به خیابانها کشاندند.

تیخانوفسکایا در ادامه مصاحبه گفت که روسیه و بلاروس رابطه بسیار تنگاتنگی دارند و دو کشور همسایه هستند که با تاریخ و روحیه ملی به یکدیگر ارتباط یافته اند.

وی ادامه داد: ما می دانیم که روسیه نقش معینی در کشور ما و نیز سایر کشورها ایفاء می نماید اما می خواهیم تا به حق حاکمیت ما احترام بگذارد.

به گفته نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، آنچه که در این کشور رخ می دهد امور داخلی است. اگر احتیاجی به میانجی گران خارجی برای مذاکره با حکومت داشته باشیم بدون شک و قطعا از یاری روسیه در این زمینه استقبال خواهیم کرد.

رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیون دولتی روسیه، امکان بکارگیری نیروی نظامی روسیه در بلاروس را بعید ندانست.

پوتین اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه در بلاروس تا زمانی که عناصر افراط گرا، پا را از حد خود فراتر نمی گذارند و به سرقت و تاراج اموال عمومی نپردازند، بکار گرفته نمی شوند.

پوتین توضیح داد: از نیروهای امنیتی روسیه تا زمانی که شرایط از کنترل خارج گردد استفاده نخواهد شد.

وی اعلام کرد که امیدوار است مسائل در بلاروس بطور مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، بلاروس نزدیکترین کشور به روسیه است و دو کشور دارای همکاریهای نزدیک و پیوندهای خویشاوندی هستند.

پوتین گفت: آنچه که در بلاروس رخ می دهد قطعا برای روسیه بی اهمیت نیست. این کشور بسیار نزدیک است و از نظر قومی، زبانی، فرهنگی و مذهبی نزدیکترین کشور به ماست.

لوکاشنکو نیز به تازگی گفته است که پوتین به وی وعده یاری در صورت تهدید نظامی خارجی از سوی ناتو داده است و مسکو با توجه به تعهدات خود در چارچوب دولت اتحادی روسیه و بلاروس و پیمان سازمان امنیت جمعی موظف به چنین یاریی به بلاروس است. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 243

به "رهبر مخالفان بلاروس به روسیه هشدار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبر مخالفان بلاروس به روسیه هشدار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید