راهنمای خرید گیمبال موبایل؛ هر آنچه قبل از خرید باید بدانید

به گزارش کهن پارس، بسیاری از فیلمبرداران فارغ از اینکه از دوربین های حرفه ای یا گوشی موبایل استفاده می نمایند، برای فیلمبرداری از گیمبال بهره می برند. گیمبال به زبان ساده لرزش ها و حرکات ناخواسته را حذف می نماید. بنابراین حتی اگر در حال دویدن باشید، می توانید ویدیو های بدون لرزش و جذابی را ضبط کنید. اما کاربرد گیمبال ها محدود به فیلمبرداری معمولی نیست و برای انواع و اقسام کارهای دیگر هم مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از کاربران با گیمبال جمع و جور مناسب گوشی های هوشمند آشنا هستند ولی در این میان گیمبال های غول پیکر هم برای دوربین های حرفه ای استفاده می شوند. بنابراین اگر در پی خرید گیمبال برای دوربین عکاسی یا گوشی خود هستید ولی بین گزینه های مختلف مردد مانده اید، این مطلب را از دست ندهید.

راهنمای خرید گیمبال موبایل؛ هر آنچه قبل از خرید باید بدانید

لیست محتوا

گیمبال چیست؟

گیمبال چگونه کار می نماید؟

چگونه از گیمبال استفاده کنیم؟

قبل از خرید گیمبال به چه نکاتی توجه کنیم؟

بودجه

گیمبال 2 محوره در برابر 3 محوره

سازگاری با دوربین یا گوشی

عمر باتری

جنس بدنه

اپلیکیشن

آیا گیمبال موبایل ارزش خرید دارد؟

چرا باید یک گیمبال برای گوشی خود بخرید

به فیلمبرداری علاقه زیادی دارید

در فضاهای بیرونی ویدیو های زیادی ضبط می کنید

در پی توسعه خلاقیت خود هستید

چرا نباید یک گیمبال برای گوشی خود بخرید

صرفا فکر می کنید گیمبال وسیله مجذوب کنندهی است

بیشتر در محیط استودیویی فیلمبرداری می کنید

از تجهیزات لازم بهره نمی برید

پرفروش ترین گیمبال ها در خبرنگاران

پایه نگهدارنده گوشی موبایل دی جی آی مدل osmo 4 se

پایه نگهدارنده گوشی موبایل دی جی آی مدل Osmo Mobile 5

سه پایه دوربین ژیون مدل WEEBILL S

پایه نگهدارنده گوشی موبایل ژیون مدل SMOOTH Q3 SUN2417

سخن آخر

گیمبال چیست؟

گیمبال یک تثبیت نماینده قابل حمل است که به شما برای فیلمبرداری روان و بدون لرزش یاری می نماید. گیمبال ها تقریبا می توانند توهم شناور بودن دوربین در هوا را به یک واقعیت تبدیل نمایند. سال ها قبل گیمبال ها صرفا مکانیکی بودند ولی در سال های اخیر، الگوریتم های نرم افزاری هم وارد عمل شده اند و به همین دلیل بدون احتیاج به استفاده از گیمبال های غول پیکر و سنگین، می توانید از قابلیت های چنین وسیله ای برای فیلمبرداری بهره مند شوید.

گیمبال چگونه کار می نماید؟

به طور کلی گیمبال ها مبتنی بر سه محور فضایی به نام های Yaw، Pitch و Roll هستند. محور Yaw حرکت دوربین را به سمت چپ و راست مدیریت می نماید و محور Pitch مربوط به جهت بالا و پایین است. در نهایت باید به محور Roll اشاره کنیم که مربوط به حرکت افقی دوربین است.

سال ها قبل فیلمبرداران فیلم ها و سریال ها از دالی ها و استیدی کم های گران قیمت استفاده می کردند که برای ثابت نگه داشتن دوربین مبتنی بر چندین قطعه متحرک بودند. اما گیمبال ها به زبان ساده ابزارهایی هستند که با وجود ابعاد بسیار کوچک، از موتورها و الگوریتم های نرم افزاری برای کاهش لرزش دوربین بهره می برند.

همانطور که گفتیم، گیمبال ها برای جلوگیری از لرزش دوربین از سه محور فضای بهره می برند. این یعنی اگر دوربین در هرکدام از این محور ها با حرکت ناخواسته ای روبرو گردد، گیمبال سعی می نماید با چرخاندن گوشی یا دوربین در جهت مخالف، این تکان ها را خنثی می نماید. بنابراین با تکان دادن گوشی در این سه محور، جلوی لرزش های دوربین گرفته می گردد. برای این کار، گیمبال ها باید از یک پردازنده بهره ببرند که با سرعت زیادی لرزش های دوربین را محاسبه نمایند و فرمان لازم برای خنثی کردن لرزش ها ارسال گردد. به زبان ساده گیمبال از این فرایند برای خنثی کردن لرزش های دوربین بهره می برد.

چگونه از گیمبال استفاده کنیم؟

بعد از خرید گیمبال و اگر در این زمینه تازه کار باشید، احتمالا بهره گیری از گیمبال کار پیچیده ای به نظر می رسد که در واقعیت این موضوع صحت ندارد. همانطور که گفتیم برای انواع دوربین های عکاسی و گوشی های هوشمند می توانید از گیمبال بهره ببرید. بنابراین اول از همه باید گیمبال مناسب دستگاه موردنظر خود بخرید. بعد از خرید گیمبال، بهتر است دوربین یا گوشی را به درستی در بخش موردنظر قرار دهید و آن را محکم کنید. اگر در این زمینه دقت کافی نداشته باشید، ممکن است گوشی یا دوربین به زمین بیفتد که مطمئنا دوست ندارید این اتفاق برای شما رخ دهد.

بعد از وصل کردن دوربین یا گوشی به گیمبال، حالا باید گیمبال موردنظر را کالیبره کنید. در نگاه اول شاید انجام این کار بسیار پیچیده به نظر برسد ولی به لطف قابلیت های گیمبال های تازه، خیلی راحت و بدون هیچ دردسری می توانید گیمبال موردنظر را کالیبره کنید. در نهایت باید به بهره گیری از قابلیت های مختلف گیمبال اشاره کنیم. به عنوان مثال می توانیم به امکان ثبت عکس های پانوراما، ویدیو های هایپرلپس و بسیاری از قابلیت های دیگر اشاره کنیم که با استفاده از گیمبال خود می توانید از این امکانات بهره ببرید.

قبل از خرید گیمبال به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه به اینکه در بازار گیمبال ها تنوع بسیار زیادی دیده می گردد، برای اینکه خرید بهتری داشته باشید بهتر است قبل از خرید به چندین نکته توجه کنید. در ادامه به تعدادی از این نکته ها می پردازیم.

بودجه

اگر برای بار اول در پی خرید گیمبال هستید، پس بدون شک قیمت گیمبال موردنظر اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد. گیمبال های موجود در بازار در محدوده های قیمت مختلفی به فروش می رسند. اما طبیعتا اگر در پی گیمبال های باکیفیتی هستید، باید از بین مدل های ساخت برندهای مشهور دست به انتخاب بزنید.

اگر می خواهید با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید برترین گزینه را انتخاب کنید، توصیه می کنیم نگاهی به نقد و آنالیز های انجام شده بیندازید. با این کار به راحتی از تمام نقاط قوت و ضعف گیمبال موردنظر خبردار می شوید و با خیال راحت آن را می خرید.

گیمبال 2 محوره در برابر 3 محوره

از دیگر معیارهایی که باید توجه کنید، تعداد محورهای یک گیمبال است. گیمبال های 3 محوره طبیعتا عملکرد بهتری ارائه می نمایند ولی از طرف دیگر قیمت بالاتری دارند. گیمبال های دو محوره فقط می توانند لرزش های مربوط به جهت افقی و عمودی را کنترل نمایند و در زمینه محور گردشی نمی توانند کاری انجام دهند. واقعیت این است که برای بسیاری از کاربران، گیمبال های 2 محوره کافی است ولی با توجه به احتیاجهای خود، قبل از خرید باید به این دو مدل دست به انتخاب بزنید.

سازگاری با دوربین یا گوشی

سازگاری گیمبال با دوربین یا گوشی اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال اگر اپ ارائه شده برای گیمبال با تازهترین نسخه iOS سازگاری نداشته باشد، ممکن است برای استفاده از قابلیت های مختلف آن با چالش های زیادی روبرو شوید. از طرف دیگر اگر می خواهید برای یک دوربین عکاسی گیمبال بخرید، باید ببینید که آیا در آینده با تعویض دوربین می توانید از گیمبال بهره ببرید یا نه.

در این میان باید به تحمل وزن گیمبال هم اشاره کنیم که این موضوع به خصوص برای گیمبال های مختص دوربین های عکاسی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا اگر گیمبال نتواند وزن زیادی را تحمل کند، احتمالا برای استفاده از لنزهای مختلف با مشکل روبرو می شوید.

عمر باتری

اگر بعد از خرید گیمبال قصد دارید برای ساعات متمادی از آن بهره ببرید، پس عمر باتری آن اهمیت بسیار زیادی پیدا می نماید. به همین دلیل بهتر است گیمبال شما عمر باتری بالایی داشته باشد و اگر امکان استفاده از پک باتری هم برای آن وجود دارد، طبیعتا نگرانی کمتری بابت اتمام شارژ باتری خواهید داشت.

جنس بدنه

گیمبال های مقرون به صرفه قیمت معمولا از بدنه مبتنی بر پلاستیک بی کیفیت بهره می برند که حتی اگر کار خود را هم به خوبی انجام دهند، در دست گرفتن آن ها حس خوبی به شما منتقل نمی نماید. اما در این میان گیمبال های باکیفیت از بدنه های آلومینیومی و مبتنی بر دیگر مواد باکیفیت استفاده می نمایند که این یعنی هم دوام بیشتری ارائه می نمایند و هم استفاده از آن ها لذت بخش تر است.

اپلیکیشن

اگر برای گوشی خود در پی خرید گیمبال هستید، پس امکانات اپلیکیشن ارائه شده برای گیمبال موردنظر اهمیت بسیار زیادی دارد و اصلا نباید این موضوع را نادیده بگیرید. برندهایی مانند DJI برای گیمبال های خود اپلیکیشن مجذوب کننده و پیشرفته ای ارائه می دهد که برای فیلمبرداری می توانید از امکانات مختلف این اپ بهره ببرید.

به عنوان مثال می توانیم به قابلیت ردیابی سوژه اشاره کنیم که به زبان ساده مثلا در اپ یک نفر را تعیین می کنید تا گیمبال به صورت اتوماتیک فرد موردنظر را در مرکز تصویر قرار دهد. اگر هم می خواهید زیر باران از گیمبال بهره ببرید، باید از بین مدل های ضدآب گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید.

آیا گیمبال موبایل ارزش خرید دارد؟

گیمبال گجت مجذوب کنندهی است و با استفاده از آن می توانید ویدیو های مجذوب کنندهی را ضبط کنید. اما مجذوب کننده بودن یک دستگاه علت کافی برای خریدن آن نیست. بنابراین در ادامه دلایلی را برای خریدن و نخریدن گیمبال موبایل مطرح می کنیم.

چرا باید یک گیمبال برای گوشی خود بخرید

اگر مواردی که در ادامه مطرح می کنیم در خصوص شما صدق می نماید، پس گیمبال برای گوشی شما ارزش خرید دارد.

به فیلمبرداری علاقه زیادی دارید

اگر به فیلمبرداری با گوشی علاقه زیادی دارد، پس بهتر است هرچه زودتر یک گیمبال بخرید. توصیه می کنیم در این زمینه خساست به خرج ندهید و با خرید یک گیمبال مناسب، از امکانات مختلف آن برای ضبط ویدیو های مجذوب کننده بهره ببرید. با این ابزار می توانید در شرایط مختلف ویدیو های فوق العاده ای را ضبط کنید.

در فضاهای بیرونی ویدیو های زیادی ضبط می کنید

در صورتی که اهل فیلمبرداری در فضاها و شرایط مختلف هستید، پس طبیعتا بیشتر اوقات نمی توانید دوربین را ثابت نگه دارید. در این شرایط با استفاده از یک گیمبال کوچک و جمع و جور می توانید بر محدودیت ها غلبه کنید و ویدیوهای بدون لرزشی را ثبت کنید که با این کار، مجذوب کنندهیت ویدیو ها دوچندان خواهد شد.

در پی توسعه خلاقیت خود هستید

یک گیمبال با کاهش لرزش ویدیو، دست شما را برای ضبط ویدیو های خلاقانه و مجذوب کننده تر باز می نماید. به همین دلیل حتی حین دویدن، از پله بالا و پایین رفتن و حتی هنگامی که مشغول رانندگی هستید، می توانید ویدیو های قابل توجهی ضبط کنید.

چرا نباید یک گیمبال برای گوشی خود بخرید

واقعیت این است که بسیاری از کاربران به گیمبال احتیاجی ندارند. بنابراین اگر فکر می کنید این سه مورد در خصوص شما صادق است، بهتر است برای گیمبال هزینه نکنید.

صرفا فکر می کنید گیمبال وسیله مجذوب کنندهی است

اگر در زمینه فیلمبرداری هیچ تجربه ای ندارید و تازه می خواهید وارد این حوزه شوید، پس بهتر است برای خرید گیمبال عجله نکنید. فیلمبرداری و در کل فراوری محتوای ویدیویی کار چندان ساده ای نیست و شاید بعد از مدتی از این کار دلزده شوید. بنابراین بهتر است برای مدتی صرفا با همان گوشی محتوا درست کنید و ویدیو های مختلفی ضبط کنید و بعد از ضبط چندین ویدیو، در زمینه خرید گیمبال بهتر می توانید تصمیم بگیرید.

بیشتر در محیط استودیویی فیلمبرداری می کنید

اگر بیشتر در محیط استودیو ویدیو ضبط می کنید، به احتمال زیاد احتیاجی به گیمبال ندارید. به عنوان مثال ممکن است برای کانال یوتیوب یا اینستاگرام صرفا به صورت ثابت در یک جا قرار میگیرید و از خودتان فیلمبرداری می کنید. در این شرایط یک سه پایه معمولی هم به خوبی جوابگوی احتیاجهای شما خواهد بود. به همین دلیل به جای خرید گیمبال، می توانید این هزینه را برای خرید تجهیزات نورپردازی یا صدابرداری بهتر هزینه کنید.

از تجهیزات لازم بهره نمی برید

قبل از خرید گیمبال، باید ببینید آیا تجهیزات لازم برای فیلمبرداری حرفه ای را در اختیار دارید یا نه. به عنوان مثال اگر دوربین گوشی شما در زمینه فیلمبرداری حرف زیادی برای گفتن ندارد، پس استفاده از یک گیمبال هم نمی تواند معجزه کند. از سوی دیگر باید به اهمیت تجهیزات مربوط به نورپردازی و صدابرداری اشاره کنیم که می توانند مجذوب کنندهیت ویدیو ها را دوچندان نمایند. بنابراین پیش از اینکه برای خرید گیمبال عجله کنید، باید ببینید که آیا از تجهیزات لازم برای ضبط ویدیو های حرفه ای و مجذوب کننده بهره می برید یا نه.

پرفروش ترین گیمبال ها در خبرنگاران

در خبرنگاران چندین گیمبال با قیمت های مختلف به فروش می رسند و بنابراین با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، می توانید از بین آن ها دست به انتخاب بزنید. در ادامه به تعدادی از پرفروش ترین گیمبال های خبرنگاران می پردازیم.

پایه نگهدارنده گوشی موبایل دی جی آی مدل osmo 4 se

گیمبال موبایل مدل DJI OM 4 توانایی تحمل وزن از 170 گرم تا 290 گرم دارد و مناسب گوشی های هوشمند با سایز 67 تا 84 میلی متر است. با هر بار شارژ باتری این گیمبال، می توانید به مدت 15 ساعت از آن بهره ببرید که این یعنی از عمر باتری بالایی بهره می برد. برای وصل کردن گوشی به این گیمبال مانند دیگر مدل ها، بهتر است از گوشی بدون قاب بهره ببرید. از مزایای این گیمبال می توانیم به بدنه باکیفیت و جمع و جور آن اشاره کنیم و از سوی دیگر اپلیکیشن ارائه شده با آن، امکانات مجذوب کنندهی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

پایه نگهدارنده گوشی موبایل دی جی آی مدل osmo 4 se

3 %

3,720,000

3,590,000 تومان

مشاهده و خرید

پایه نگهدارنده گوشی موبایل دی جی آی مدل Osmo Mobile 5

باتری موجود در این گیمبال 1000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و با هر بار شارژ می تواند حدود 6 ساعت انجام وظیفه کند. برای انواع گوشی ها با پهنای بین 67 تا 84 میلی متر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. حدبیشتر تحمل وزن این گیمبال 230 گرم است و این یعنی عملا برای تقریبا تمام گوشی ها با مسئله ای روبرو نمی شوید. یکی از نقاط ضعف این گیمبال این است که موتور تیلت آن فقط زاویه 270 درجه را پوشش می دهد و بنابراین برای افرادی که می خواهند از گیمبال برای تایم لپس استفاده نمایند، گزینه چندان مناسبی محسوب نمی گردد. به طور کلی گیمبال های برند DJI کیفیت بسیار بالایی دارند و این محصول هم از این قاعده مستثنا نیست.

پایه نگهدارنده گوشی موبایل دی جی آی مدل Osmo Mobile 5

8 %

5,200,000

4,799,000 تومان

مشاهده و خرید

سه پایه دوربین ژیون مدل WEEBILL S

در کنار گیمبال های مختص گوشی، گیمبال های مربوط به دوربین های عکاسی هم هواداران زیادی دارند که برای فیلمبرداری های حرفه ای تر مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول قیمت پایینی ندارد ولی امکانات مجذوب کنندهی ارائه می دهد. با داشتن وزن حدودا 1.4 کیلوگرمی، گیمبال سبک وزنی محسوب نمی گردد ولی کار خود را به خوبی انجام می دهد. بنابراین اگر در پی خرید یک گیمبال مناسب برای دوربین حرفه ای خود هستید، بهتر است این گزینه را هم در نظر بگیرید.

سه پایه دوربین ژیون مدل WEEBILL S

مشاهده کالا

پایه نگهدارنده گوشی موبایل ژیون مدل SMOOTH Q3 SUN2417

همانطور که گفتیم، شرکت های زیادی وارد بازار گیمبال ها شده اند و یکی از این شرکت ها ژیون است که طبیعتا به مقدار DJI برند شناخته شده ای محسوب نمی گردد. در هر صورت این یک گیمبال استاندارد برای گوشی است که از امکانات خوبی بهره می برد و به لطف باکیفیت بودن بدنه، در دست گرفتن آن حس خوبی به شما منتقل می نماید. البته از بین نقاط ضعف آن باید به کوتاه بودن دسته و نداشتن کیف اشاره کنیم. اپلیکیشن ارائه شده برای آن هم نسبت به اپ DJI از امکانات کمتری بهره می برد.

پایه نگهدارنده گوشی موبایل ژیون مدل SMOOTH Q3 SUN2417

3,045,000 تومان

مشاهده و خرید

سخن آخر

در این مطلب کوشش کردیم به طور مختصر و مفید از زوایای مختلف به موضوع خرید گیمبال بپردازیم تا اگر در پی خریدن چنین محصولی هستید، بتوانید برترین انتخاب را داشته باشید. به نظر شما کاربران برای خرید یک گیمبال باید به چه نکاتی توجه نمایند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آذر 1401 بروزرسانی: 25 آذر 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1413

به "راهنمای خرید گیمبال موبایل؛ هر آنچه قبل از خرید باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید گیمبال موبایل؛ هر آنچه قبل از خرید باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید