راهنمای جامع تعمیر موتور پراید

به گزارش کهن پارس، آشنایی نسبی با تعمیر موتور پراید می تواند به شما کمک کند تا مشکل وسیله نقلیه خود را زودتر تشخیص دهید و بتوانید برآورد درستی از هزینه تعمیر موتور پراید خود داشته باشید. همچنین این امکان را خواهید داشت که شخصا بعضی از ایرادات جزئی اتومبیل خود را برطرف کنید.

راهنمای جامع تعمیر موتور پراید

اما توصیه می شود برای تعمیر و رفع ایرادات تخصصی به منظور حفظ امنیت جان خود و سایر سرنشینان برای عیب یابی و تعمیر خودرو، از تعمیرکاران حرفه ای کمک بگیرید.

تعمیرکاران مجرب خبرنگاران می توانند در این زمینه کمکگر شما باشند. فقط کافی است در صفحه خدمات تعمیر خودرو سفارش خود را ثبت نمایید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • در موتورهایی که میل سوپاپ در داخل سرسیلندر قرار گرفته است؛ قبل از خارج کردن تسمه تایمینگ حتما پیستون 1 را در نقطه مرگ بالا قرار دهید تا به سوپاپ ها آسیبی نرسد.
  • ضخامت نعلبکی سوپاپ های بنزین باید حداقل 1 میلی متر و ضخامت نعلبکی سوپاپ های دود باید حداقل 1.3 میلی متر باشد.
  • موقع جمع کردن موتور، کلیه واشرهای آب بندی کاسه نمدها رینگ ها و یاتاقان هایی که نیروی گریز از مرکز به آن ها وارد می شود باید تعویض شوند.

نحوه تنظیم و تعمیر موتور پراید

تنظیم و تعمیر موتور پراید یکی از مواردی است که همواره باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید تا با رسیدگی های به موقع، مانع از بروز مسائل جدی در موتور خودرو شوید.

در این میان علاوه بر روشن شدن چراغ چک، موارد زیر نیز از جمله مواردی هستند که به شما نشان می دهد باید موتور وسیله نقلیه خود را چک کنید:

  • بالا رفتن مقدار سوخت
  • کاهش شتاب و سرعت خودرو
  • خروج دود سیاه از اگزوز
  • بد استارت خوردن خودرو هنگام روشن کردن

اگر هر کدام از این علائم در وسیله نقلیه شما وجود دارد؛ لازم است موتور آن را چک کنید.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • برق و باتری خودرو
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی ها

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم خبرنگاران

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره خبرنگاران بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • برق و باتری خودرو
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی ها

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم خبرنگاران

لوازم مورد نیاز برای تعمیر موتور پراید

قبل از شرح تعمیر موتور پراید، ابزار و لوازم مورد نیاز برای تعمیر موتور این وسیله نقلیه را ذکر می کنیم.

موارد استفادهشماره ابزار اختصاصی
برای قفل کردن دنده ها49D0111A0
نصب روی سرسیلندر و آزاد کردن خار سوپاپ49B0120A0
تعویض گاید سوپاپ490240010A
جا دادن کاسه نمد ساق روی گیت های49B012001
جا زدن ابزار سوپاپ و متعلقات آن روی سرسیلندر49B0120A0
نصب کاسه نمد میل سوپاپ49F401331
باز کردن دیسک و صفحه کلاچ49D0111A0
باز کردن دیسک و صفحه کلاچ49SE01310
جلوگیری از حرکت فلایول49D0111A0
پایه نگهدارنده پیستون49D011001
تراز روی پایه 49D011002
هوش راهنما برای خارج کردن گژن پین 4981034045
هوش راهنما برای جا زدن گژن پین49S134044K00
سمبه برای جا زدن گژن پین 49d0111003
نصب دیسک و صفحه کلاچ روی فلایویل49SE01310

جدا کردن سر سیلندر از موتور

توجه داشته باشید که ممکن است در زمان تعمیر موتور پراید برای تعمیرات اساسی مجبور به باز کردن کامل موتور شوید که در اینصورت باید مهارت جمع کردن آن را هم داشته باشید. ما در این مطلب تلاش می کنیم با بیان کامل جزئیات، راهنمایی های لازم در این مورد را ارائه دهیم.

در تعمیر پراید صبا و سایر مدل های خودروی پراید، برای جدا کردن سرسیلندر از موتور، اولین قطعه ای که از موتور باز می کنیم؛ پولی واتر پمپ و درپوش تسمه تایر است.

توجه داشته باشید که در موتورهایی که میل سوپاپ در داخل سرسیلندر قرار گرفته است؛ قبل از خارج کردن تسمه تایمینگ حتما پیستون 1 را در نقطه مرگ بالا قرار دهید تا به سوپاپ ها آسیبی نرسد. برای این کار باید علامت روی پولی میل لنگ درست مقابل علامت تاپ سنتر روی درپوش قرار بگیرد. موقع باز کردن پولی میل لنگ، برای جلوگیری از چرخش میل لنگ از ابزار اختصاصی به شماره 49D0111A0 برای قفل کردن دنده ها استفاده کنید.

خارج کردن تسمه تایمینگ

در این مرحله از تعمیر موتور پراید، درپوش دیگر تسمه تایمینگ را برمی داریم تا بتوانیم تسمه تایمینگ را خارج کنیم. برای خارج کردن تسمه تایمینگ، باید آن را از محفظه آزاد کنیم.

بنابراین تسمه سفت کن را شل کرده؛ آن را به عقب می کشیم و مجددا پیچ آن را سفت می کنیم. بدین ترتیب تسمه تایمینگ می تواند از محل خود خارج شود. حالا خار دنده میل لنگ را خارج و دنده میل لنگ را جدا می کنیم.

جدا کردن تسمه سفت کن

برای جدا کردن تسمه سفت کن، پیچ آن را شل و فنرش را آزاد کرده و بعد از باز کردن پیچ، تسمه سفت کن را از محل خودش خارج می کنیم. برای سهولت کار، قبل از جدا کردن سرسیلندر از نوک موتور اول دلکو را باز می کنیم، سپس چدنی دود را باز کرده و در پی آن چدنی هوا و نهایتا پمپ بنزین را خارج می کنیم.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

حالا برای جدا کردن سرسیلندر پیچ های درپوش سوپاپ و پیچ های سرسیلندر را به صورت حلزونی از خارج به داخل باز می کنیم و سپس واشر سرسیلندر را از روی نوک سیلندر برمی داریم. بعد از باز کردن سر سیلندر برای آسیب ندیدن سطوح جانبی آن و تماس نداشتن با فرز آن را روی دو قطعه چوب قرار می دهیم و بعد سرسیلندر را از نقاط زین کنترل و بازدید می کنیم.

کنترل های مهم در این مرحله از تعمیر موتور پراید

  • کنترل ضخامت و تابیدگی سرسیلندر
  • کنترل سوپاپ ها
  • فنر سوپاپ
  • سیکل و فایل
  • کنترل میل های انگشتی و میل سوپاپ

برای باز کردن متعلقات سرسیلندر و کنترل آن بایستی از ابزار اختصاصی و خبرنگارانای مناسب استفاده شود. میل سوپاپ را با آچار مناسب ثابت نگه داشته، و با یک آچار دیگر پیچ پولی را باز و پولی را خارج می کنیم. بعد از آن نوبت باز کردن پیچ های میل انگشتی به روش حلزونی از خارج به داخل است. میل انگشتی و انگشتی ها را از سرسیلندر جدا کرده و با باز کردن ضامن نگهدارنده، میل سوپاپ را خارج می کنیم. حالا باید پوسته ترموستات را از سرسیلندر جدا کرد.

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه ای خبرنگاران

کنترل نشتی سوپاپ

هنگام تعمیر جلوبندی پراید قبل از جدا کردن سوپاپ ها از سرسیلندر باید نشتی آن ها را کنترل کنیم؛ برای این کار سرسیلندر را برمی گردانیم و برای مشاهده دقیق نشتی سوپاپ ها بعد از پاشیدن پودر روی آن ها، پودر را به دقت در محل نشستن سوپاپ ها می مالیم و در آخر سر سیلندر را با فشار باد تمیز می کنیم. سپس سرسیلندر را برگردانده و به حالت اولیه آن قرار می دهیم.

حال از محل سوراخ های چدنی دود و هوا مقداری نفت یا گازوئیل پشت سوپاپ ها می ریزیم و مجددا بعد از 10 دقیقه سرسیلندر را برمی گردانیم. در این مرحله نشتی معین می شود. هر کجا نشتی وجود داشت، سوپاپ ها باید باز و با روغن سنباده آب بندی شوند.

جدا کردن سوپاپ و باز کردن مرحله آخر سرسیلندر در تعمیر موتور پراید

برای جدا کردن سوپاپ ها از سرسیلندر، ابتدا سرسیلندر را روی یک سطح مسطح ترجیحا فلزی قرار دهید تا مهار کردن سوپاپ ها برای تان راحت باشد. سپس ابزار اختصاصی به شماره 49B0120A0 را روی سرسیلندر نصب می کنیم و با فشردن فنرهای سوپاپ، خارهای سوپاپ را آزاد کرده و آن ها را به وسیله آهن ربا از جا خارج می کنیم.

سپس فنرهای سوپاپ دود و هوا را به همراه فنرهای خار نگه دار و واشرهای نشیمنگاه روی سرسیلندر خارج می کنیم. دقت کنید که هرکدام از قطعات باز شده باید در محل های جداگانه قرار گیرند. سپس سرسیلندر را به پهلو قرار داده؛ سوپاپ های دود و هوا را یکی یکی خارج کرده و در محل خود می گذاریم و با گیره مخصوص، کاسه نمدهای گاید سوپاپ را از سرسیلندر جدا می کنیم.

حال سرسیلندر کاملا باز شده است، در ادامه نحوه کنترل هر یک از آن ها را بررسی می کنیم.

کنترل سرسیلندر

سوختگی سرسیلندر از شایع ترین دلایل تعمیر موتور پراید است. اگر سطح سرسیلندر تاب برداشته و انحنای زیاد دارد، ممکن است به علت حرارت بیش از حد موتور باشد. در این حالت انحناهای روی سرسیلندر باعث سوختن واشر سرسیلندر می شود. معمولا بیشترین انحنای سوختگی بین سیلندر 2 و 3 به وجود می آید.

کنترل انحنای سطح سرسیلندر

برای کنترل انحنای سطح سرسیلندر از یک خط کش مسطح و فیلر استفاده می کنیم. این انحنا را در 6 نقطه مقدار می گیریم؛ چنانچه این مقدار بیش از 15 صدم میلی متر باشد؛ سطح سرسیلندر به تعمیر نیاز دارد. با توجه به مقدار تراش سطح سرسیلندر که 0.2 میلی متر است؛ ارتفاع سرسیلندر پراید از 106.7 میلی متر می تواند به حداقل 107.4 میلی متر برسد.

کنترل سوپاپ های دود و بنزین در تعمیر موتور پراید

ضخامت نعلبکی سوپاپ های بنزین باید حداقل 1 میلی متر و ضخامت نعلبکی سوپاپ های دود باید حداقل 1.3 میلی متر باشد. در غیراینصورت سوپاپ ها به تعویض نیاز دارند.

قطر استاندارد ساق سوپاپ ها نیز در تعمیر موتور پراید باید مورد بررسی قرار گیرد. مقدار استاندارد این قطر 6.98 میلی متر است و در صورتی که این قطر به کمتر از 6.92 ملی متر برسد؛ باز سوپاپ ها نیاز به تعویض دارند.

برای کنترل خوردگی داخل گاید سوپاپ ها، آن ها را داخل گاید قرار می دهیم و پایه ساعت را روی ساق سوپاپ، نزدیک گاید می گذاریم؛ سپس سوپاپ را بیرون کشیده و خلاصی را مقدار می گیریم. مقدار این خلاصی حداکثر می تواند 0.2 میلی متر باشد. در صورت وجود خلاصی بیشتر، گاید سوپاپ باید عوض شود.

تعویض گاید سوپاپ

برای تعویض گاید سوپاپ از ابزار اختصاصی 490240010A استفاده می کنیم. توجه داشته باشید که خارج کردن گاید سوپاپ باید خلاف جهت محفظه احتراق انجام شود. گاید نو یک خار فنری نگهدارنده دارد که موقع جا زدن گاید باید تا لبه گاید در محفظه سرسیلندر قرار بگیرد.

جا زدن گاید باید در جهت موافق محفظه احتراق انجام شود. در نظر داشته باشید که گاید های سوپاپ دود و بنزین می تواند به جای هم استفاده شود.

پس از جا زدن گاید سوپاپ فاصله آن را تا سطح سرسیلندر مقدار می گیریم. این فاصله باید بین 13.2 تا 13.8 میلی متر باشد. سیت های سوپاپ محل نشستن سوپاپ روی سرسیلندر هستند و می توان آن ها را تعویض کرد.

کنترل فنر سوپاپ در تعمیر موتور پراید

فنر سوپاپ به دو نوع کنترل نیاز دارد. ارتفاع این فنر بر اثر کارکرد زیاد کم می شود. به منظور تعمیر موتور پراید باید ارتفاع فنر سوپاپ و انحراف لبه انتهای فنر را مقدار بگیرید.

ارتفاع استاندارد فنر 43.6 میلی متر است که کاهش آن تا حداقل 42.2 میلی متر قابل قبول است. انحراف لبه انتهای فنر به خط قائم باید 1.4 الی 1.5 میلی متر باشد. انحراف بیشتر سبب خوردگی گاید سوپاپ می شود. در صورت مشاهده هر کدام از مسائلی که ذکر شد؛ فنر سوپاپ باید عوض شود.

میل سوپاپ را باید از این نقطه نظرها کنترل کرد:

  • ساییدگی 8 عدد بادامک سوپاپ های ورودی و خروجی

مقدار استاندارد بادامک ها باید 36.9 میلی متر باشد. حداقل این مقدار 35.9 میلی متر است که کمتر از این مقدار قطعا نیاز به تعمیر و تعویض دارد.

  • ساییدگی بادامک پمپ بنزین

مقدار استاندارد بادامک پمپ بنزین 34.2 میلی متر و حداقل مقدار آن 33.6 میلی متر است.

  • ساییدگی سه محور تکیه گاه روی سرسیلندر

مقدار استاندارد تکیه گاه وسطی 43.41 الی 43.43 میلی متر است و مقدار محورهای تکیه گاه جلو و عقب میل سوپاپ روی سرسیلندر 43.44 تا 43.47 میلی متر هستند.

  • تاب داشتن میل سوپاپ

انحنای میل سوپاپ نیز باید کنترل شود. این انحنا نباید بیش از 0.3 میلی متر باشد. در صورتی که میل سوپاپ با هر کدام از معینات گفته شده مطابقت نداشته باشد حتما نیاز به تعویض دارد. در آخرین مرحله مقدار دو پهنه تکیه گاه نیز باید مقدار گرفته شود. این مقدار نباید بیشتر از 0.5 میلی متر باشد.

کنترل خلاصی تکیه گاه میل سوپاپ روی سرسیلندر در تعمیر موتور پراید

خلاصی استاندارد برای تکیه گاه های جلو و عقب 0.035 تا 0.085 میلی متر و برای تکیه گاه وسطی 0.065 الی 0.115 میلی متر است. حد مجاز خلاصی میل سوپاپ در تکیه گا ها 0.15 میلی متر است. اگر خلاصی بیش از حد مجاز باشد، میل سوپاپ یا سرسیلندر نیاز به تعویض دارد.

میل های انگشتی از نظر تابیدگی و خوردگی محل نشستن انگشتی ها روی میل سوپاپ و خلاصی میل انگشتی در داخل انگشتی ها باید کنترل شود. حد استاندارد خلاصی میل انگشتی در داخل انگشتی 0.2 الی 0.068 میلی متر و حد مجاز این خلاصی 0.1 میلی متر است.

در صورت مشاهده هر کدام از عیب های ذکر شده، قطعه مورد نظر باید عوض شود.

تا این مرحله از تعمیرات پراید صبا باز کردن سرسیلندر را آموزش دیدیم و در ادامه آموزش تعمیر موتور پراید با جمع کردن قطعات سرسیلندر آشنا خواهیم شد.

جمع کردن قطعات سرسیلندر

برای جا زدن میل سوپاپ، آن را به روغن آغشته می کنیم و درون سرسیلندر جا می زنیم و ضامن نگهدارنده را نصب می کنیم. بعد به سیله ساعت مقدار گیری، حرکت طولی میل سوپاپ را کنترل می کنیم. مقدار استاندارد حرکت طولی 0.5 الی 0.18 میلی متر است.

خلاصی بیش از حد میل سوپاپ به علت خوردگی سطوح جانبی روی میل سوپاپ یا ضامن نگهدارنده میل سوپاپ به وجود می آید که در این صورت، ضامن نگهدارنده یا میل سوپاپ باید تعویض شود.

قبل از جمع کردن سوپاپ ها به وسیله ابزار اختصاصی به شماره 49B012001، کاسه نمدهای ساق را که حتما باید نو باشد روی گیت های سوپاپ جا می دهیم.سپس با برگرداندن سرسیلندر، سوپاپ های دود و هوا را به ترتیبی که باز کردیم؛ در محل خود جا می زنیم.

برای جا زدن فنرها و خارهای سوپاپ مجددا سرسیلندر را برمی گردانیم. جهت مهار کردن سوپاپ ها سرسیلندر را باید روی یک سطح صاف فلزی یا چوبی قرار دهیم.

حالا ضامن نگهدارنده میل سوپاپ را برای بستن ابزار اختصاصی به شماره 49B0120A0 موقتا باز می کنیم. سپس به کمک این ابزار سوپاپ ها و متعلقات آن را روی سرسیلندر جا می زنیم. دقت کنید موقع جا زدن فنرهای سوپاپ، لایه های جمع شده فنر به سمت سر سیلندر باشد.

(پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه واشر سرسیلندر پراید و علائم نیم سوز شدن آن کلیک کنید.)

نصب میل های انگشتی و انگشتی ها در جمع کردن سرسیلندر

ضمن نصب میل های انگشتی و انگشتی ها باید توجه داشت که میل انگشتی هوا و میل انگشتی دود با یکدیگر تفاوت دارد.

به این ترتیب که فاصله سوراخ های نگهدارنده سمت پیستون 4 در میل انگشتی هوا، بیشتر از این فاصله در میل انگشتی دود است. از طرف دیگر انگشتی های سیلندرهای یک و دو با انگشتی های سیلندرهای 3 و 4 باهم تفاوت دارند.

انگشتی های سیلندرهای یک و دو با زائده ای که دارند؛ معین می شوند. برای نصب میل های انگشتی، ضامن نگهدارنده میل های سوپاپ را که باز کرده بودیم؛ نصب و پیچ آن را 0.8 تا 1.1 کیلوگرم/متر سفت می کنیم.

سپس انگشتی ها و فنرهای آن را با رعایت نکات گفته شده روی میل های انگشتی به طوری که مجراهای روغن میل انگشتی ها سمت سرسیلندر قرار گرفته باشد؛ مونتاژ می کنیم.

سپس مجموعه میل انگشتی و انگشتی را به طوری که فنرهای میل انگشتی مابین میل و سرسیلندر قرار نگیرد؛ نصب می کنیم. حال پیچ های اتصال را به صورت حلزونی از داخل به خارج با گشتاوری معادل 2.2 الی 2.9 کیلوگرم/متر سفت می کنیم.

تنظیم سوپاپ و میل سوپاپ

حال یک کاسه نمد نو میل سوپاپ را به وسیله ابزار اختصاصی به شماره 49F401331 روی سرسیلندر نصب می کنیم. بعد پولی میل سوپاپ را با توجه به محل قرار گرفتن پیم روی میل سوپاپ نصب کرده و با ثابت نگه داشتن میل سوپاپ پیچ آن را به مقدار 5 الی 6.2 کیلوگرم/متر سفت می کنیم.

با توجه به اینکه در پراید میل سوپاپ روی سرسیلندر قرار گرفته است؛ می توانیم قبل از سوار کردن سرسیلندر روی بلوک سیلندر، سوپاپ ها را تنظیم کنیم. برای این کار انگشتی های سوپاپ سیلندر 4 را با چرخاندن میل سوپاپ در حالت قیچی قرار می دهیم تا انگشتی های سیلندر یک در حالت تراکم قرار بگیرد.

سپس انگشتی های هوا و دود از سیلندر یک، انگشتی هوا از سیلندر دو و انگشتی دود از سیلندر سه را به وسیله فیلر 0.3 میلی متری که برابر با 30 فیلر است؛ تنظیم می کنیم.

سپس انگشتی های سیلندر یک را در حالت قیچی قرار می دهیم تا انگشتی های سیلندر چهار در حالت تراکم قرار بگیرد. سپس انگشتی های هوا و دود سیلندر چهار، انگشتی هوا از سیلندر سه و انگشتی دود از سیلندر دو را تنظیم می کنیم.

حالا سرسیلندر آماده بسته شدن روی بلوک سیلندر است. به این ترتیب عیب یابی و باز کردن سرسیلندر در تعمیر موتور پراید به سرانجام رسید. در این مرحله از تعمیر موتور پراید به سیلندر موتور می رسیم.

سیلندر در تعمیر موتور پراید

ابتدا لوله های ورودی آب به بلوک سیلندر را باز می کنیم.برای باز کردن کارتل، موتور را به وسیله استند می چرخانیم تا کارتل در شرایط مناسب قرار بگیرد. با باز کردن پیچ های کارتل، کارتل را از بلوک سیلندر جدا می کنیم. حالا با استفاده از ابزار اختصاصی به شماره 9D0111A0 و همینطور ابزار 49SE01310 دیسک و صفحه کلاچ را باز می کنیم.

از آنجا که ممکن است دیسک کلاچ سالم باشد و بخواهیم دوباره از آن استفاده کنیم، باید طرز قرار گرفتن دیسک کلاچ نسبت به فلایویل را علامت گذاری کنیم تا موقع جمع کردن موتور درست سر جای خودش قرار دهیم

حالا واتر پمپ را از بلوک سیلندر جدا می کنیم. بعد نوبت باز کردن oil pump می رسد. قبل از جدا کردن شاتون ها از میل لنگ و نوک سیلندر باید کفه های شاتون و شاتون را نسبت به سیلندر مربوطه علامت گذاری کنیم تا موقع جمع کردن موتور، هر شاتون در محل خودش قرار گیرد.

به این ترتیب که کفه و شاتون شماره یک را با یک علامت و کفه و شاتون سیلندر شماره دو را با دو علامت و الی آخر معین کنیم. سپس با باز کردن مهره های شاتون، پیستون و شاتون را از نوک سیلندر خارج می کنیم. یادتان باشد که خار یاتاقان شاتون ها و خار به طرف فیلتر روغن قرار بگیرد.

باز کردن فلایویل در تعمیر موتور پراید

برای جلوگیری از حرکت فلایویل از ابزار اختصاصی به شماره 49D0111A0 استفاده کنید. حال پیچ های فلایویل را باز و پس از جدا کردن آن ابزار مربوطه را باز می کنیم. سپس صفحه محافظ فلایویل را از سیلندر جدا کرده و بعد از آن پوسته کاسه نمد ته میل لنگ را که به وسیله 4 پیچ به نوک سیلندر متصل شده باز می کنیم.

بیشتر بخوانید: 9 علت برای نوسان دور موتور پراید + نحوه رفع مشکل

جدا کردن میل لنگ از بلوک سیلندر

حالا وقت جدا کردن میل لنگ از بلوک سیلندرها است. دقت کنید چنانچه کفه یاتاقان فاقد شماره گذاری بود با رنگ شماره گذاری کنید تا موقع بستن مجدد هر قطعه در جای خود قرار گیرد. به یاد داشته باشید که فلش های روی کفه ها به سمت جلو موتورها قرار گرفته اند.

قبل از خارج کردن میل لنگ باید بغل یاتاقانی ها را خارج و نسبت به محل جاگذاری علامت بزنید تا همه چیز درست در جای خود قرار بگیرد. بدین ترتیب میل لنگ از بلوک سیلندر جدا می شود.

روش کنترل سیلندر و قطعات آن

ابتدا سیلندر باید به دقت شستشو شود. سپس آن را از نظر ترک خوردگی بازدید می کنیم. پولک های سیلندر نیز باید از نظر پوسیدگی و نشت آب، و مدارهای روغن داخل سیلندر از نظر گرفتگی کنترل شود. سطح سیلندر را نیز مثل سطح سرسیلندر در 6 جهت با استفاده از فیلر کنترل می کنیم؛ حداکثر پیچیدگی می تواند تا 0.15 میلی باشد. چنانچه پیچیدگی بیش از حد مجاز بود؛ در صورتی که ارتفاع سیلندر اجازه دهد فقط یکبار تا حداکثر 0.2 میلی متر سطح سیلندر را ماشین کاری می کنیم.

حفره های سیلندر را از نظر خوردگی بررسی می کنیم. برای این کار قطر داخلی حفره ها را مقدار می گیریم. اگر قطر داخلی حفره ها بیش از 71.17 میلی متر و مقدار قطرهای عمود برهم بیش از 0.019 میلی متر باشد، باید داخل سیلندر را نسبت به پیستون های انتخابی ماشین کاری کنیم.

حالا خوردگی پیستون ها در داخل سیلندر را مقدار می گیریم. به این ترتیب که قطر پیستون ها را در نقطه ای که 90 درجه مخالف نقطه گژن پین و به فاصله 17.2 از رینگ روغن باشد، مقدار می گیریم. قطر استاندارد پیستون 70.954 میلی متر تا 70.974 میلی متر است.

سپس خلاصی رینگ و پیستون را بررسی می کنیم. چنانچه خلاصی بیش از 0.15 میلی متر باشد؛ رینگ و پیستون باید عوض شود. رینگ و پیستون های اور سایز در مقدار های 025، 050، 075 و 1 میلی متر موجود است.

کنترل رینگ ها از نظر خوردگی در تعمیر موتور پراید

ابتدا رینگ را داخل حفره سیلندر قرار می دهیم. سپس آن را با یک پیستون مسطح می کنیم. آن وقت فاصله دو سر رینگ را به وسیله فیلر مقدار می گیریم. فاصله استاندارد دو سر رینگ کمپرس اول و دوم 0.15 الی 0.30 میلی متر و فاصله استاندارد دو سر رینگ روغن 0.2 الی 0.7 میلی متر است. حد مجاز فاصله دو سر رینگ ها می تواند یک میلی متر باشد.

خلاصی استاندارد رینگ ها در داخل شیار پیستون ها 0.3 الی 0.65 میلی متر و حد مجاز این خلاصی 0.15 میلی متر است.

در صورت نیاز به تعویض شاتون یا پیستون برای جدا کردن شاتون از پیستون یا بالعکس از مجموعه ابزارهای اختصاصی به شماره های پایه نگهدارنده پیستون 49D011001؛ تراز روی پایه به شماره 49D011002 هوش راهنما برای خارج کردن گژن پین به شماره 4981034045؛ هوش راهنما برای جا زدن گژن پین به شماره 49S134044K00 و سمبه برای جا زدن گژن پین به شماره 49d0111003 استفاده می کنیم.

خارج کردن گژن پین

برای خارج کردن گژن پین اول سمبه اصلی را روی گژن پین سوار می کنیم. بعد هوش راهنما را در محل خودش (کنار گژن پین) می گذاریم و پیستون و متعلقات آن را روی پایه قرار می دهیم. سپس به کمک پرس گژن پین را از روی شاتون جدا می کنیم. حتی المقدور از پیستون جدا شده از شاتون نباید مجددا استفاده کرد.

کنترل پیچیدگی شاتون

در این مرحله پیچیدگی شاتون را کنترل می کنیم. حد مجاز پیچیدگی در هر 100 میلی متر طول شاتون 0.4 میلی متر است. باری کنترل پیچیدگی شاتون آن را به 3 نظام ابزار مخصوص متصل می کنیم. بعد حلقه های شاخص را در دو طرف محور گژن پین مماس می کنیم. شاخص را حول آن به چرخش در می آوریم. در تمام مدت شاخص باید با شاتون مماس باشد. در غیر اینصورت شاتون پیچیدگی دارد.

بیشتر بخوانید: کامل ترین آموزش تعمیر موتور پراید یورو 4

تعمیر موتور پراید؛ جا زدن گژن پین روی شاتون

موقع جا زدن گژن پین روی شاتون، موقعیت پیستون روی شاتون را در نظر داشته باشید. یعنی علامت F روی پیستون باید مخالف کانال روغن دسته شاتون قرار بگیرد. برای جا زدن شاتون در پیستون باید شاتون را روی دستگاه گرم کن قرار دهیم. مقدار حرارت مناسب برای جا زدن گژن پین روی شاتون 250 کالری است. برای کنترل زمان رسیدن به این حرارت، تکه ای قند را روی شاتون قرار دهید. چون قند در 250 کالری ذوب می شود؛ از ذوب شدن قند می فهمیم شاتون به درجه حرارت مطلوب رسیده است.

در ضمنً خلاصی گژن پین از داخل پیستون کنترل می کنیم. قطر استاندارد گژن پین 19.174 هزارم الی 9.980 میلی تر است و خلاصی گژن پین داخل پیستون 0.008 الی 0.026 میلی متر است. حالا گژن پین را داخل سمبه قرار داده و هوش راهنما را به سمبه متصل می کنیم. بعد پیستون را روی پایه می گذاریم و روانی حرکت مجموعه گزن پیسن داخل سمبه را داخل حفره پیستون کنترل می کنیم.

چنانچه قند شروع به ذوب شدن کرده باشد؛ شاتون را برداشته و با توجه به اینکه باید علامت F روی پیستون مخالف کانال روغن دسته شاتون باشد؛ سریعا گژن پین را داخل شاتون جا می زنیم. بعد از خنک شدن شاتون، سمبه و راهنما را از گژن پین جدا کرده و حرکت پیستون را حول گژن پین آزمایش می کنیم.

کنترل های لازم پس از باز کردن میل لنگ

در این مرحله از تعمیر موتور پراید پس از باز کردن میل لنگ موارد زیر را تحت کنترل و بررسی قرار می دهیم:

  • کنترل تاب دیدگی میل لنگ

حد مجاز تاب دیدگی میل لنگ 0.04 میلی متر است. محورهای ثابت و متحرک را از نظر خوردگی و دوپهنی در 4 جهت بررسی می کنیم.

حداکثر دوپهنی برای محور ثابت و متحرک 0.05 میلی متر است. در صورت خوردگی و دوپهنی محورهای ثابت و متحرک، میل لنگ باید نسبت به یاتاقان های اورسایز موجود ماشین کاری شود. بعد از ماشین کاری باید خلاصی بین میل لنگ و یاتاقان کنترل شود.

  • کنترل oil pump

با توجه به اهمیت oil pump در هر افت فشار و روغن یا تعمیر موتور این قطعه باید به دقت بررسی شود. برای این کار با استفاده از یک پیچ گوشتی ضربه ای دنده های اویل پمپ را خارج می کنیم. بعد پیستون و فنر روغن را که کنترل کننده فشار روغن است؛ در می آوریم. حالا با استفاده از یک ابزار مناسب کاسه نمد را از پوسته oil pump جدا می کنیم.

کنترل های لازم oil pump:

  • پوسته oil pump: از نظر قرار گرفتن در دنده ها
  • دنده خارجی و داخلی: از نظر خوردگی در سطوح مختلف
  • oil pump: از نظر وجود خراش یا خوردگی در سطح تماس با دنده
  • فنر کنترل فشار روغن: از نظر ضعیف شدن
  • پیستون: از نظر خوردگی در سطوح جانبی

دیسک و صفحه نو و کارکرده

سطح صفحه کلاچ باید از نظر ساییدگی کنترل شود. ضخامت استاندارد لنت سمت دیسک 3.2 میلی مترو ضخامت استاندارد لنت سمت فلایویل 3 میلی متر است. چنانچه ضخامت لنت دو طرف نسبت به سطح پرچ ها کمتر از 0.3 میلی متر باشد؛ صفحه کلاچ را باید عوض کرد. در ضمنً حداکثر تاب دیدگی جانبی صفحه کلاچ 0.7 میلی متر و حداکثر تاب دیدگی عمودی آن 1 میلی متر است.

در این مرحله از راهنمای تعمیر موتور پراید عیب یابی قطعات موتور به سرانجام رسید. در ادامه مبحث تعمیر موتور پراید، جمع کردن قطعات موتور را شرح می دهیم.

جمع کردن قطعات موتور پراید

پس از تعمیر موتور پراید و به هنگام جمع کردن موتور، کلیه واشرهای آب بندی کاسه نمدها رینگ ها و یاتاقان هایی که نیروی گریز از مرکز به آن ها وارد می شود باید تعویض شوند.

برای جمع کردن موتور ابتدا نوک سیلندر را به پایه موتور متصل می کنیم. با فشار باد آخرین نظافت کاری موتور را انجام می دهیم. سپس محل نشستن یاتاقان ها را با پارچه ای که پرز ندهد تمیز می کنیم و یاتاقان های انتخاب شده را در محل خود قرار می دهیم. سطح یاتاقان ها را روغن کاری می کنیم و میل لنگ را روی سیلندر قرار می دهیم؛ سپس بغل یاتاقان ها را طوری که خزانه روغنی به سمت میل لنگ قرار بگیرد؛ جا می زنیم.

کف های یاتاقان را بعد از روغن کاری به ترتیب شماره و با توجه به جهش فلش به طرف جلوی موتور نصب می کنیم و پیچ های کفه ها را تا گشتاور 5.6 الی 6 سفت می کنیم. پس از سفت کردن پیچ هر کفه باید میل لنگ را بچرخانید و از حرکت صحیح آن مطمئن شوید.

جا زدن رینگ روی پیستون

بعد از تنظیم خلاصی یاتاقان، رینگ ها را روی پیستون جا می زنیم. طوری که نوشته های روی رینگ کمپرس یک و دو به سمت بالا قرار بگیرد. دقت کنید که دنده های رینگ ها باید 120 درجه از هم فاصله داشته باشند. یاتاقان های انتخاب شده را روی شاتون و صفحه شاتون قرار می دهیم و روغن کاری می کنیم.

موقع اتصال شاتون به میل لنگ توجه داشته باشید که شاتون متعلق به سیلندر خودش باشد و علامت F روی پیستون به طرف جلوی موتور قرار گیرد. حین بستن کفه دقت کنید که علامت کفه و شاتون روبروی هم قرار گیرد. حالا با قرار دادن موتور در شرایط مناسب، مهره های شاتون را با گشتاور 3 الی 3.5 کیلوگرم/متر سفت می کنیم. برای اطمینان از حرکت صحیح میل لنگ آن را چندبار می چرخانیم.

جا زدن کاسه نمد روی پوسته

برای جا زدن کاسه نمد روی پوسته اول پسته را روی یک پایه قرار می دهیم. بعد کاسه نمد را به وسیله ابزار مناسب و پرس روی پوسته جا می زنیم. برای آب بندی سطح پوسته کاسه نمد و سیلندر موتور از چسب مخصوص آب بندی استفاده کنید. بعد از نصب پوسته کاسه نمد پیج های آن را سفت می کنیم.

الان باید محافظ فلایویل را روی پوسته قرار داده و سپس فلایویل را با پیچ های نو به میل لنگ متصل کرده و پیچ های آن را سفت کنیم.

برای نصب oil pump آن را روی پوسته موتور قرار داده و پیچ ها را با گشتاور 1.9 الی 2.3 کیلوگرم/متر سفت می کینم. بعد با ابزار مناسب کاسه نمد اویل پمپ را جا می زنیم.

نصب واتر پمپ

حالا واتر پمپ را نصب کرده و پیچ ها را به مقدار 1.9 الی 2.6 سفت می کنیم.

نصب کارتل

برای نصب کارتل موتور را در شرایط مناسب قرار می دهیم. دو نقطه اتصال پوسته اویل پمپ و دو نقطه اتصال پوسته کاسه نمد میل لنگ را به سیلندر موتور به چسب مخصوص آب بندی آغشته می کنیم. واشر آب بندی کارتل را روی سیلندر قرار داده و کارتل را به وسیله تسمه تقویتی و پیچ اتصال نصب می کنیم.

نصب سیلندر و سرسیلندر

حالا موتور را برای نصب سرسیلندر آماده کرده و پیستون ها را جا می زنیم. واشر سرسیلندر را روی سیلندر قرار داده و سر سیلندر را در محل خود نصب می کنیم. ترتیب سفت کردن پیچ های داخل سیلندر به صورت حلزونی از داخل به خارج است که به تدریج با گشتاور 7.7 الی 8.3 کیلوگرم/متر سفت می کنیم.

در سوپاپ را به چسب مخصوص آب بندی آغشته می کنیم و واشر در سوپاپ را سر جای خودش می گذاریم. سپس در سوپاپ را روی سر سیلندر نصب می کنیم.

نصب تسمه تایمینگ

پس از تعمیر موتور پراید، تسمه تایمینگ را طوری که فلش های تسمه در جهت گردش موتور باشد جا می زنیم. بعد از آن نوبت به جا زدن محافظ های تسمه تایمینگ در محل مناسب می رسد. پولی واتر پمپ را نیز نصب کرده و پیچ های آن را سفت می کنیم.

نصب چدنی و پمپ

حالا چدنی هوا را با استفاده از یک واشر نو در محل خودش قرار داده و پیچ های آن را سفت می کنیم. پمپ بنزین را هم نصب کرده و چدنی دود را به سرسیلندر متصل می کنیم. دقت کنید که واشر همه قطعات در این مراحل باید نو باشد.

لوله های مدار آب و محافظ حرارتی چدنی دود و تسمه را نیز نصب کرده و دیسک و صفحه کلاچ را با ابزار مناسب 49SE0131 روی فلایویل نصب می کنیم. حالا موتور به مرحله نصب به روی ماشین رسیده و کار تعمیر موتور پراید شما به سرانجام رسیده است.

هزینه تعمیر موتور پراید

قیمت تعمیر موتور پراید، قیمتی ثابت نیست و بسته به نوسانات قیمت قطعات و مقدار مهارت تعمیرکار شما متغیر است. اگر تعمیر همراه با تعویض بعضی قطعات باشد، مسلما اجرت تعویض نیز بر هزینع تعمیر موتور پراید افزوده خواهد شد. همچنین قیمت قطعات نیز جداگانه محاسبه می شود.

جمع بندی

در این مقاله از خبرنگاران با آموزش کامل تعمیر موتور پراید آشنا شدیم. همان طور که شرح دادیم،تعمیر موتور پراید بهتر است با ابزار مخصوص انجام شود.

در صورتی که به این ابزار دسترسی نداشتید، می توانید از ابزارهای جایگزین برای تعمیر موتور پراید خود استفاده کنید اما در نظر داشته باشید که استفاده از ابزار جایگزین در تعمیر موتور پراید نیازمند مهارت و تجربه بالا در این زمینه است. سعی کنید برای تعمیر موتور پراید خود از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.

سوالات متداول

هزینه تعمیر موتور پراید چقدر است؟

هزینه تعمیر موتور پراید وابسته به محله تعمیرکار شما متغیر است اما به صورت میانگین از کف 10000000 ریال شروع می شود.

تعمیر موتور پراید چند روز طول می کشد؟

عیب یابی موتور پیچیده ترین مرحله تعمیر است. عموما استاد مکانیک ها برای پیاده نکردن کل موتور زمان زیادی را صرف همین مرحله می کنند. پس از یافتن عیب، تعمیر وابسته به مقدار خرابی می تواند از یک ساعت تا 10 روز زمان گیرد.

چرا سرسیلندر پراید می سوزد؟

سوختن سرسیلندر یا واشر سرسیلندر موتور پراید از شایع ترین مسائل این خودرو است. در واقع کم شدن سطح آب و روغن موتور باعث ایجاد این اتفاق می شود.

منبع: آچاره
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1429

به "راهنمای جامع تعمیر موتور پراید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع تعمیر موتور پراید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید