خبرنگاران تعزیه، بازنمایی فرهنگ دفاع از مظلوم و صلح طلبی ایرانیان است

به گزارش کهن پارس، تهران- خبرنگاران- مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به آموزه ها و مبانی تعالی بخش دین اسلام بر پایه رافت، مهربانی، گذشت و ایثار گفت: هنر آئینی تعزیه، بازنمایی فرهنگ دفاع از مظلوم و صلح طلبی ایرانیان است.

خبرنگاران تعزیه، بازنمایی فرهنگ دفاع از مظلوم و صلح طلبی ایرانیان است

کوروش زارعی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران با اشاره به آنکه نمایش های آئینی شناسنامه هویت بخش فرهنگ و هنر ایران زمین به شمار می رود، یادآور شد: فصل مهمی از باورها، آداب، سنن و اعتقادات مذهبی کشورمان را می توان در آئین های نمایشی برخاسته از باورهای فرهنگ عمیق و غنی ایرانی به وضوح دید.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: میان شیوه های مختلف فرهنگ آئینی و خرده روایت های نمایشی کشور، هنر تعزیه به عنوان قافله سالار و پرچم دار نمایش های برخاسته از باورهای دینی و مذهبی قرن هاست که نمادی در راستای زنده نگه داشتن قیام اباعبدالله الحسین (ع)، نهضت کربلا و حماسه عاشوراست.

تحقق تئاتر ملی ریشه در نمایش های آیینی دارد

زارعی با اشاره به آنکه تحقق مفهوم تئاتر ملی برای هر کشور و سرزمینی ریشه در آیین ها و سنت های نمایشی مردمان آن سامان دارد تاکید کرد: مهم ترین راستا و بستر برای تحقق تئاتر ملی در کشور ریشه در نمایش های آیینی، باورها و سنن آمیخته در تاروپود زندگی ایرانیان مسلمان داشته و دارد.

دین اسلام دین مهربانی، رافت، گذشت، ایثار و صلح طلبی دانست و گواه این مدعا سیره زندگی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است. هنر آئینی تعزیه با روایت فرازهایی از زندگی ائمه (ع) به ویژه حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) نقش بسزایی در بازتاب اندیشه های ناب و مبانی تعالی بخش اسلام با موضوع دین مهربانی، رافت، ایثار و صلح طلبی دارد.

استقبال مخاطبان جهانی از نمایش های آئینی و تعزیه

این بازیگر و کارگردان تئاتر بیان کرد: تلاش هنرمندان تعزیه در روایت نسخ و متون این هنر آئینی در حقیقت بازتاب آینه گونی از سیره و زیست مهم ترین الگوهای متعالی مسلمانان یعنی ائمه اطهار (ع) به شمار می رود.

زارعی با اشاره به فعالیت های دفتر نمایش های آیینی و تعزیه سوره مهر یادآور شد: هم زمان با شیوع ایام کرونا و متفاوت شدن شیوه زندگی تمام انسان ها، تلاش کردیم در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری دفتر نمایش های آئینی و تعزیه این مرکز جشنواره های نقالان علوی و تعزیه های حسینی را همسو با رویدادها و مناسبات تقویمی با رویکرد ملی و مذهبی برگزار کنیم.

وی گفت: نمایش های آیینی به دلیل روایت ساده، صریح و زبان بی پیرایه و فارغ از پیچیدگی های درام و کُنش های نمایشی بیشترین اقبال را در مواجهه با مخاطبان به خود اختصاص داده اند. خوشبختانه تجربه تولید و ارائه این گونه از نمایش ها در قالب برنامه های نقالی و تعزیه های تولید شده توسط مؤسسه سپهر سوره مهر در فضای مجازی با اقبال گسترده مخاطبان همراه بود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به مخاطبان 30هزارنفری برنامه های نمایشی با موضوع نقالی و تعزیه که طی ایام کرونا از طریق فضای مجازی حوزه هنری در اختیار علاقه مندان به هنر نمایش های آئینی قرار گرفت شرح داد: یکی از مهم ترین دستاوردهای همراهی با فضای مجازی به گستره مخاطبان آن بازمی گردد.

وی اضافه نمود: میان مخاطبان نمایش های ارائه شده علاوه بر علاقه مندان نمایش های آیینی کشور، مخاطبانی از قاره اروپا تا امریکا را توانستیم به خود جذب کنیم. این خود مُهر تأیید دیگری بر موفقیت و توفیق ارتباط گیری گونه های نمایش ایرانی به ویژه آیین های نمایشی با عموم مخاطبان در عرصه جهانی است.

تولید و پخش تعزیه در همراهی با مردمان سوگوار

زارعی در خاتمه درباره دیگر برنامه های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم زمان با دهه نخست ماه محرم گفت: طی تعامل و همکاری با دفتر نمایش های آیینی و تعزیه حوزه هنری، جمعی از بزرگان و هنرمندان تعزیه کشور را گردهم آوردیم و به سبب شیوع ویروس کرونا با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی 10 تعزیه را با بهترین امکات ضبط و تصویربرداری کردیم.

وی خاطرشنان کرد: طی تعامل و همراهی با شبکه دو سیما در ایام ماه محرم و صفر، به ویژه در دهه نخست این ماه، تعزیه های تولید شده را از طریق تلویزیون در اختیار علاقه مندان قرار می دهیم و تلاش می کنیم ما نیز سهمی در عزاداری و تعزیت سوگواران اباعبدالله الحسین (ع) داشته باشیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 247

به "خبرنگاران تعزیه، بازنمایی فرهنگ دفاع از مظلوم و صلح طلبی ایرانیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تعزیه، بازنمایی فرهنگ دفاع از مظلوم و صلح طلبی ایرانیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید