ثبت جهانی بیابان لوت

به گزارش کهن پارس، بیابان لوت به عنوان اولین میراث طبیعی ایران عصر یکشنبه در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .

ثبت جهانی بیابان لوت

کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید .

پس از ثبت قنات های ایرانی در لیست دنیای یونسکو در روز آدینه، کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران و بیست ویکمین اثر کشورمان دقایقی قبل (یکشنبه 27 تیر) از سوی کمیته دنیای یونسکو در کانون توجهات دنیای نهاده شد .

با احتساب دو اثر ثبت شده از ایران در لیست میراث دنیای یونسکو، ایران با دو پله صعود در رتبه 11 دنیا و پس از آمریکا از لحاظ تعداد آثار ثبتی نهاده شد .

کویر لوت با مساحتی در حدود 175 هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان واقع شده است و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود 10 درصد وسعت کشور را دربر گرفته است.

سابقه تمدنی بیش از پنج هزار سال در حاشیه کویر لوت و کشف حدود سه هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی نظیر است که از جمله این کشفیات می توان به درفش پنج هزارساله شهداد اشاره نمود که قدیمی ترین درفش دنیا محسوب می گردد.

این کویر که به عنوان گرم ترین نقطه زمین شناخته می گردد، در حالی در سال های 2005، 2006، 2007، و 2009 به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین مقدار گیری شد که در سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتی گراد، رکورد گرم ترین دما در تمام زمین را ثبت کرد.

کویر لوت به سه واحد جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت ها و تپه های ماسه ای در آن واقع شده است و لوت جنوبی که غنی ترین پوشش گیاهی این کویر را دارد، تقسیم می گردد.

چهلمین اجلاس یونسکو در استانبول در حالی امروز (یکشنبه) روز پایانی خود را سپری کرد که طبق برنامه قرار بود برای آنالیز پرونده های طبیعی و منظر فرهنگی تا سه روز دیگر ادامه پیدا کند، اما به علت وقوع ناآرامی های سیاسی در استانبول، ادامه آنالیز پرونده های موردنظر به ماه اکتبر در پاریس موکول شد .

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1170

به "ثبت جهانی بیابان لوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی بیابان لوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید