تکنولوژی دستگاه رگ یاب

به گزارش کهن پارس، خون دریافت از افرادی که رگ های واضح و مشخصی ندارند یکی از معضلاتی است که به شدت کارشناسان آزمایشگاه و پرستاران را به دردسر می اندازد و بیماران نیز از پیدا نشدن رگ های خود آزار می بینند. در چند سال اخیر دستگاه رگ یاب برای حل این مشکل به حرفه پزشکی ورود پیدا نموده است.

تکنولوژی دستگاه رگ یاب

به لطف پیشرفت تکنولوژی و ابداعات مهندسان، امروزه دستگاهی طراحی و ساخته شده است که رگ های خونی را به وضوح به پزشکان و پرستاران نمایش می دهد تا بتوانند بدون هیچ گونه خطایی، به درستی رگ را شناسایی نموده و نمونه گیری را انجام دهند. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره تکنولوژی دستگاه رگ یاب خواهید خواند.

اصول کار دستگاه رگ یاب

اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه اساس کار این دستگاه را شرح دهیم باید بگوییم دستگاه رگ یاب بر اساس اختلاف در نرخ جذب نور در خون و اطراف بافت آن است. دستگاه های رگ یاب به طور کلی تکنولوژی های مختلفی دارند اما اساس کار همه آن ها تقریبا مشابه با هم است.

همان طور که شرح دادیم اساس تمامی دستگاه ها بر مبنای اختلاف نرخ جذب هموگولبین خون نسبت به سایر بافت های بدن است. بنابراین از امواج در محدوده نزدیک مادون قرمز (NIR یا Near InfraRed) استفاده می گردد به طوری که این نور توسط خون جذب می گردد ولی بقیه بافت ها این نور را بازتاب می دهند.

اما نکته جالب اینجاست که بعد از تاباندن نور مادون قرمز به بافت، اطلاعات توسط دستگاه دریافت می گردد و با کمترین تاخیری در دستگاه پردازش شده و قسمت هایی از بافت که ناحیه رگ بوده است و خون را عبور داده، به صورت دیجیتالی روی سطح پوست رنگ آمیزی می گردد. به فرایند رنگ آمیزی که بر روی پوست به صورت آنلاینتوسط دستگاه انجام می گردد، نقشه رگ یا Vein Mapping گفته می گردد.

مزایای استفاده از این دستگاه

دسترسی دقیق به رگ ها

اولین و معین ترین ویژگی دستگاه رگ یاب دسترسی دقیق به وریدهای داخلی است. پیدا کردن این رگ در شرایطی کار سختی است و با وجود دستگاه رگ یاب بسیاری از دردهای غیر ضروری که بیمار باید تحمل کند، جلوگیری می نماید.

بیشتر ما از اینکه پرستار سوزنی را داخل دستمان وارد کند ولی خون وارد آن نگردد، ترس عجیبی داریم و با استفاده از این دستگاه این مسائل به صورت کامل رفع خواهد شد. این مسائل اغلب برای افراد مسن، چاق، افراد سیاه پوست، کم خون و افرادی که به برخی از بیماری های مزمن مبتلا شده اند، وجود دارد.

نمایش جهت رگ ها و مشخص محل سوزن

اگرچه جای تجربه یک پزشک حاذق و متبحر را نمی توان پر کرد ولی دستگاه رگ یاب در پیدا کردن دقیق نقطه قرار دادن رگ به پرستاران و پزشکان یاری شایان توجهی خواهد نمود.

از آنجایی که این دستگاه تمایزی بین افراد مختلف قائل نیست و برای هر نوع بدن و رگی قابل استفاده است، به راحتی می توان موقعیت سیاهرگ کوبیتال میانی را که بهترین مکان برای خون گیری است را پیدا کرد.

یاری به متخصصان زیبایی

یکی از کاربردهای بسیار جالب این وسیله استفاه آن در زیبایی و تزریقات به داخل بافت صورت است. بیشتر ما نمی دانیم که برای تزریق این مواد آرایشی و بهداشتی که به زیر پوست تزریق می گردد، محدودیت هایی وجود دارد که یکی از آن ها عدم تزریق مایع مورد نظر داخل رگ ها است و در برخی مواقع امکان اشتباه در تزریق وجود دارد.

اما با استفاده از دستگاه رگ یاب می توان به راحتی از عوارض این تزریق ها جلوگیری کرد. تزریق هایی که شاید آثار بدی بر روی پوست بگذارند.

بیشتر بخوانید: در پژوهشی جدید دانشمندان به این موضوع پی برده اند که یک پروتئین مغز باعث ارتباط استرس و افسردگی می گردد. یافته های محققان می تواند منجر به فراوری داروهایی برای درمان آن گردد. مقاله درمان افسردگی با پروتئین مغز را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 300

به "تکنولوژی دستگاه رگ یاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکنولوژی دستگاه رگ یاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید