تاریخی ترین عکس های فتوشاپی شده! (2)

به گزارش کهن پارس، 1پزشک: ویرایش کردن عکس ها و درست کردن عکس های جعلی این روزها کار بسیار آسانی است، هر کسی می تواند با فتوشاپ تغییراتی در عکس ها بدهد، اما از سوی دیگر در عصر اینترنت، ماه زیاد پشت ابر پنهان نمی ماند و معمولا عکس های جعلی جنجالی بعد از مدتی افشا می شوند.

تاریخی ترین عکس های فتوشاپی شده! (2)

اما همیشه اوضاع به همین ترتیب نبوده است، در این پست، نگاهی می اندازیم به تاریخچه عکس های جعلی، عکس هایی که در زمان های قدیم، گاهی خیلی هم جدی گرفته می شدند و بعضی از آنها از آنچنان اعتبار تاریخی برخوردارند که ما هنوز هم آنها را اصیل تلقی می کنیم. در انتها پست، دو سه عکس جعلی مشهور دوره خودمان را مرور خواهیم کرد.

نخستین عکس جعلی

در سال های دهه 1830 میلادی، بسیاری از مخترعات در پی آن بودند که فرایند عکاسی را تکامل دهند، یکی از آنها هیپولایت بیراد بود، او گرچه به توفیق زیادی در کارش دست پیدا نکرد، اما عکسی گرفت که در پشت آن به دروغ نوشته بود، این مخترع به خاطر سرخوردگی از اختراعی که به نام کس دیگری ثبت شده، خودش را غرق کرده و این تصویر جنازه او در مرده شورخانه است!

نخستین عکس جعلی، چیزی جز یک ژست دروغین جلوی دوربین نبود.

نخستین عکس از روح!

در سال 1861 ویلیام مملر عکسی از خودش گرفت که در آن محو افتاده بود، خودش اعتقاد داشت که گرفته شدن این عکس حاصل یه اشتباه ناخواسته بوده است، اما دوستان مملر گفتند که در این عکس شبیه پسرعموی فوت شده اش افتاده است و به زودی شایع شد که برای نخستین بار عکسی از یک روح گرفته شده است.

عکس زیر در سال 1971 گرفته شده است و در آن مری تاد لینکلن -بیوه آبراهام لینکلن- را در جلوی عکس و شبح همسر فوت شده اش را در پشت می بینید.

عکسی از جنازه آبراهام لینکلن

بعد از اینکه در سال 1865 لینکن ترور شد، به کسی اجازه داده نشد که از پیکر او عکس بگیرد، اما عکاسان هنرمند بیکار ننشتند و این عکس را خلق کردند که خیلی ها هنوز گمان می کنند که عکس واقعی اوست!

هیتلر در دوره کودکی

در سال 1933 این عکس در انگلیس و آمریکا دست به دست می شد. شایع شده بود که این عکس هیتلر در دوره کودکی است ولی در واقع این عکس حاصل دستکاری عکس یک کودک دوساله زیبا به نام جان می وارن بود، مادر این طفل را تصور کنید که عکس دلبندش را با برچسب عکس هیتلر شیطان صفت در دست مردم می دید.

عکس جعلی هیتلر

هیتلر در دوره کودکی

عکس واقعی کودکی که به نام هتیلر جا زده شده بود

سربازان قهرمان یا غارتگر

این هم عکس مشهوری که در سال 1945 گرفته شده است و سربازان روسی را در حال برافراشتن پرچم شوروی بر فراز ساختمان مجلس آلمان نشان می دهد، اما قبل از انتشار عکس، تصویر ساعت روی دست راست یک سرباز روس حذف شد، دلیلش هم این بود که تصور می شد مردم با دیدن این عکس و دیدن 2 ساعت در دست راست و چپ این سرباز گمان کنند که او دزدی کرده است.

عکس بانوی شبحی رینهام هال

این عکس در دوره خودش بسیار مشهور بود، این عکس را دو عکاس مجله کانتری لایف به نام های کاپیتان پرواند و ایندره شیرا از راه پله عمارت رینهام هال در Norfolk در سال 1936 گرفتند.

عکس هیولای دریاچه نِس

این عکس را یک جراح انگلیسی در سال 1934 گرفته است. سال های زیادی مردم تصور می کردند که هیولایی در دریاچه نس وجود دارد، اما شواهدی برای این امر وجود نداشت، تا اینکه این عکس گرفته شد، عکسی که به زودی معین شد جعلی است و با استفاده از یک زیردریایی اسباب بازی که سری هیولاشکل روی آن نصب شده بود، گرفته شده است.

عکس گربه عظیم الجثه

این عکس در سال 2000 بسیار مشهور شد، عکس ابتدا در اینترنت مورد توجه قرار گرفت و به زودی به مجلات و روزنامه ها و شوهای تلوزیونی Tonight Show و Good Morning America هم راه یافت، تا اینکه در سال 2001 بالاخره معین شد که شخصی این عکس را با کامپیوتر ویرایش کرده بود و برای تعدادی معدودی از دوستانش برای شوخی فرستاده بود.

گردشگر بدشانس

چند روز بعد از حادثه 11 سپتامبر سال 2001، شایع شد که در آوار برج های تجارت جهانی دوربینی یافت شده است و در این دوربین این عکس پیدا شده است. اما به زودی با دلایلی متعدد، فتوشاپی بودن عکس رو شد، لباسی که گردشگر به تن دارد، جهت برخورد هواپیما و اینکه هواپیمایی که به برج خورد بویینگ 767 بود و نه بویینگ 757 در این عکس، همه اینها معین کردند که عکس واقعی نیست.

این عکس ها را یک گردشگر اهل مقدونیه به نام پیتر استاکد در سال 97 گرفته بود و بعد از حادثه ویرایش کرده بود.

ناداوری

روزنامه AS در فوریه 2011 عکسی از مسابقه فوتبال بارسلونا و اتلتیکو بیلبائو منتشر کرد که در آن ادعا شده بود، گل تیم بارسلونا آفساید بوده است، در واقع مدافع تیم حریف به صورت دیجیتالی در عکس حذف شده بود.

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 981

به "تاریخی ترین عکس های فتوشاپی شده! (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخی ترین عکس های فتوشاپی شده! (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید