تور گرجستان ارزان: تئاتر روستاولی تفلیس، مشهورترین سالن نمایش گرجستان!

به گزارش کهن پارس، آشنایی با تئاتر روستاولی | Rustaveli Theatre

اگر تا به حال به تفلیس سفر نموده باشید یا قصد سفر به این شهر زیبای گرجی را داشته باشید حتما در بین جاذبه های شهر، نام تئاتر مشهور روستاولی را شنیده اید. سالن تئاتر ملی اپرا و باله تفلیس که در خیابان روستاولی قرار گرفته یکی از مشهورترین و قدیمی ترین جاذبه های گردشگری این شهر است و میزبان نمایش های باله و تئاتر فراوانی است. این سالن نمایش در سال 1851 افتتاح شده و اصلی ترین سالن تئاتر گرجستان و یکی از قدیمی ترین سالن های تئاتر در اروپای شرقی به شمار میرود. خیابان روستاولی یکی از اصلی ترین خیابان های شهر تفلیس است و بسیاری از جاذبه ها و دیدنی های شهر از جمله تئاتر روستاولی در همین خیابان قرار دارند. تقریبا هر مسافری که چه به وسیله تور تفلیس یا به صورت شخصی و با تهیه بلیط هواپیمای تفلیس به این شهر زیبا سفر می نماید بخش زیادی از زمانش را در خیابان روستاولی سپری می نماید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به تفلیس و تئاتر روستاولی بزنیم و در خصوص تاریخچه این سالن قدیمی و باشکوه بیشتر صحبت کنیم. تئاتر روستاولی مهم ترین و مشهورترین سالن تئاتر کشور گرجستان به شمار میرود و تا به امروز نمایش های اپر، باله و تئاتر بسیار معتبر و معروفی در این سالن اجرا شده اند.

تور گرجستان ارزان: تئاتر روستاولی تفلیس، مشهورترین سالن نمایش گرجستان!

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

تاریخچه اولین سالن اپرای تفلیس

ساخت اولین سالن اپرای تفلیس که اپرا امپریال تفلیس نامیده می شد ارتباط نزدیکی با شرایط سیاسی گرجستان در پی اشغال تفلیس به وسیله امپراتوری شوروی در سال 1801 دارد. نیمه اول قرن 19 گرجستان بخشی فعال از امپراتوری محسوب می گردد. طبقه اشراف و ثروتمندان گرجی که از سیاست های روسیه ناراضی بودند در پی اقداماتی برای مقابله با نفوذ و قدرت روسیه بودند. در پی این اقدامات تعداد زیادی از مردم دستگیر شدند و فضایی پرآشوب و متلاطم در تفلیس و گرجستان به وجود آمد.

حاکم منطقه قفقاز در آن موقع، میخائیل ورونتسف، در پی راهکاری برای آرام کردن اوضاع و راضی کردن مردم و ثروتمندان محلی بود. به همین علت فعالیت های فرهنگی متعددی در تفلیس شروع شد که یکی از آن ها، ساخت سالن اپرا و تئاتر بود. هدف از ساخت این سالن افزایش رفاه عمومی معرفی گردید، اما هدف اصلی سرگرم کردن اجتماع نخبگان و فرهیختگان تفلیس و پرت کردن حواسشان از برنامه و اقدامات سیاسی علیه امپراتوری بود! ورونتسف هرآنچه در توانش بود و سنت پترزبورگ به او اجاز می داد به کار گرفت تا مردم گرجستان را راضی نگه دارد و آن ها را نسبت به امپراتوری مطیع و فرانبردار نگه دارد. او حتی اجراهایی به زبان گرجی برگزار کرد که تا حدی باعث ناخرسندی دولت روسیه شد. او اولین سالن اپرا را در میدان اریوان، میدان آزادی کنونی، نهاده شده است که کم کم به بخش مرکزی شهر تفلیس تبدیل می شد. طراحی فرانسوی مسئولین دکوراسیون داخلی این سالن را برعهده گرفت و با استفاده از ابریشم های نفیس، پارچه های مخمل رنگی و طلاکاری ها و نقره کاری های متعدد این سالن را به سالنی درجه یک و باشکوه تبدیل کرد. علاوه براین، چلچراغی بزرگ که بیش از 1000 کیلوگرم وزن داشت نیز در 12 جعبه بزرگ از مارسی وارد تفلیس شد. نقاش گرجی، گریگوری گاگارین وظیفه نقاشی های دیوار اپرای امپریال تفلیس را بر عهده گرفت.

افتتاحیه باشکوه و سرنوشت شوم سالن اپرا

سالن اپرای امپریال تفلیس در مرنام افتتاحیه ای بسیار باشکوه در سال 1851 افتتاح شد. چندین ماه بعد از افتتاحیه، خاتمه این سالن کار خود را با اجرای لوسیا دی لامرمور شروع کرد که به وسیله گروهی ایتالیایی برگزار می شد. در طول سه ماه بعد، 12 اجرا و نمایش مختلف در این سالن برگزار گردید و مخاطبان زیادی را جلب کرد. اما متاسفانه سالن اپرای امپریال تفلیس سرنوشت شومی داشت و عمر چندانی نداشت! در 11 اکتبر 1874 آتش سوزی مهیبی در این سالن به وجود آمد و کل سالن به طور کامل در آتش سوخت و نابود شد! کلیه تزئینات، دکوراسیون داخلی، تجهیزات موسیقی، لباس ها و ابزارآلات و … در آتش سوختند و نابود شدند.

سالن اپرا و باله فعلی

بعد از این رویداد ناگوار، دولت تصمیم گرفت یک سالن نمایش تازه بسازد که از نظر معماری و تزئینات داخلی با سالن قبلی برابری کند. به همین علت یک مسابقه طراحی برگزار گردید و در نهایت یک معمار آلمانی الاصل به نام ویکتور شروتر با طرحی که ارائه کرد در این رقابت برنده شد و مسئولیت طراحی و معماری سالن تئاتر روستاولی را بر عهده گرفت.

با این حال، پروژه ساخت تئاتر روستاولی همان موقع شروع نشد و تایید رسمی این کار تا 1880 به تعویق افتاد. نهایتا سالن تئاتر روستاولی بعد از 16 سال در سال 1896 به طور رسمی افتتاح شد. این سالن به سبک معماری نئو موریش (Neo-Moorish) ساخته شد و مولفه های این سبک را می توان در دکوراسیون ها و سبک و استایل ساختمان کاملا مشاهده کرد. با این حال، سرسرای تئاتر، طرح بندی و سالن اصلی به سبک معمول اروپایی ساخته شده اند. سالن تئاتر روستاولی هم از زمان افتتاحش بارها دچار آتش سوزی و آسیب های مختلفی شده و در دوره های شوروی و دولت گرجی بارها مورد بازسازی و نوسازی نهاده شد. در سال 1921 سالن اپرا و باله به تئاتر روستاولی تغییرنام داد و از آن موقع به این نام شناخته می گردد.

بخش های مختلف سالن

سالن تئاتر روستاولی از سه بخش و استیج اصلی تشکیل شده است: استیج اصلی با ظرفیت 800 جایگاه، استیج کوچک با ظرفیت 283 جایگاه و تئاتر بلک باکس با 182 جایگاه برای اجراهای تجربی و نمایش های مختلف. این سالن علاوه بر نمایش های تئاتر، باله و اپرا، میزبان کنفرانس ها و رویدادهای مختلف است و در طول سال برنامه های متعددی در آن برگزار می گردد.

بازدید از تئاتر روستاولی

سالن تئاتر روستاولی امروزه علاوه بر اجرای نمایش های مختل، یک جاذبه گردشگری، فرهنگی و تاریخی تفلیس هم محسوب می گردد. از آن جا که این سالن در خیابان مشهور و مرکزی روستاولی نهاده شده بیشتر مسافرانی که به تفلیس سفر می نمایند حتما سری به این سالن هم می زنند. تئاتر روستاوی تورهای مختلف بازدید را به مسافران ارائه می نماید که به زبان انگلیسی برگزار می شوند. با شرکت در این تور می توانید اطلاعات بسیار زیاد و جالبی در خصوص تاریخچه ساخت تئاتر، اجراها و نمایش های متعددی که در این سالن برگزار گردیده و … پیدا کنید و در سالن های اصلی قرمز و آبی آن قدم بزنید. تور بازدید از تئاتر روستاولی سه شنبه ها، پنج شنبه ها و شنبه ها از ساعت 11 صبح تا 5 بعدازظهر برگزار می گردد.

خیابان روستاولی تفلیس

همان طور که گفتیم تئاتر روستاولی در خیابان مشهور روستاولی نهاده شده و این خیابان یکی از اصلی ترین و معروف ترین خیابان های شهر به شمار میرود. خیابان روستاولی که سابقا خیابان گولوین نامیده می شد خیابان اصلی و مرکزی شهر تفلیس است و به خاطر بزرگداشت یاد شاعر گرجی قرون وسطایی، شوتا روستاولی، این نام نامگذاری شده است. خیابان روستاولی از میدان آزادی شروع می گردد و حدود 1.5 کیلومتر امتداد دارد و در نهایت به خیابان کوستاوا منتهی می گردد.

این خیابان به علت وجود ساختمان های متعدد فرهنگی، تجاری، اداری و عمومی و رستوران های مختلف به عنوان خیابان اصلی و مرکزی شهر تلقی می گردد و همواره شلوغ و پرازدحام است. ساختمان سابق مجلس، سالن اپرا و تئاتر روستاولی ، آموزشگاهک تئاتر دولتی روستاولی، آموزشگاه علوم گرجستان، کلیسای کاشوتی، موزه سیمون جاناشیا (بخشی از موزه ملی گرجستان) و هتل بالتیمور تفلیس بعضی از مکان ها و بناهای مشهور تفلیس است که در این خیابان واقع شده اند. سینما روستاولی که بزرگ ترین سینما در گرجستان است هم در همین خیابان نهاده شده است. خیابان روستاولی مملو از کافه، رستوران، فروشگاه، مرکز خرید و مراکز تفریحی و تفریح است.

قدم زدن در این خیابان به خودی خود جالب است و می توانید سبک های معماری مختلفی را در این خیابان مشاهده کنید. درست شبیه به خیابان استقلال استانبول، خیابان روستاولی نیز خیابان مرکزی تفلیس است و محل تجمع مردم محلی و همین طور گردشگر ها به شمار می رود. خیابان روستاولی دسترسی بسیار خوبی دارد و از تمام نقاط شهر به راحتی با مترو اتوبوس می توانید به این خیابان بیایید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1185

به "تور گرجستان ارزان: تئاتر روستاولی تفلیس، مشهورترین سالن نمایش گرجستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان ارزان: تئاتر روستاولی تفلیس، مشهورترین سالن نمایش گرجستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید