برگزاری نمایشگاه مجازی از نقاشی های ناصرالدین شاه

به گزارش کهن پارس، روابط عمومی مجموعه جهانی کاخ گلستان از نمایش 13 اثر انتخابی از طراحی ها و نقاشی های ناصرالدین شاه در موزه حوضخانه به صورت مجازی خبر داد.

برگزاری نمایشگاه مجازی از نقاشی های ناصرالدین شاه

نمایشگاهی مجازی از 13 اثر منتخب طراحی و نقاشی ناصرالدین شاه قاجار قسمت حوض خانه مجموعه جهانی کاخ گلستان به صورت مجازی برپا شده است. برخی از این آثار، برای نخستین بار نمایش داده می شود.

تابلوهای مذکور، اغلب طراحی ها و مشق های سیاه قلم هستند که موضوعاتی از جمله پرتره درباریان، زنان حرم سرا، شکارها و طبیعت را در برمی گیرند. در این میان برخی تابلوهای رنگ روغن و آبرنگ نیز مشاهده می شود.

علاوه بر نمایش استعداد و قریحه شاه قاجار، اغلب این تابلوها از حاشیه نویسی یا دستخطی برخوردارند که بیانگر جلوه هایی از تاریخ خلق اثر، شرایط طراحی و موقعیت جغرافیایی آن است. به عنوان نمونه، در حاشیه یکی از نقاشی های ناصرالدین شاه از خادمان دربار، یادداشتی از نقاش به چشم می خورد که این طرح فقط در پنج دقیقه کشیده شده است و گویا سرعت عمل وی را به رخ می کشد.

همچنین در قسمت پایینی یکی از نقاشی های رنگ روغن ناتمام ناصرالدین شاه که در سال های پایانی عمر کشیده بود، یادداشتی از درباریان دیده می شود که نوشته است:

این پرده را در سنه 1313 هجری قمری شاه شهید به دست مبارک ساخته و ناتمام مانده است.

ناصرالدین شاه در سال 1313 و در سفری که برای زیارت به ری داشت، از طریق میرزا رضا کرمانی ترور شد.

حسین پور، ناظر بر امور موزه های کاخ گلستان و کارشناس موزه در شرحی که از این نمایشگاه مجازی، این طراحی ها را بخشی از آثار به جای مانده از هنرهای ناصرالدین شاه دانست و اذعان داشت:

شاه قاجار آثار دیگری داشته است؛ همچون مرقعات نقاشی، اشعار و یادگاری هایی از سفرهای فرنگ که در مخازن این مجموعه نگهداری می شود و پس از کرونا تمام این آثار به نمایش گذاشته خواهد شد.

همچنین آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز به نمایش مجموعه ای نادیده از آثار نقاشی ناصرالدین شاه برای نخستین بار به صورت مجازی اشاره کرد و گفت:

ناصرالدین شاه که ذوق هنری خود را در هنرهای مختلف محک می زد، چه در زمان ولایتعهدی که در تبریز سکونت داشت و چه پس از آن که به تختگاه تهران مهاجرت کرد و در کاخ گلستان به حکومت نشست، به هنر نقاشی و طراحی نیز علاقه مند بود.

امامی ناصرالدین شاه را از شاگردان میرزا حسن خان صنیع الملک غفاری دلنست که با ذوق شاهانه خود و با قلم آهن و مرکب سیاه، چهره درباریان و زنان اندرونی را نقاشی کرده و با توجه به مناسبت، جمله یا شعری را در حاشیه آن ها نوشته است. وی افزود:

اسلوب نقاشی های ناصرالدین شاه نیز مشابه استادش برپایه طبیعت گرایی بوده و با ذکر جزء به جزء همه چشم انداز ها طبیعی را به همان شکلی که می دیده، به تصویر کشیده و مانند استادش دارای نگاهی مدرن و متأثر از فرهنگ اروپایی است و تلاش کرده تا با کپی برداری از استادش آثار را با نقاشی دیرین ایرانی و نگارگری پیوند دهد.

علاقه مندان می توانند از نمایشگاه مجازی مشق های ناصری را در صفحه رسمی اینستاگرام مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به تماشا بنشینند.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1221

به "برگزاری نمایشگاه مجازی از نقاشی های ناصرالدین شاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه مجازی از نقاشی های ناصرالدین شاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید