آیا مغز انسان بی نهایت را کوچکتر از اعداد واقعی تصور می نماید؟

به گزارش کهن پارس، تحقیقات تازه نشان داده که بسیاری از ما همچنان درک درستی از مفهوم بی نهایت نداریم، حتی اگر در دوران مدرسه با آن آشنا شده باشیم. در حالی که بی نهایت در ریاضی و فلسفه بیشتر به عنوان یک مفهوم انتزاعی تعریف می گردد، مطالعه ای تازه نشان می دهد که مغز ما ممکن است بی نهایت را مانند یک عدد ملموس و حتی در بعضی موارد کوچکتر از اعداد چندرقمی واقعی پردازش کند.

آیا مغز انسان بی نهایت را کوچکتر از اعداد واقعی تصور می نماید؟

بی نهایت چیست و مغز چگونه آن را درک می نماید؟

برای ریاضیدانان و فیلسوفان، بی نهایت بیشتر یک مفهوم است تا یک عدد. طبق دانشنامه استنفورد، بی نهایت به معنای بی نهایت بودن یا بدون حد و مرز است و می تواند در توصیف مواردی مانند فضا، زمان و حتی ویژگی های الهی به کار رود. در ریاضیات نیز، بی نهایت به عنوان یک میزان تعریف می گردد که هرگز به یک میزان محدود نمی رسد. به همین علت، در ریاضی از نماد ∞ استفاده می گردد تا این مفهوم به شکل خلاصه بیان گردد.

اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که این نماد گاهی اوقات باعث می گردد مردم آن را مانند یک عدد عادی تصور نمایند. در یک سری آزمایش ها، از شرکت نمایندگان خواسته شد تا مقایسه نمایند که کدام عدد بزرگتر است. گاهی اوقات این مقایسه بین دو عدد واقعی بود، مانند 5 و 44، و گاهی هم یکی از اعداد نماد بی نهایت بود.

نتایج غیرمنتظره تحقیقات

انتظار می رفت که در صورت مقایسه عددی با بی نهایت، تصمیم گیری سریع و آسان باشد، چرا که هیچ عددی نمی تواند بزرگتر از بی نهایت باشد. اما نتایج این پژوهش نشان داد که مغز ما این نماد را به گونه ای متفاوت پردازش می نماید. در بعضی شرایط، حتی ممکن است بی نهایت کوچکتر از اعداد چندرقمی تصور گردد.

دکتر میخال پینهاس که سرپرستی این تحقیق را برعهده داشت، اظهار کرد: در بعضی شرایط، افراد نماد بی نهایت را کوچکتر از اعداد چندرقمی پردازش کردند.

بیشتر افراد بی نهایت را به عنوان یک عدد ملموس درک می نمایند، نه به عنوان یک مفهوم انتزاعی که از سایر اعداد متمایز است. به عبارت دیگر، مغز بی نهایت را به عنوان یک عدد دیگر در خط اعداد می بیند، حتی اگر خیلی دورتر از اعداد دیگر باشد. این موضوع به وسیله واکنش های سریع تری که شرکت نمایندگان هنگام مقایسه بی نهایت با اعداد کوچک نشان دادند، معین شد. آن ها وقتی با عدد کوچکی مانند 5 روبرو بودند، سریع تر از زمانی که با عدد بزرگی مانند 999 روبرو بودند، واکنش نشان دادند.

چرا این اتفاق می افتد؟

واقعیت این است که هیچ عددی به بی نهایت نزدیک تر از دیگری نیست؛ همه اعداد به یک میزان از بی نهایت دور هستند. اما این تحقیق نشان داد که مغز انسان بی نهایت را همواره به درستی پردازش نمی نماید. دکتر پینهاس گفت: اگرچه ما اغلب بی نهایت را به عنوان بزرگترین یا چیزی فراتر از همه اعداد تصور می کنیم، فکر ما همواره این طور پردازش نمی نماید.

محدودیت های این پژوهش

اگرچه این مطالعه دیدگاه های مجذوب کنندهی درباره چگونگی پردازش مغز نسبت به مفاهیم انتزاعی ارائه می دهد، اما باید توجه داشت که نتایج آن به همه افراد قابل تعمیم نیست. بیشتر شرکت نمایندگان در این پژوهش دانشجویان روانشناسی و مهندسی بودند، که ممکن است نتایج این تحقیق را محدود به همین گروه کند. بعلاوه، تنها از نماد بی نهایت (∞) استفاده شده بود و ممکن است دیگر نمادهای بی نهایت به شکل متفاوتی در مغز پردازش شوند.

درک مفاهیم انتزاعی و تأثیر آن بر تصمیم گیری

این پژوهش نگاهی مجذوب کننده به نحوه پردازش مفاهیم انتزاعی در مغز انسان دارد. از آنجایی که انسان ها از لحاظ فیزیولوژیکی برای درک مفاهیم انتزاعی طراحی نشده اند، این سوال که چگونه مغز ما با این مفاهیم برخورد می نماید، همواره یک موضوع جالب است. به گفته دکتر پینهاس، هدف این پژوهش آنالیز عمیق تر چگونگی برخورد فکر انسان با مفاهیمی است که ارتباط مستقیمی با تجربه های فیزیکی روزمره ندارند و تأثیر آن بر روی تصمیم گیری ها و استدلال های ما.

این تحقیق نشان می دهد که درک ما از مفاهیم عددی به شدت در تجربیات فیزیکی ما ریشه دارد و زمانی که با مفاهیم انتزاعی روبرو می شویم، ممکن است مغز به اشتباه آن ها را پردازش کند. به طور کلی، این پژوهش سؤالات جدیدی درباره چگونگی پردازش مغز انسان از مفاهیم انتزاعی به وجود آورده است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 4 مهر 1403 بروزرسانی: 4 مهر 1403 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1562

به "آیا مغز انسان بی نهایت را کوچکتر از اعداد واقعی تصور می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مغز انسان بی نهایت را کوچکتر از اعداد واقعی تصور می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید