تاثیر اضطراب بر بدن چیست؟

به گزارش کهن پارس، سیناپرس/ اضطراب که غالبا به صورت تغییر در رفتار خود را نشان می دهد گاهی پیامدهای جدی و بسیار مهمی هم برای سلامت جسمی مان دارد. اضطراب علاوه بر اینکه بر روح و روان انسان اثر می گذارد پیامدهایی را هم برای جسم او به دنبال دارد. همانطور که در تصویر بالا می بینید دست کم 12 اثر مختلف به خاطر بروز اضطراب در افراد شکل می گیرد که به طور خلاصه به شرح زیر هستند:

تاثیر اضطراب بر بدن چیست؟

1- ایجاد حس نابودی

2- افسردگی

3- دردهای شکمی

4- افزایش فشار خون

5- دردهای عضلانی

6- خستگی شدید

7- کاهش تمایلات جنسی

8- مسائل تنفسی

9- کج خلقی

10- سردرد

11- تپش قلب

12- حمله عصبی

انواع اضطراب

اضطراب میتواند در هر سنی رخ دهد اما طبق آمارها افراد میانسال بیشتر این حالات روحی را تجربه میکنند. از طرفی براساس مطالعات مختلف زنان بیشتر از مردان در طول زندگی خود مضطرب می شوند.

انواع اختلال اضطراب به شرح زیر است:

1- اختلال اضطراب فراگیر یا GAD

اختلال اضطراب فراگیر یا Generalized Anxiety Disorder یک اختلال مزمن است که با اضطراب بیش از اندازه و طولانی مدت و نگرانی در مورد وقایع، اتفاق ها و شرایط نامشخص زندگی همراه است.

کسانی که از GAD رنج می برند، عمدتا در مورد سلامت، وضع مالی، خانواده، شغل و تحصیل خود احساس نگرانی می کنند اما در شناسایی آن مشکل خاص و کنترل نگرانی ها ناتوان هستند. ترس آن ها عمدتا غیر واقعی یا بی تناسب با شرایطی است که انتظارش می رود.

2- اختلال وحشت زدگی

در اختلال وحشت زدگی، حملات مختصر و ناگهانی وحشت فراوان و دلهره را می توان مشاهده کرد که منجر به لرزیدن، پریشانی، سرگیجه، تهوع و مشکل تنفسی می شود. این حملات عمدتا ناگهانی شکل گرفته و در عرض 10 دقیقه به اوج خود می رسند اما ممکن است چند ساعت فرد را در آن حالت قرار دهند.

3- فوبیا

در این مورد کم و بیش همه اطلاعاتی داریم. تعریف فوبیا، ترس غیر منطقی و دوری جستن از یک شی یا شرایط خاص است. فوبیا با اختلال اضطراب فراگیر تفاوت دارد، چرا که فوبیا، احساس ترسی ناشی از دلیلی خاص است. این ترس یا غیر منطقی است و یا غیر ضروری اما با این حال، فرد باز هم نمی تواند اضطرابی که در نتیجه آن حاصل می شود را کنترل کند.

4- اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی سبب می شود تا فرد از بودن در موقعیت های اجتماعی دوری بورزد و نخواهد با کسی ارتباط برقرار کند. او احساس می کند که شرایط سبب تحقیرش می شوند و باید از بودن از جمع خودداری کند.

5- اختلال وسواس فکری عملی یا OCD

اختلالی که از آن حرف می زنیم را می توان در بسیاری مشاهده کرد. یک سری تفکرات و یا رفتارهایی که مرتبا تکرار شده و ناگهانی و سرزده به سراغ فرد می آیند. کسانی که از این اختلال رنج می برند می دانند که وسواس شان غیر منطقی و غیر عقلانی است اما آن کار را انجام می دهند تا از اضطراب شان کاسته شود.

6- اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا PTSD

جنگ، تجاوز، گروگان گیری یا تصادف شدید مواردی هستند که می تواند فرد مورد تعرض را در شرایط اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا PTSD قرار دهد. PTSD عمدتا همراه با مرور گذشته (آن لحظات به خصوص سخت) و تغییر رفتار همراه است.

5- اختلال اضطراب جدایی

این نوع از اضطراب زمانی رخ می دهد که از یک شخص یا مکانی که احساس امنیت و راحتی را برای شما تامین می کرده دور شوید. گاهی اوقات جدایی منجر به وحشت زدگی می شود و آن را یک اختلال به حساب می آورند زمانی که واکنش بیش از حد طبیعی یا غیر طبیعی باشد.

به غیر از مواردی که اشاره شد اضطراب میتواند ناشی از عوامل خارجی و محیطی باشد و حتی عوامل دیگری چون شرایط پزشکی، نوشیدن الکل، عوامل ژنتیکی و تغییرات شیمیایی مغز نیز در شکل گیری آن نقش ایفا کنند.

اضطراب

اضطراب را می توان با مراجعه به روان درمان یا به صورت مستقل درمان کرد. نهایتا، نوع درمان وابسته دلیل ایجاد اضطراب و اولویت های بیمار متفاوت است. عمدتا، درمان ترکیبی است از روان درمانی، رفتار درمانی و مصرف داروها.

گاهی اوقات، اعتیاد به الکل، افسردگی و یا هر دو این موارد با هم به قدری تاثیر قدرتمندی روی فرد دارند که باید منتظر ماند تا این دو تحت کنترل فرد درآمده و سپس به درمان اضطراب فکر کرد.

خوددرمانی

در برخی موارد، اضطراب را در خانه و بدون نظارت هیچ پزشکی هم می توان درمان کرد. با این حال، در صورتی خوددرمانی امکان پذیر است که فرد به طور کلی دلیل اضطراب را پیدا کرده باشد و بتواند آن را از بین برده یا از آن دوری کند. ورزش های مختلف و راهکارهای متنوعی برای کنترل مسئله پیشنهاد شده است:

یاد بگیرید که استرس را در زندگی خود مدیریت کنید. مواظب فشارها و ضرب الاجل ها باشید و برای مدتی از درس و کار کنار بکشید و برای خودتان زمان بگذارید.

تکنیک ها متنوعی از آرام سازی را بیاموزید. اطلاعات در مورد متودهای تمدد اعصاب و تکنیک های مدیتیشن را می توان در کتاب و اینترنت پیدا کرد.

تنفس شکی را تمرین کنید. یعنی عمیق و آهسته به واسطه بینی، هوا را وارد ناحیه شکمی کرده و سپس آهسته از راه دهان هوا را خارج کنید. تنفس عمیق برای مدت طولانی، به خاطر اکسیژن زیاد می تواند سبب سرگیجه شود.

به جای تلقین تفکرات منفی، با خودتان در مورد مسائل مثبت و باورهای درست تان صحبت کنید. لیستی از این موارد مثبت تهیه کرده و جایگزین لیست تفکرات منفی خود کنید.

تصور داشته باشید که به سوی غلبه بر مسائل و ترس های تان بر آمده اید.

با شخصی که حامی تان است صحبت کنید.

مدیتیشن کنید.

ورزش کنید.

حمام های گرم و طولانی داشته باشید.

در اتاقی تاریک استراحت کنید.

پیشگیری از بروز اضطراب

اگرچه اختلال اضطراب قابل پیشگیری نیست ولی راه هایی برای کاهش ریسک درگیر شدن با آن وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف کمتر کافئین، چای، نوشابه و شکلات

مشاوره با پزشک یا داروساز در مورد داروهای گیاهی که مصرف می شود.

ورزش مداوم

خوردن غذاهای سالم

داشتن الگوی خواب ثابت

مشاوره و دریافت حمایت پس از یک واقعه ناگوار

اجتناب از الکل و مخدرها

منبع: همگردی
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 371

به "تاثیر اضطراب بر بدن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر اضطراب بر بدن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید