8 میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی اند؛ تکلیف دولت چیست؟

به گزارش کهن پارس، تهران (پانا) - آمارها از تعداد افراد فاقد بیمه همگانی فرق دارد و گفته می گردد بین 5 تا 8 میلیون ایرانی همچنان فاقد پوشش بیمه همگانی درمانی هستند اما آنچه اهمیت دارد بیمه نبودن بخش زیادی از مردم است که به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جزو اقشار کم عایدی محسوب می شوند و دولت مکلف است آنها را تحت پوشش بیمه همگانی قرار دهد.

8 میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی اند؛ تکلیف دولت چیست؟

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در مردادماه امسال در گفت وگو با یکی از رسانه ها اعلام کرد که بیش از 5 میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی هستند و طبق برنامه ریزی ها 4 سال زمان می برد تا پوشش بیمه همگانی به 100 درصد برسد. در عین حال سیدجلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم در تابستان امسال با اعلام اینکه 8 میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی هستند گفت که دولت مکلف است بیمه همگانی درمانی را برای عموم مردم برقرار کند.

تعداد زیادی از کارگران ساختمانی، کارگران روزمزد، دستفروشان، بچه ها کار و خانواده هایشان و سایر افرادی که کم عایدی محسوب می شوند از پوشش بیمه ای بی بهره اند. در واقع بسیاری از کارفرمایان هم از بیمه کردن کارگران زیرمجموعه خود امتناع می نمایند که این یک تخلف است

بر اساس اصل 29 قانون اساسی، دولت مکلف است که آحاد جامعه را تحت پوشش خدمات بیمه ای ببرد؛ آن هم از محل منابع عمومی و منابع حاصل از مشارکت مردم. در شرایطی که سازمان بیمه سلامت دچار کسری بودجه است، نتوانسته نظام بیمه پایه را برای همه برقرار کند، بخشی از مردم تحت هیچ بیمه ای برای درمان نیستند این در حالی است که هزینه های درمان در کشور سرسام آور شده و بسیاری از افراد جامعه که عمدتا کم عایدی هستند، توان پرداخت این هزینه ها را به علت تحت پوشش نبودن بیمه درمانی، ندارند.

همایون نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با پانا درباره بهره مندی همه مردم از پوشش بیمه همگانی اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که علی رغم تاکیداتی که برای پوشش بیمه همگانی شده است، هنوز بخشی از مردم که عمدتا از احتیاجمندان و دهک های پایین عایدیی هستند دارای بیمه درمانی نیستند و این مساله تبعیض و بی توجهی به اقشار کم عایدی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در گذشته مقرر شده بود که بیمه همگانی برای افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، رایگان باشد اما پس از اجرا و با توجه به اینکه بار اقتصادی برای دولت داشت، قرار شد تا مبلغی به اسم حق بیمه از افراد فاقد بیمه دریافت گردد. این مساله چالش هایی را به همراه داشت که از جمله می توان به بیمه نشدن اقشار کم عایدی به علت ناتوانی در پرداخت حق بیمه اشاره نمود.

این نماینده مجلس اعلام کرد: تعداد زیادی از کارگران ساختمانی، کارگران روزمزد، دستفروشان، بچه ها کار و خانواده هایشان و سایر افرادی که کم عایدی محسوب می شوند از پوشش بیمه ای بی بهره اند. در واقع بسیاری از کارفرمایان هم از بیمه کردن کارگران زیرمجموعه خود امتناع می نمایند که این یک تخلف است.

وی با تاکید بر اینکه باید اعتبارات لازم برای پوشش بیمه همگانی تخصیص داده گردد، گفت: متولیان باید برای بیمه همگانی درمان اقدامات لازم را انجام دهند و افراد فاقد بیمه درمانی را شناسایی نمایند که شناسایی این افراد را هم می توان از مسیرهای مختلف انجام داد و پس از آن اعتبارات مورد احتیاج را برای بیمه گروه هایی که بیمه درمانی ندارند، تخصیص داد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1061

به "8 میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی اند؛ تکلیف دولت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی اند؛ تکلیف دولت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید