تخلفات موتورسواران ؛ برخورد با موتورسواران متخلف باید یک مطالبه عمومی باشد

به گزارش کهن پارس، ایران به کشوری تبدیل شده است که دیگر موتورسوران بر اساس قوانین نانوشته می رانند. راندن در پیاده رو با سرعت بالا، مخدوش کردن پلاک و نداشتن کلاه کاسکت امری کاملا عادی و از جمله تخلفات موتورسواران به شما می رود. چگونه باید با فاجعه موتورهای متخلف مبارزه کرد؟

تخلفات موتورسواران ؛ برخورد با موتورسواران متخلف باید یک مطالبه عمومی باشد

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: آمارهای تامل برانگیز پزشکی قانونی به نقل از خبرگزاری تابناک نشان می دهد در سال 98 تعداد 3 هزار و 304 موتورسوار جان خود را در تصادفات از دست داده اند.

شما هر روز که از خانه بیرون می روید، حتما چند تخلف موتورسیکلت را مشاهده می کنید.

بسیاری از آن ها پلاک خود را ناخوانا نموده اند و با خیال راحت و بدون ترس از جریمه شدن، در هر جایی تردد می نمایند.

تعدادی از این موتورسوران سارقان و زورگیران هستند که پس از اعمال جرم هیچ رد و اثری از خود باقی نمی گذارند.

اما چگونه می توان به فاجعه موتورهای متخلف سرانجام داد؟

نقش پلیس به عنوان مجری قانون

سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران به ایرنا گفته است: روزانه 200 دستگاه موتورسیکلت در تهران توقیف می شوند.

این عدد به ازای تردد روزانه 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت فقط در تهران است که رقم بسیار ناچیزی به حساب می آید.

به گفته سردار حمیدی، حتی در این توقیف ها هم معمولا تمامی موتورسیکلت سورانی که متوقف شده اند به شدت اعتراض می نمایند.

از طرفی مردم همیشه طرف موتورسوران متخلف را می گیرند که اخیرا با کش و قوس های زیادی همرا بوده است.

خبرنگار خبرنگاران، ساعت ها در کنار کفی های توقیف موتورسیکلت ایستاده و فاجعه موتورهای متخلف را دیده و با ماموران و متخلفین صحبت نموده است.

امرار معاش با موتورسیکلت و مسائل بعد از آن

آنچه در ادامه می آید مشاهدات خبرنگار خبرنگاران است:

پلاک، کلاه کاسکت و مدارک ندارد.

مامور پلیس که قصد متوقف کردن او را دارد باید از جانش بگذرد و خود را جلوی او بیندازد تا شاید متوقف گردد.

وقتی با هزار خطر و زحمت متوقف می شوند، بسیاری از آن ها می گویند این وسیله امرار معاش آن ها است و مامورین دارند نان بُری می نمایند.

این نکته که موتورسیکلت تبدیل به یک وسیله امرار معاش برای بسیاری از راکبان است کاملا صحیح است.

اما وقتی از آن ها می پرسم که چرا کلاه کاسکت نمی گذارند، می گویند گرمایی هستند و کلاه اذیتشان می نماید.

می پرسم با پلاک خوانا نمی توان امرار معاش کرد؟ می گویند در آن صورت تمام پولی را که در آورده ایم باید خرج جریمه کنیم.

مردم هم همیشه طرف متخلفین را می گیرند.

حال آنکه اگر گوشی یا کیفشان توسط یک موتورسوار بدون پلاک به سرقت برود یا عزیزی را در تصادف با آن از دست بدهند، اولین کار آن ها تماس با همین ماموران پلیسی است که شاید کمی عقب تر قصد توقیف این وسیله را داشته اند.

برخورد با موتورسوران متخلف باید تبدیل به یک مطالبه عمومی گردد

به گفته سردار رحیمی رییس پلیس راهور، پلیس تمام کوشش خود را برای توقیف این متخلفان انجام می دهد.

اما نتیجه آن رسوب 70 هزار دستگاه موتورسیکلت فقط در پارکینگ های تهران است.

معین است که اجرای این طرح ها احتیاج به بودجه زیادی دارد که در اختیار پلیس قرار نمی گیرد.

همچنین تا زمانی که مردم طرف متخلفان را بگیرند، اوضاع وخیم تر می گردد.

این موضوع باید به یک مطالبه عمومی تبدیل گردد تا زنگ های خطر به صدا در بیایند.

آمار اورژانس تهران

به گفته سخنگوی اورژانس تهران، 30 درصد تماس ها با اورژانس تهران به علت تصادفات وسایل نقلیه است و بیشتر آن مربوط به تصادفات موتورسیکلت است.

از این میان 350 مصدوم ترومایی وجود دارد که باید با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شوند و بیشتر آن ها موتورسواران هستند که متاسفانه دچار معلولیت می شوند.

در تهران هر روز یک موتور سوار جان خود را از دست می دهد و دلیل مرگ 47 درصد از موتورسوران ضربه به سر است.

این آمار تلخ نشان گر آن است که استفاده از یک کلاه کاسکت مناسب، به تنهایی نیمی از آمار مرگ موتورسواران را کاهش می دهد.

راه چاره چیست؟

این نکته بدیهی است که بسیاری از موتورسواران در استخدام سرویس های آنلاین خدمات حمل و نقل و یا پیک رستوران ها و آژانس های خصوصی هستند.

در واقع شما با هر وسیله دوچرخی که راه برود می توانید به استخدام آن ها در بیایید.

این سرویس ها باید ملزم شوند تا یک بخش کارشناسی در آن ها شکل بگیرد و خودشان به آنالیز شرایط موتورسیکلت متقاضی بپردازند.

خبرنگار خبرنگاران که چندین بار با پیک های موتوری و متخلف رستوران ها صحبت نموده است، دریافته که تقریبا تمامی رستوران ها فقط از آن ها می خواهند غذا را به سرعت به دست مشتری برسانند.

این مراکز حتی درخواست گواهی نامه هم از موتورسواران نمی نمایند.

این پیک ها هم مجبور می شوند تا از در و دیوار بالا بروند تا غذا را به موقع تحویل دهند که اخراج نشوند.

اگر مسوولیت این موتورسیکلت ها به دوش صاحب کاران باشد و برای آن ها هم قبض جریمه صادر گردد، مسلما شرایط بسیار بهتر می گردد.

منبع: بیت ران
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 533

به "تخلفات موتورسواران ؛ برخورد با موتورسواران متخلف باید یک مطالبه عمومی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخلفات موتورسواران ؛ برخورد با موتورسواران متخلف باید یک مطالبه عمومی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید