7 خاصیت باورنکردنی ترکیب سیر و زنجبیل

به گزارش کهن پارس، سیر و زنجبیل هر دو به علت فوایدی که برای سلامتی دارند، پرطرفدار هستند. دهه ها تحقیق علمی نشان داده است که این دو ماده غذایی محبوب خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند و از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می نمایند.

7 خاصیت باورنکردنی ترکیب سیر و زنجبیل

محققان بر این باورند که مصرف همزمان سیر و زنجبیل می تواند برای سلامتی مزایای زیادی به همراه داشته باشد. به همین علت، تصمیم داریم در این مقاله از خبرنگاران مگ 7 مزیت ناشی از ترکیب این دو ماده غذایی را آنالیز کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1. التهاب را در بدن کاهش می دهند

یکی از شناخته شده ترین فواید زنجبیل و سیر توانایی آن ها در کاهش التهاب است. با اینکه پاسخ التهابی بدن برای حفظ سلامتی لازم است، اما التهاب مزمن با بروز بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها، مرتبط است.

سیر و زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی قوی هستند که می توانند پروتئین های پیش التهابی مرتبط با التهاب مزمن را مهار نمایند. جالب اینجا است که در فرآورده های مختلف سیر انواع ترکیبات ارگانوسولفور (organosulfur) با خاصیت ضدالتهابی وجود دارد. در سیر تازه ترکیبات زیر یافت می گردد:

  • اس-آلیل-ال-سیستئین سولفوکسید (S-allyl-L-cysteine sulfoxide) یا آلیین (alliin)
  • مشتقات گاما-گلوتامیل سیستئین (γ-glutamyl cysteine)

پودر سیر خشک شده حاوی ترکیبات زیر است:

  • آلیین
  • دی آلیل دی سولفید (diallyl disulfide)

سیر رنده شده حاوی مواد زیر است:

  • ترکیبات خانواده سولفید
  • دیتیین ها (dithiines)
  • ترکیبات آجوئن (ajoene)

زنجبیل هم مملو از مواد ضدالتهابی هست و میزان زیادی ترکیبات فنلی جینجرول (gingerol) و شوگائول (shogaol) دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که زنجبیل و سیر اثرات ضدالتهابی دارند و می توانند نشانگرهای التهاب را در انسان کاهش دهند. هر دوی این غذاها سطح پروتئین های پیش التهابی زیر را کاهش می دهند:

  • فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا (TNF-α)
  • اینترلوکین-6 (IL-6)
  • پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا (hs-CRP)

آنالیز 17 مطالعه مختلف نشان داده است که مصرف مکمل سیر CRP و TNF-α را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. بعلاوه تعیین شده است که مصرف زنجبیل می تواند به کاهش درد و التهاب در بیماران مبتلا به آرتریت، از جمله روماتیسم، یاری کند.

اطلاعات کمی در خصوص اثرات ترکیبی زنجبیل و سیر بر التهاب بدن انسان وجود دارد. با این حال، بر اساس تحقیقات موجود می توان به این نتیجه رسید که استفاده همزمان از این دو ماده به کاهش نشانگرهای التهابی یاری می نماید.

2. از آسیب سلول ها جلوگیری می نمایند

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که به علت وجود مولکول هایی به نام گونه های فعال اکسیژن (ROS) سیستم دفاعی بدن ضعیف می گردد. سیستم دفاعی دارای آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز است که می توانند سطح ROS را در حد تعادل نگه دارند. اگر این سیستم ضعیف گردد، استرس اکسیداتیو رخ می دهد و سلول ها آسیب می بینند.

تحقیقات نشان می دهد که سیر و زنجبیل به کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو، از جمله ترکیب بسیار واکنش پذیر و آسیب رسان مالون دی آلدئید (malondialdehyde) یاری می نمایند. در یک مطالعه، به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 12 هفته روزانه دو گرم پودر زنجبیل داده شد. در خاتمه مطالعه، سطح مالون دی آلدئید خون به طور قابل توجهی کاهش پیدا نموده بود. نتایج یک مطالعه دیگر هم نشان داد که مصرف مکمل زنجبیل باعث کاهش سطح مالون دی آلدئید و نشانگر التهابی TNF-α در افراد مبتلا به سل می گردد.

محققان با انجام یک مطالعه روی 13 سالمند نشان دادند که مصرف روزانه مکمل سیر به مدت یک ماه باعث کاهش سطح مالون دی آلدئید و افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز می گردد. علاوه بر این، در پژوهشی که روی موش های مبتلا به بیماری آلزایمر انجام شد، درمان ترکیبی با عصاره فلفل چیلی، سیر و زنجبیل توانست به طور چشمگیری سطح آنزیم های دفاعی سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش و ترکیب مضر مالون دی آلدئید را کاهش دهد.

3. برای سلامت شناختی مفیدند

مصرف منظم سیر و زنجبیل یا دریافت مکمل آن ها می تواند به محافظت از مغز و بهبود عملکرد شناختی یاری کند. یک مطالعه روی 27437 سالمند چینی نشان داد کسانی که سیر بیشتری مصرف می کردند، کمتر دچار اختلالات شناختی می شدند و نسبت به افرادی که به ندرت سیر می خوردند، عمر طولانی تری داشتند. دانشمندان باید مطالعات بیشتری در خصوص این موضوع انجام دهند و گروه های دیگری از مردم را آنالیز نمایند.

شواهد حاکی از آن است که مصرف پودر سیر می تواند حافظه و توجه را در بزرگسالان سالم بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ارگانوسولفور موجود در سیر از التهاب و تحلیل سلول های عصبی جلوگیری می نماید.

پژوهش های علمی مصرف زنجبیل را هم با بهبود عملکرد شناختی مرتبط دانسته اند. در یک مطالعه روی زنان سالم، مصرف روزانه 400 یا 800 میلی گرم عصاره زنجبیل برای دو ماه به بهبود عملکرد شناختی و حافظه منجر شد. علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف زنجبیل به کاهش آسیب مغزی، محافظت در برابر بیماری های عصبی و افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی در مغز یاری می نماید.

4. عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند

مصرف سیر و زنجبیل از قلب محافظت می نماید و عوامل خطر زیر را که باعث بیماری قلبی می شوند، کاهش می دهد:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • قند خون بالا

آنالیز 22 مطالعه نشان داد که مصرف پودر سیر به طور قابل توجهی باعث کاهش کلسترول تام، کسترول بد (LDL)، قند خون ناشتا و فشار خون می گردد. مطالعات دیگر هم نشان داده اند که مصرف سیر در کاهش فشار خون، قند خون و کلسترول مؤثر است و از تصلب شرایین یا ایجاد پلاک در عروق خونی جلوگیری می نماید.

زنجبیل هم مثل سیر برای سلامت قلب مفید است. در یک مطالعه با 4628 شرکت نماینده مصرف روزانه یک گرم زنجبیل خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر قلب (عروق تغذیه نماینده قلب) را به ترتیب 8 و 13 درصد کاهش دارد. علاوه بر این، مصرف مکمل های زنجبیل می تواند به بهبود کنترل قند خون و کاهش سطح تری گلیسیرید، کلسترول تام و نشانگرهای التهابی در افراد مبتلا به دیابت یاری کند. این نوع تأثیرات بسیار مهم هستند، چون در مبتلایان به دیابت احتمال بروز بیماری قلبی بالا است.

آنالیز شواهد موجود نشان می دهد که مصرف منظم سیر و زنجبیل یا دریافت مکمل آن ها می تواند به ارتقای سلامت قلب یاری کند. با این حال، قبل از مصرف مکمل با دوز بالا باید با پزشک مشورت کنید. چون ممکن است این نوع مکمل ها با برخی از داروها، از جمله داروهای رقیق نماینده خون که برای درمان بیماری های قلبی تجویز می شوند، تداخل داشته باشند.

5. برای مبتلایان به دیابت مفیدند

سیر و زنجبیل، به خصوص اگر به شکل مکمل مصرف شوند، به کاهش قند خون و بهبود سایر نشانگرهای سلامت در افراد مبتلا به دیابت یاری می نمایند. در یک مطالعه به 103 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 روزانه 1/2 گرم مکمل زنجبیل برای 90 روز داده شد. در افرادی که مکمل دریافت نموده بودند، قند خون و کلسترول تام به طور چشمگیر کاهش یافت.

آنالیز 10 مطالعه مختلف نشان داده است که مصرف مکمل های زنجبیل باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) در خون می گردد. HbA1c شرایط کنترل قند خون را در طولانی مدت نشان می دهد و به همین علت کاهش آن نشان دهنده بهبود سلامتی است.

مصرف مکمل های سیر هم برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. مرور 33 مطالعه نشان داد که مکمل سیر در کاهش تری گلیسیرید، قند خون ناشتا، کلسترول تام، کلسترول بد و HbA1c در مبتلایان به دیابت مؤثر است. در آنالیز دیگری هم مشاهده شد که مصرف روزانه ی مکمل سیر در دوزهای 0/05 تا 1/5 گرم می تواند قند و چربی خون را به طور قابل توجهی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. اگر به استفاده از مکمل های سیر و زنجبیل برای درمان دیابت علاقه مند هستید، با پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.

6. ضدسرطان هستند

برخی شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از سیر و زنجبیل از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت می نماید. احتمالاً این خاصیت به غلظت بالای ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی در این دو ماده و نقش آن ها در جلوگیری از آسیب سلولی مربوط می گردد.

به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که در رژیم غذایی شان سیر بیشتری مصرف می نمایند کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. در سایر مطالعات هم مشاهده شده است که مصرف زیاد سیر و پیاز با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است و مصرف سیر می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان معده را کاهش دهد. بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که زنجبیل در برابر سلول های سرطانی زیر دارای اثرات ضدسرطانی است:

  • سلول های سرطانی لوزالمعده
  • سلول های سرطانی پروستات
  • سلول های سرطانی سینه

اگرچه این نتایج دلگرم نماینده هستند، اما نمی توان مصرف زنجبیل و سیر را جایگزین درمان های رایج سرطان کرد. در صورتی که به سرطان مبتلا هستید، بدون مشورت پزشک از مکمل های سیر و زنجبیل استفاده نکنید.

7. واکنش ایمنی سالم را تقویت می نمایند

سیر و زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضدویروسی و ضدمیکروبی قوی هستند. بنابراین، افزودن آن ها به رژیم غذایی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. سیر حاوی ترکیبات مفیدی مثل آلیسین (allicin) و دی آلیل سولفید (diallyl sulfide) است که فعالیت سلول های ایمنی را تقویت می نمایند و با سرکوب آنزیم های خاص فراوری مولکول های آسیب رسان را کاهش می دهند.

زنجبیل از فراوری پروتئین هایی التهاب زا مانند TNF-α و اینترلوکین-8 (IL-8) به وسیله سلول های بدن جلوگیری می نماید و از این طریق باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد. در یک مطالعه روی 70 بیمار مبتلا به روماتیسم شرکت نمایندگان برای 12 هفته روزانه 1/5 گرم پودر زنجبیل دریافت کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که پودر زنجبیل بیان ژن هایی را که از بروز واکنش خو دایمنی جلوگیری می نمایند افزایش و بیان ژن های محرک التهاب را کاهش می دهد.

سیر و زنجبیل در برابر انواع عوامل بیماری زا، از جمله آنفولانزا و عفونت های تنفسی، دارای اثرات ضدویروسی و ضدباکتریایی قوی هستند. علاوه بر این، شواهد محدود نشان می دهد که مصرف مکمل عصاره سیر کهنه می تواند به تقویت عملکرد سلول های ایمنی و کاهش شدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در افراد سالم یاری کند. با این حال، محققان باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام دهند.

کلام خاتمهی

دانشمندان ده ها سال است که از فواید سیر و زنجبیل برای سلامتی آگاه هستند. اما تا امروز تحقیقات کمی در خصوص اثرات مصرف همزمان سیر و زنجبیل برای سلامتی، چه به شکل ماده غذایی و چه به صورت مکمل، صورت گرفته است. با این حال، به نظر می رسد که گنجاندن این دو ماده در رژیم غذایی بتواند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد. شما می توانید سیر و زنجبیل را در غذاهایی مانند سوپ به طور همزمان مصرف کنید.

اگر به دریافت مکمل های سیر و زنجبیل با دوز بالا علاقه مند هستید، ابتدا با پزشک مشورت کنید. این کار به ویژه زمانی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا دارو مصرف می کنید، بسیار مهم است.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1290

به "7 خاصیت باورنکردنی ترکیب سیر و زنجبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خاصیت باورنکردنی ترکیب سیر و زنجبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید