6 ترس عجیب که آدم را از پا در می آورد!

به گزارش کهن پارس، خبرنگاران: فوبیا یک ترس ساده نیست که در یک لحظه بیاید و بعد محو گردد، بلکه هراسی ماندگار است که می تواند زندگی مبتلایان را مختل کند و آنها را به دردسر بیندازد. این ترس شدید که غیرقابل کنترل هم به نظر می رسد، چیزی بیش از هراس از یک موقعیت خطرناک است. افرادی که به فوبیا مبتلا هستند، حتی از شنیدن موضوعی که ترسشان را به آنها یادآوری کند وحشت زده می شوند.

6 ترس عجیب که آدم را از پا در می آورد!

آنها حتی با تماشا یک فیلم سینمایی یا خواندن یک مقاله در خصوص آن موضوع دچار حملاتی می شوند که به آنها حمله وحشت می گویند. فوبیا یا ترس مرضی، بیماری ای است که اگر جدی گرفته نشود، روز به روز شدیدتر می شود و اگر با یاری یک متخصص درمان شود، می تواند در طول زمان از زندگی فرد بیرون برود. اما از قلم نیاندازید که درمان این بیماری، ربطی به کوشش خود فرد یا اطرافیانش ندارد؛ و تنها متخصصان روانشناسی و رانپزشکی از عده اش برمی آیند. شاید با تماشا فهرستی از عجیب ترین فوبیا های دنیا، باور نکنیدکه یک فرد می تواند با تماشا همین چیزهای ساده ، دچار حملات شدید و غیرقابل کنترل شود. اما باور کنید که خیلی از افراد در سراسر دنیا، با همین تجربه های ساده، به شدت آزار می بینند و با کابوس زندگی می نمایند.

ترس از زندگی بدون تلفن همراه

با وجود شبکه های اجتماعی و آدرس های مختلف ای میل، افراد هر روز در معرض پیغام هایی قرار می گیرند که رفته رفته نمی توانند بدون آنها زندگی نمایند. تلفن همراه هم از این موارد محسوب می شود و آنقدر به زندگی افراد راه پیدا نموده که نبودش می تواند یک نوع فوبیا را موجب شود. شاید به نظرتان خنده دار بیاید اما ترس از نداشتن تلفن همراه، یکی از ترس هایی است که بسیاری از افراد را درگیر نموده است.

این اختلال، یکی از بیماری هایی است که روان افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و افرادی که به آن دچار می شوند، با فراموش کردن تلفن همراه یا از دست دادن آن، دچار اضطراب و ترس شدید می شوند.

یک مطالعه نو در انگلستان نشان داده که 85 درصد استفاده نمایندگان تلفن همراه، دچار این اختلال هستند و از اینکه تلفن همراه شان را گم نمایند یا باتری آن تمام شود، به شدت دچار اضطراب می شوند.

ترس از ریسمان

در مثل می گویند که فلانی از ریسمان سیاه و سفید می ترسد اما شاید ندانید که این مثل قدیمی، ریشه در واقعیت دارد. البته علم هم هنوز چیز زیادی در خصوص این هراس نمی داند اما هرچه هست، خود را به شکل ترس غیرعادی از هر نوع طناب و ریسمانی نشان می دهد. مهم نیست که جنس این طناب چه باشد، چه رنگی باشد و قطر آن چقدر باشد؛ افرادی که از این هراس رنج می برند، با تماشا هر نوع و میزان آن دچار وحشت می شوند. علت و منشأ اصلی این ترس معین نیست اما کسانی که به آن مبتلا هستند، زندگی سختی را می گذرانند؛ زیرا بند ها و ریسمان ها را در گوشه گوشه خانه و محیط کار می بینیم و انگار این وسیله، جزئی جداناشدنی از زندگی ما شده است. این افراد حتی از ریشه های فرش و بندهایی که در لباس هم استفاده شده، می ترسند؛ پس خدا را شکر کنید که شما یکی از این افراد نیستید و می توانید هرطور که می خواهید لباس بپوشید و هر وسیله ای که می خواهید را در خانه بهره ببرید.

ترس از مادر شوهر

بسیاری از دخترانی که تازه ازدواج می نمایند، نسبت به مادر شوهر نگاهی منفی دارند که این دیدگاه با نوعی اضطراب هم همراه می شود. اما فوبیای مادر شوهر چیزی فراتر از این استرس هاست. این ترس می تواند از تجربه های تلخ گذشته و یا صحبت های اطرافیان ناشی شده باشد و با رانده شدن به بخش ناهوشیار فکر، در وجود فرد ریشه دوانده باشد. اما بعضی افراد بدون هیچ پیشینه منفی ای به این هراس دچار می شوند و درواقع خودشان این فوبیا را در وجود شان رشد می دهند. این ترس در فرهنگ های بسیار سنتی و عامیانه بیشتر است. ترس از مادرشوهر در بسیاری از مواقع، زندگی مشترک را از هم می پاشد و اطرافیان ممکن است هیچ گاه جنس هراسی که در فرد وجود دارد را درک ننمایند و او را متهم به عظیم نمایی، حسادت و یا بسیاری چیزهای دیگر نمایند. درحالی که هراس از مادرشوهر، موضوعی است که می تواند با جلسات روان درمانی گاهی کمرنگ تر شود و مثل دیگر انواع فوبیا، باید به وسیله یک متخصص به آن پرداخته و درمان شود.

ترس از عروسک

ترس از عروسک، گاهی به علت چهره انسان نمای آن و تحریف چهره اصلی در فکر فرد اتفاق می افتد. کسانی که به این نوع از فوبیا دچار هستند، بلکه تنها از مدل خاص یا گروه خاصی می ترسند و عده ای دیگر هم، این حس را نسبت به تمام عروسک ها دارند.عروسک هایی که حرف می زنند و حرکت می نمایند، بیشترین آمار را در برانگیختن این ترس به خود اختصاص داده اند.

مادرانی که می خواهند کودکشان را با خریدن یک عروسک زیبا هیجان زده نمایند، نباید فراموش کنن که برای این کودک، تشخیص مرز واقعیت و خیال سخت است و یک عروسک، به دلایلی که فقط کودک از آن باخبر است، می تواند جرقه چنین فوبیایی را در او بزند.

این فوبیا، با نوزادها کار زیادی ندارد و معمولا بعد از 6 ماهگی آنها را به خود درگیر می نماید. به همین علت است که یک کودک، ممکن است یکباره نسبت به عروسکی که تا همین دیروز با آن سرگرم می شده، واکنش غیرقابل انتظاری را نشان دهد.

ترس از جاذبه زمین

هر طور که نگاه کنید، جاذبه زمین به ما خدمت می نماید. اگر همین جاذبه نبود، چطور می خواستیم روی جایگاه بنشینیم و خستگی درکنیم، دوش بگیریم یا ماشین سواری کنیم؟ بیشتر ما با وجود این جاذبه احساس آرامش می کنیم اما کسانی هستند که به شکلی بیمارگونه از این نیرو وحشت دارند.

شاید بعضی از آنها فکر می نمایند که روزی این جاذبه از بین می رود و همه ما به سمت آسمان پرتاب می شویم و بعضی ها هم گمان می نمایند که ممکن است این نیرو روزی بیشتر شود و به آنها آسیب برساند. بعضی دیگر از مبتلایان به این هراس گمان می نمایند که در مقابل طبیعت ناتوان هستند و نمی توانند این نیرو را تحت اختیار خود درآورند و به همین علت از آن واهمه دارند.

متخصصان می گویند، سقوط در دوران کودکی و پرت شدن از ارتفاع می تواند ریشه این ترس باشد اما در اغلب موارد، این فوبیا بدون علت مستقیم و قابل کشف در وجود فرد ریشه می گیرد. این افراد هرگز سراغ کوهنوردی نمی فرایند و هرگز آرزو نمی نمایند که ای کاش فضانورد بودند.

ترس از دلقک

شاید فکر کنید که دلقک های رنگ و وارنگ را همه دوست دارند، اما اشتباه می کنید. نه تنها خیلی از بچه ها از بینی قرمز و عظیم و کفش های جادویی آنها می ترسند بلکه بسیاری از افراد تا عظیمسالی هم نمی توانند با این دلقک های خنده دار کنار بیایند و به محض روبه رو شدن با آنها دچار وحشت شدید می شوند. این ترس به دوره کودکی برمی شود و معمولا به علت تجربیات وحشت آور در آن دوران شکل می گیرد. گاهی هم تماشا صحنه های وحشتناک یک فیلم می تواند باعث این فوبیا شود.

جالب است بدانید که از هر 200 میلیون نفری که روی کره زمین زندگی می نماید، تنها یک نفر به این هراس مبتلا می شود و تا خاتمه عمر از آن رنج می برد. پس قبل از آنکه کودک تان را با یک نمایش سیرک غافلگیر کنید، مطمئن شوید که تماشا دلقک سیرک، برای او به یک کابوس تبدیل نمی شود. شاید او یکی از همین مبتلایان کمیاب به هراس از دلقک باشد.

منبع: برترین ها
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 992

به "6 ترس عجیب که آدم را از پا در می آورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 ترس عجیب که آدم را از پا در می آورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید