10 مدل یقه پیراهن مردانه؛ چگونه برترین مدل یقه را انتخاب کنید؟

به گزارش کهن پارس، پوشیدن پیراهنی که یقه نامناسبی دارد می تواند باعث گردد کل استایل ظاهر بدی پیدا کند. ساختارها، شکل ها و طرح های مختلف یقه تفاوت چشمگیری را در ظاهر پیراهن به وجود می آورند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به آنالیز قوانین مربوط به انتخاب یقه پیراهن مردانه بپردازیم.

10 مدل یقه پیراهن مردانه؛ چگونه برترین مدل یقه را انتخاب کنید؟

تاریخچه یقه پیراهن

نخستین طراحی یقه پیراهن در اواسط قرن چهاردهم میلادی انجام شد. پیش از این تاریخ، آقایان تونیک هایی که یقه قایقی داشتند را می پوشیدند. این یقه ها بزرگ بودند و در قرن شانزدهم به اوج محبوبیت رسیدند.

یقه های گرد چین دار به عنوان نمادی از اشراف زادگان جامعه به شمار می رفتند. بسیاری از تصاویری که از آن دوره به جا مانده اند این مدل یقه را نشان می دهند.

یقه های جداشدنی پیراهن

یقه و سرآستین دو قسمت از پیراهن هستند که در استایل قرن نوزدهم بیشتر از سایر قسمت ها قابل رویت بودند. بنابراین بیشتر از سایر بخش ها هم کثیف می شدند. از این رو برای جلوگیری از شست و شوی بیش از حد یقه های جداشدنی ابداع شدند.

یقه های جداشدنی این امکان را فراهم می کردند که بدون شستن همه پیراهن بتوان فقط آن ها را شست. در آن موقع خشکشویی به روش مدرن ابداع نشده بود.

در اواخر قرن هجدهم یقه های پیراهن های مردانه در طرح های مختلف به شکلی که امروز استفاده می گردد طراحی شدند.

پارچه های سبک تر و پولوشرت

مدل یقه جداشدنی چین دار در دهه های 1920 و 1930 محبوبیت خود را از دست داد. با اختراع سیستم های گرمایشی مرکزی، آقایان بیشر به سمت انتخاب پارچه های سبک تر متمایل شدند.

آقایان متوجه این موضوع شدند که پیراهن های یقه دار نرم می توانند بدون اتو کردن صاف و بدون چروک باشند. بر اساس همین موضوع پارچه های سبک تر و پیراهن هایی از جنس های لینن و نخی سبک را انتخاب کردند.

آنالیز قسمت های مختلف یقه های پیراهن مردانه

  • گوشه های یقه
  • طول لبه یقه؛ فاصله ای که از لبه های یقه به نوار یقه می رسد.
  • نوار یقه؛ پارچه ای که دور گردن قرار می گیرد.
  • ارتفاع یقه؛ ارتفاع یقه تا شده هنگامی که به صورت متناسب روی گردن قرار می گیرد.
  • قسمت بستن کراوات؛ فاصله بین قسمت بالای یقه تا شده تا جایی که دکمه پیراهن بسته می گردد.
  • پهنای یقه؛ زاویه بین لبه های یقه

نگهدارنده یقه

نگهدارنده های یقه قطعه های تخت و محکمی هستند که در داخل جیب مخصوصی در داخل هر دو لبه یقه قرار می گیرند. این نگهدارنده ها هم می توانند قابل جدا شدن و هم دوخته شده باشند.

نگهدارنده های یقه می توانند پلاستیکی، استیل، برنز، طلا یا از جنس فلزات دیگر باشند. گاهی اوقات حتی از بعضی قطعات مغناطیسی هم برای نگهداشتن محکم تر یقه استفاده می نمایند.

  • 7 پیراهن تابستانی مردانه که برای استایل کژوال مناسبند

یقه پیراهن چگونه ساخته می گردد؟

بسیاری از یق های پیراهن ها با پایه یقه ساخته می شوند. پایه یقه قابی است که باعث می گردد یقه به حالت ایستاده قرار بگیرد و به همین علت یقه از قسمت های دیگر پیراهن ضخیم تر به نظر می رسد.

پایه یقه بعلاوه می تواند جدا بوده یا داخل ساختار یقه قرار بگیرد. بسیاری از پایه های یکپارچه برای یقه های پیراهن نازک مانند پولوشرت یا پیراهن های دکمه دار غیررسمی استفاده می شوند.

بعضی از یقه ها پایه های جداگانه ای دارند که نسبت به پایه های یکپارچه به گردن نزدیک تر هستند. قالب جدا در بسیاری از پیراهن های رسمی به کار می رود زیرا به یقه ارتفاع، ضخامت و بلندی مناسبی می دهد.

مقدار مناسب یقه چقدر است؟

برای اطمینان از متناسب بودن مقدار یقه هنگام بسته بودن دکمه بالایی پیراهن باید بتوان دو انگشت را به راحتی بین گردن و یقه پیراهن قرار داد. اطمینان از متناسب بودن مقدار یقه بسیار مهم است زیرا در صورت نامتناسب بودن می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی گردد.

جنس و پارچه یقه

بسیاری از یقه ها از همان پارچه پیراهنشان تهیه می شوند. ضخامت یقه از ساختار آن معین می گردد. گاهی اوقات یقه های پیراهن برای جذابیت بیشتر از یک پارچه متفاوت از پارچه پیراهن تهیه می شوند.

یقه نرم و یقه سفت

هر چقدر یقه نرم تر باشد غیررسمی تر و هر چقدر سفت تر باشد رسمی تر است. در این زمینه استثناهایی وجود دارند اما این قانون کلی را هنگام انتخاب یقه پیراهن در نظر داشته باشید.

انتخاب برترین یقه بر اساس مدل صورت

هنگام انتخاب برترین مدل یقه پیراهن باید مقدار و فرم صورت را در نظر بگیرید. علاوه بر این این نکته را هم در نظر داشته باشید که می توانید هر مدل یقه ای که دوست دارید را هم بپوشید اما بعضی مدل های یقه ممکن است بیشتر از بقیه به شما بیایند.

به عنوان مثال در صورتی که صورت گردی دارید انتخاب یقه لبه دار می تواند به متعادل ساختن آن یاری کند. از سوی دیگر یقه های cutaway یا پهن برای صورت های کشیده مناسب هستند.

  • 10 قانون مهم که باید برای خرید پیراهن رسمی مردانه درنظر بگیرید

محبوب ترین یقه های پیراهن مردانه

1. یقه لبه دار کلاسیک

به احتمال زیاد از بین مدل های مختلف یقه پیراهن مردانه، با مدل کلاسیک بیشتر از همه آشنا باشید، زیرا مدل یقه بیش از 90 درصد پیراهن های رسمی است.پهنای میانگین این یقه بین 2.5 تا 7.5 سانتی متر است. این یقه با یا بدون کراوات کاربرد دارد.

ارتفاع یقه این مدل اغلب بین 2.5 تا 7.5 سانتی متر بوده و ارتفاع لبه یقه بین 5 تا 7.5 سانتی متر است. اغلب فراورینمایندگان پیراهن از این مدل یقه استفاده می نمایند زیرا جزو مدل های مورد علاقه بسیاری از افراد است.

یقه لبه دار برای آقایانی که صورت گرد یا پهن دارند مناسب است البته این یقه برای بسیاری از صورت ها مناسب است.

هنگام پوشیدن کت، یقه های لبه دار پیراهن به وسیله یقه کت پوشانده نمی شوند. علاوه بر این این مدل یقه به جز گره کراوات هیچ قسمت دیگری از آن را نشان نمی دهد زیرا پهنای بسیار کوچکی دارد.

2. یقه پهن

همانطور که از نام این مدل یقه معین است طراحی آن به گونه ای است که یقه ظاهری پهن دارد. اغلب پهنای آن در همه قسمت ها از 10 تا 15 سانتی متر و زاویه بین لبه های یقه بین 45 تا 60 درجه است.

این یقه هنگام پوشیدن کراوات های پهن انتخاب مناسبی است و بعلاوه امکان پوشیدن کراوات هایی از جنس های ضخیم تر مانند پشم را فراهم می نماید.

این یقه برترین انتخاب برای آقایانی است که صورت لاغر یا کشیده ای دارند. آقایانی که صورت پهنی دارند نباید این مدل یقه را انتخاب نمایند زیرا صورتشان را گردتر نشان می دهد.

3. یقه Cutaway

یقه Cutaway جزو یقه های پهن است که بین لبه هایش فضای بسیار پهنی وجود دارد. در صورتی که فاصله بین لبه های یقه بیشتر از 15 سانتی متر باشد یقه جزو مدل Cutaway به شمار میرود.

طراحی یقه پیراهن Cutaway در بین خیاط های ایتالیایی بسیار محبوب است. کراوات های بلند مناسب استفاده به همراه این مدل یقه هستند. البته این مدل بدون کراوات و تنها با باز گذاشتن یک یا دو دکمه بالایی پیراهن هم جلوه زیبایی ایجاد می نماید.

4. یقه دکمه دار

یقه دکمه دار یکی از انتخاب های غیررسمی در بین یقه های مردانه است که قدمت طولانی ای هم دارد. این مدل یقه در هر لبه یقه جای دکمه داشته که دکمه های کوچک در هر طرف جلوی پیراهن داخل آن ها قرار می گیرند. این مدل غیررسمی ترین یقه در بین مدل های یقه پیراهن مردانه به شمار می رود.

نکته مثبتی که در رابطه با یقه دکمه دار وجود دارد این است که برای همه انواع شکل صوت مناسب است و همین موضوع باعث کاربردی بودن آن شده است.

5. یقه سنجاق دار

یقه سنجاق دار در هر لبه سوراخ کوچکی دارد که امکان قرار دادن یک سنجاق یا میله در پشت کراوات را فراهم می نماید و با این کار کراوات جلوتر آمده و تمرکز بیشتز روی گره آن خواهد بود.

محبوبیت این یقه ها به علت داشتن جزئیات پر زرق و برق غیرضروری که بیشتر آقایان به آن علاقه نداشتند کاهش پیدا کرد.

6. یقه زبانه دار

یقه های زبانه دار هم مانند یقه های سنجاق دار جزو مدل های قدیمی ای هستند که در سال های اخیر از محبوبیت آن ها کاسته شده است.

این یقه منحصربه فرد دارای یک زبانه در میانه یقه است که با یک قلاب و حلقه به دکمه بالایی متصل می گردد و پشت کراوات قرار می گیرد. این مدل باعث می گردد کراوات جلوتر قرار گرفته و حالت ایستاده ای را برای آن ایجاد می نماید.

به علت وجود زبانه در این مدل امکان پوشیدن آن بدون کراوات وجود ندارد. یقه های زبانه دار برای آقایان دارای گردن بلند بسیار مناسب هستند زیرا گره ایستاده بلندتر کراوات باعث پنهان کردن گردن بلند می گردد.

7. یقه فراک

یقه فراک جزو ساده ترین یقه ها است که در اوایل قرن بیستم محبوبیت بسیاری پیدا کرد. این یقه برای موقعیت های بسیار رسمی مناسب است.

یقه فراک را می توان با کراوات یا پاپیون استاندارد استفاده کرداما استفاده از آن به همراه پاپیون رایج تر است.بسیاری از آقایان از این یقه برای داشتن طاهر کلاسیک در موقعیت های رسمی استفاده می نمایند. یقه فراک بیشتر مناسب صورت های باریک است.

8. یقه کلاب

یقه کلاب ظاهر باریک و کلاسیکی دارد. شکل گرد این یقه آن را برای صورت های کوچک مناسب می سازد. در صورتی که افراد دارای سر بزرگ از یقه کلاب استفاده نمایند، سرشان بزرگ تر از مقدار واقعی به نظر می رسد.

9. یقه مربعی

یقه مربعی ظاهر بسیار ساده ای دارد. نام این مدل از مربع هایی که در لبه های آن ایجاد می گردد گرفته شده است. این یقه ها اغلب در طرح های جداشدنی فراوری می شوند اما به سختی پیدا می شوند.

10. یقه نواری

یقه نواری منحصر به فرد ترین یقه پیراهن رسمی است تاحدی که بسیاری آن را یقه پیراهن در نظر نمی گیرند. این مدل یقه باید بدون کراوات پوشیده گردد. آقایانی که گردن کوتاهی دارند به راحتی می توانند آن را بپوشند. آقایانی که گردن بلندی دارند با پوشیدن این مدل یقه ظاهر نامناسبی پیدا می نمایند.

در سرانجام

در این مطلب با انواع مختلف یقه پیراهن مردانه آشنا شدیم. شما کدام مدل را بیشتر می پسندید؟

منبع: Real Men Real Style

منبع: دیجی استایل
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1355

به "10 مدل یقه پیراهن مردانه؛ چگونه برترین مدل یقه را انتخاب کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مدل یقه پیراهن مردانه؛ چگونه برترین مدل یقه را انتخاب کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید