گردشگران و عموم مردم امکان بازدید از مشخص التجار اهواز را ندارند

به گزارش کهن پارس، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، گردشگران و عموم مردم امکان بازدید از تعیین التجار اهواز را ندارند.

گردشگران و عموم مردم امکان بازدید از مشخص التجار اهواز را ندارند

علی خرازی، یک فعال گردشگری گفت: انتظار می رود مسئولان ذی ربط نسبت به شرایط این بنای تاریخی که میراث ملی است، جوابگو باشند.

او با اشاره به اینکه در ماههای اخیر این بنای تاریخی بازسازی شده بود، اظهار کرد: ورودی این بنای تاریخی بسته است ولی اگر نگهبان لطف کند و در این خانه تاریخی را به روی گردشگران باز کند، مبلغی هنگفت برای بازدید درخواست می نماید.

این فعال گردشگری افزود: در واقع، هم اکنون بنای تاریخی مشخص التجار از دید گردشگری این شهرستان در حال حذف شدن است.

از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز، سرای بازرگان سرشناس حاج محمد تقی مشخص التجار است که در دوره قاجار با همکاری محمدحسن خان سعدالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد. مشخص التجار از بازرگانان مشهور شوشتر بود که به علت اصالت بوشهری به مشخص التجار بوشهری نیز معروف بود.

مشخص التجار با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس، مال التجاره ای را که از خرمشهر از طریق کشتی به بندرگاه اهواز وارد میشد، با واگن های اسب کش تا این محل انتقال می داد و پس از آن با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهواز قدیم حمل نموده و در آنجا پس از تخلیه از طریق کشتی، به محلی به نام شلیلی در سه فرسنگی شوشتر می رساند.

از سال 1307 تا 1332 کشتی های تجاری بار خود را در سرای این تاجر تخلیه می کردند. تا چند سال قبل سرا به صورت غرفه غرفه یا به عنوان انبار مورد استفاده قرار میگرفت تا اینکه در سال 1374 بر اثر آتش سوزی بخش زیاد آن از بین رفت و بیشتر ستون ها و سقف دچار آسیب دیدگی شدید شد.

بسیاری از افراد سرای مشخص التجار را با قصر شیخ خزعل یا همان خانه شیخ خزعل اشتباه می گیرند در حالی که این خانه، خانه ای متفاوت بوده که بخش اعظم آن تخریب و تبدیل به ترمینال مسافری شده و تنها بخش کوچکی از آن در پشت ترمینال به جای مانده است.

از بالای سرای مشخص التجار میتوان ساباطهای اهواز را دید؛ ساباطها همان کوچه های مسقف هستند. این بنا بعلاوه منظره خوبی به پل سفید دارد. این پل که نماد اهواز به شمار می رود، آرم شهرداری اهواز نیز محسوب می گردد. وجود درخت کنار درون سرای مشخص التجار نیز به عنوان درختی مقدس در خوزستان می تواند برای بازدید کنندگان جالب باشد.

بنای مشخص التجار در اهواز 20 آبان 1377 با شماره ثبت 2158 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1454

به "گردشگران و عموم مردم امکان بازدید از مشخص التجار اهواز را ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگران و عموم مردم امکان بازدید از مشخص التجار اهواز را ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید