کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟

به گزارش کهن پارس، اگر به بروشور یا برچسب روی مرطوب نماینده خود نگاه کنید، احتمالا نام اوره را در فهرست مواد تشکیل دهنده آن مشاهده خواهید کرد. امروزه بسیاری از تولیدنمایندگان اوره سنتتیک یا مصنوعی را به انواع لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست اضافه می نمایند تا به مرطوب کردن پوست و لایه برداری آن یاری نمایند. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره خواص اوره برای پوست صحبت می کنیم و عوارض استفاده از کرم اوره را شرح می دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟

اوره چیست؟

اوره در اثر تجزیه پروتئین در کبد فراوری و به وسیله ادرار از بدن دفع می گردد. این ماده به طور طبیعی روی پوست وجود دارد، اما اوره مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست به صورت سنتتیک در آزمایشگاه ساخته می گردد. به همین علت، مقدار اوره از یک محصول به محصول دیگر فرق دارد.

از اوره در چه محصولاتی استفاده می گردد؟

اوره کاربردهای مختلفی برای مراقبت از پوست دارد. از این رو، فراورینمایندگان از اوره سنتتیک در بسیاری از محصولات خود از جمله کرم ها، ژل ها، لوسیون ها و شامپوها استفاده می نمایند. بعلاوه ممکن است این ماده را در محصولات مراقبت از مو و انواع خاصی از محصولات آرایشی پیدا کنید.

شواهد نشان می دهد که می توان از اوره برای فراوری کرم هایی که طیف وسیعی از بیماری های پوست و ناخن را درمان می نمایند، استفاده کرد. این بیماری ها عبارتند از: پسوریازیس، ایکتیوز (خشکی شدید پوست)، درماتیت آتوپیک (اگزما)، کراتوز (توده پوستی خوش خیم)، میخچه و پینه. علاوه بر این، محققان کرم های مورد استفاده برای درمان خشکی پا را آنالیز کردند و به این نتیجه رسیدند که اوره رایج ترین ماده موجود در این محصولات است.

فواید استفاده از کرم اوره برای پوست

از مهم ترین فواید اوره می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. پوست را مرطوب می نماید

برخی از مطالعات نشان داده اند که خشکی پوست را می توان با کرم ها یا لوسیون های حاوی اوره با موفقیت درمان کرد. چرا که اوره به عنوان یک هومکتانت (جاذب الرطوبه) عمل می نماید، به این معنی که رطوبت را از هوا به داخل لایه های عمیق پوست می کشد و آن را نرم و مرطوب نگه می دارد.

2. به لایه برداری پوست یاری می نماید

اوره خاصیت کراتولیتیک دارد، یعنی با تجزیه کراتین که سلول های پوست را به یکدیگر متصل می نماید، لایه زبر فوقانی پوست را از بین می برد تا رطوبت به اعماق آن برسد. درنتیجه، برای کسانی که می خواهند سلول های مرده پوست را از بین ببرند و از شر مشکل پوسته پوسته شدن پوست خلاص شوند انتخاب خوبی است.

3. کرم اوره با علائم و نشانه های پیری مقابله می نماید

از اوره برای فراوری محصولاتی استفاده می گردد که به منظور مقابله با اثرات پیری طراحی می شوند. محققان دریافته اند که اوره می تواند به بهبود علائم روبروه با اشعه ماوراء بنفش یاری کند و آسیب دیدگی ناشی از نور خورشید را از بین ببرد.

4. اثربخشی برخی از داروها را افزایش می دهد

یک مطالعه نشان داد که اوره می تواند به نفوذ برخی از داروها به داخل پوست یاری کند. این داروها شامل کرم های ضدقارچ و کورتیکواستروئیدها هستند. بر اساس تحقیقات، اوره عملکرد داروهای ضدقارچ درمان نماینده یک نوع عفونت قارچی ناخن پا به نام اونیکومایکوزیس (Onychomycosis) را افزایش می دهد. با این حال، برای درک بهتر تاثیرات آن به مطالعات بیشتری احتیاج است.

عوارض استفاده از کرم اوره

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که اوره حتی در دوزهای بالا برای استفاده موضعی بی خطر است و به وسیله بیشتر افراد به خوبی تحمل می گردد. بنابراین، بیشتر کسانی که از محصولات حاوی اوره استفاده می نمایند با عوارض جانبی خاصی روبرو نمی شوند. با این حال، نباید از این محصولات در اطراف نواحی حساس مانند چشم ها و لب ها بهره ببرید، چون ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد عوارض خفیف مثل سوزش یا خارش را تجربه نمایند. این عوارض معمولا موقتی هستند و با گذشت زمان از بین می روند. اما در موارد نادر محتمل است واکنش آلرژیک ایجاد گردد که با علائم شدید همراه است. اگر علائمی مانند مسائل تنفسی یا ضربان قلب سریع را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که اوره می تواند جذب برخی از مواد موجود در محصولات مورد استفاده شما را افزایش دهد. بنابراین اگر به یک ماده دیگر حساس هستید، اوره ممکن است واکنش شما را بدتر کند.

به طور کلی، کارشناسان استفاده از محصولات حاوی اوره را برای بچه ها زیر 2 سال توصیه نمی نمایند. با این حال، پزشک می تواند به طور دقیق به شما بگوید که آیا کرم اوره برای فرزندتان مناسب است یا خیر. تا زمانی که پزشک توصیه نکرده است، محصولات حاوی این ماده را از دسترس بچه ها دور نگه دارید.

دانشمندان به طور کامل عوارض کرم اوره را روی زنان باردار آنالیز نکرده اند. از آنجا که تاثیر اوره روی جنین در حال رشد نامشخص است، زنان باردار باید از مصرف محصولات حاوی آن خودداری نمایند. این توصیه در خصوص زنان شیرده هم صادق است.

درصد اوره مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست

مقدار اوره در محصولات مراقبت از پوست می تواند از 2 تا 40 درصد متغیر است. بنابراین، بسته به نوع مشکل خود باید محصول مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی، محصولات حاوی اوره را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • لوسیون یا کرم اوره کمتر از 10 درصد؛ محصولاتی که مقدار اوره آن ها از 10 درصد کمتر است معمولا خاصیت مرطوب نماینده دارند و به آبرسانی پوست یاری می نمایند. کرم های حاوی دوز کم اوره برای درمان خشکی پوست یا مسائلی که به خشکی پوست منجر می شوند مناسب هستند.
  • لوسیون یا کرم اوره 10 تا 20 درصد؛ محصولات حاوی 10 تا 20 درصد اوره دارای عملکرد کراتولیتیک هستند، به این معنی که به لایه برداری پوست یاری می نمایند. بنابراین، شما می توانید از کرم اوره 20 درصد برای درمان مسائل مختلف مثل زبری پوست، پینه و ترک خوردگی پاشنه پا بهره ببرید.
  • لوسیون یا کرم اوره بالاتر از 20 درصد؛ این محصولات لایه بردارهای قوی هستند. علاوه بر این، ممکن است از آن ها برای درمان قارچ ناخن و نرم کردن ناخن های ضخیم استفاده گردد.

کلام پایانی

اوره سنتتیک یک نوع افزودنی است که فراورینمایندگان از آن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می نمایند. این ماده به مرطوب کردن پوست و لایه برداری آن یاری می نماید. بعلاوه ممکن است برای برطرف چین و چروک و درمان بیماری های پوستی مثل پسوریازیس یا اگزما مورد استفاده قرار بگیرد.

اوره برای بیشتر افراد بی خطر است، اما در برخی موارد باعث تحریک پوست می گردد و واکنش آلرژیک ایجاد می نماید. اگر در خصوص تاثیر اوره بر پوست به هدایت بیشتری احتیاج دارید، با متخصص پوست مشورت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: medicalnewstoday, healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 آبان 1402 بروزرسانی: 4 آبان 1402 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1533

به "کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم اوره چیست و چه مزایا و معایبی برای پوست دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید