چگونه کمبود گاز را جبران کنیم؟

به گزارش کهن پارس، به گزارش خبرنگاران، بعد از سریال طولانی خاموشی ها در تابستان، حالا زمزمه های کمبود گاز در دومین کشوری که ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد جدی شده است اما چگونه می توان از این بحران عبور کرد؟ مرتضی بهروزی فرد، کارشناس اقتصاد انرژی در همین باره به خبرنگاران می گوید: جایگزین کردن سوخت تنها راه چاره کوتاه مدت ماست.

چگونه کمبود گاز را جبران کنیم؟

بهروزی فرد ادامه می دهد: تنها راه حلی که در کوتاه مدت می توان انجام داد، استفاده از سوخت مایع در نیروگاه ها در زمان اوج مصرف گاز است.

او بعلاوه پیشنهاد می دهد: راه حل دیگر که کمتر کاربردی است واردات گاز از ترکمنستان است که البته حجم واردات ما کم است.

اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم هم روز سه شنبه، 22 شهریور ماه برای تسریع فرایند تجارت گاز با ترکمنستان به این کشور سفر نموده بود. بنا بر اخبار واصله، اوجی قصد داشت با این سفر، مذاکرات نهایی را انجام دهد.

بهروزی فرد می افزاید: با توجه به شرایط تحریم و امکاناتی که در اختیار وزارت نفت بوده است، توسعه بعضی از حوزه های گازی ما با مشکل روبرو شده است و نتوانستیم با توجه به اندازه بالای ذخایرمان، افزایش فراوری داشته باشیم.

بعضی از کارشناسان معتقدند ما با لوله کشی گاز در تمام کشور، ضرر بزرگی به این صنعت زده ایم و می توانستیم در بعضی از استان ها از منابع دیگری مانند ذغال سنگ استفاده کنیم.

بهروزی فرد تحلیل می نماید: در راستای سیاست جایگزینی فرآورده های مایع با گاز مایع، تمام نیروگاه ها با گاز کار می نمایند و به جز این، تقریبا 90 درصد مشترکان خانگی در ایران هم از گاز استفاده می نمایند.

او مصرف گاز بالا در ایران را این گونه توجیه می نماید: مصرف گاز ما بسیار بالاست؛ البته این تقصیر مردم نیست، باید سیاست هایی اتخاد می شد تا مردم از گاز کمتری مصرف نمایند. مساله این است که یک شهفرایند عادی امکان استفاده از بخاری کم مصرف ندارد یا نمی تواند از تاسیساتی که مصرف را بهینه می نماید، استفاده کند.

بهروزی فرد یادآوری می نماید: با توجه به امکانات کم حتی نتوانسته ایم بخش مازاد گاز را در 6 ماه اول سال، ذخیره کنیم تا در 6 ماه دوم سال که پیک مصرف گاز است، از آن استفاده کنیم.

همه این عوامل موجب شده تا ما در اوج زمستان که بخش عمده گاز در بخش خانگی مصرف می گردد نه صنعت، دچار کمبود شده و مجبور شویم نیروگاه ها و صنعت خود را از صف مصرف خارج کنیم یا از سوخت مایع برای آن ها استفاده کنیم.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش چرا غول انرژی دنیا گاز ندارد؟ را هم بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1034

به "چگونه کمبود گاز را جبران کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کمبود گاز را جبران کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید