نقش و جایگاه زنان در اداره اقامتگاه های بوم گردی بسیار موثر است

به گزارش کهن پارس، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، نقش و جایگاه زنان در اداره اقامتگاه های بوم گردی بسیار موثر است.

نقش و جایگاه زنان در اداره اقامتگاه های بوم گردی بسیار موثر است

آزاده زارعی، مدیر یک اقامتگاه بوم گردی در مورد نقش زنان و اثرگذاری فعالیت های آنها در توسعه اقامتگاه های بوم گردی اظهار کرد: نقش زنان در اقامتگاه های بوم گردی بسیار پررنگ و اثرگذار است. به عقیده من زنان در مقایسه با مردان در این مزنیه نقش پررنگ تری را ایفا می نمایند، چرا که صنایع دستی، پختن و آماده کردن غذاهای متنوع و محلی به وسیله آنان انجام می گردد.

وی افزود: علاوه بر این زنان نقش بسیار مؤثری در ترویج آداب و رسوم منطقه ایفا می نمایند؛ به تعبیری حضور و فعالیت بانوان در اقامتگاه ها و فضاهای ایجاد شده منجر به معرفی این مجموعه های فرهنگی و گردشگری می گردد.

مدیر این اقامتگاه بوم گردی اعلام کرد: مقدار ارتباط زنان با میهمانان اقامتگاه ها در منطقه ها مختلف فرق دارد. در بعضی منطقه ها بانوان بسیار فعال و با اعتماد به نفس حضور دارند و در ارتباط مستقیم با میهمانان چگونگی فراوری صنایع دستی و پخت غذاهای متنوع و محلی منطقه را برای آنها توضیح می دهند.

وی افزود: ترویج فرهنگ و اهمیت حضور زنان و ارتباط مستقیم آنها با میهمانان باید به مرور زمان و به تدریج ایجاد گردد. در این راستا ضروری است مسئولان برگزاری نمایشگاه های بیشتر با موضوع زنان روستایی توانمند و کارآفرین و بعلاوه عرضه محصولات صنایع دستی آنان را مورد توجه قرار دهند تا از این طریق نقش زنان بر گردشگری و اقامتگاه های بوم گردی معرفی گردد و اهمیت زنان نمود بیشتری پیدا کند.

مدیر این اقامتگاه بوم گردی در مورد آموزش فعالیت های مختلف مخصوص تاسیس و ارائه خدمات در اقامتگاه ها اظهار کرد: متأسفانه آموزش ویژه ای در مورد ارتباط گیری با گردشگران، پذیرش میهمانان و بعلاوه ارتباط با کارمندان و همکاران ارائه نمی گردد. از این رو در حال حاضر عمدتا این ارتباطات براساس آموزه های زندگی و تجربه های گوناگون ایجاد شده و صورت می گیرد.

زارعی توضیح داد: نباید از یاد برد که آموزش فعالیت ها و بخش های مختلف مربوط به مدیریت یک اقامتگاه بوم گردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا علاوه بر آموزش روابط اجتماعی، آموزش علمی صنایع دستی ممکن است فراوری صنایع دستی را افزایش داده، تسهیل نموده و تسریع بخشد. بعلاوه آموزش باعث خواهد شد محصولات فراوری شده به وسیله بانوان در این مجموعه ها به شکلی بهتر به مسافران عرضه گردد. به علاوه تلفیق غذاهای سنتی و مدرن سبب جذب افراد با سنین مختلف خواهد شد.

وی با اشاره به ترویج آداب و رسوم سنتی به وسیله زنان گفت: نقش بانوان در ترویج و آموزش صنایع دستی و آداب و رسوم بسیار سنتی مؤثر است؛ بگونه ای که علاوه بر زنده نگاه داشتن صنایع دستی و رسوم مختلف مربوط به منطقه ها، سبب صادرات آن به شهرستان ها و منطقه ها مختلف نیز می گردد. از همین جهت آنان نسل های امروزی را با آداب و رسوم و زندگی گذشتگان آشنا می نمایند که به واسطه آن نقش و ارزش خانم ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

رشد سریع تر گردشگری با توجه به مهارت و فعالیت های بانوان

وی توضیح داد: بطور کلی معرفی و جلوه نقش زنان در توسعه گردشگری روستایی و صنعت گردشگری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا ارزش و نقش خانم ها در بخش های مختلف بویژه گردشگری دیده گردد و بانوان مورد حمایت قرار گیرند تا در جهت کسب توانمندی بیشتر حرکت نمایند و امکان پیشرفت اجتماعی و فرهنگی برای آنها فراهم گردد. بنابراین توجه به مهارت ها و فعالیت های بانوان رشد گردشگری را تسریع می بخشد و به تبع آن بخش های مالی کشور نیز رونق می یابد.

مدیر این اقامتگاه بوم گردی در مورد عایدی زنان فعال در اقامتگاه های بوم گردی گفت: عایدی زنان فعال در اقامتگاه ها اغلب در راستای مصارف خانواده شان صرف می گردد و تنها تعداد معدودی از آنها عایدی خود را صرف امور شخصی می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1172

به "نقش و جایگاه زنان در اداره اقامتگاه های بوم گردی بسیار موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش و جایگاه زنان در اداره اقامتگاه های بوم گردی بسیار موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید