نصب لاین نوری چگونه است؟

به گزارش کهن پارس، نصب لاین نوری با توجه به ویژگی های ساختاری و زیبایی و ظاهر مدرن این گونه تجهیزات، بایستی با رعایت تمامی اصول صورت پذیرد. جالب است بدانید که لاین نوری (چراغ خطی)، مدلی از لامپ های LED است که غالباَ در دیزاین های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند که این نوع از چراغ ها، دارای مدل های متنوعی هستند. اما به طور کلی نصب لاین نوری، کار چندان سختی نخواهد بود. جهت آشنایی با نحوه اجرای نور خطی در مدل های مختلف، با ما همراه باشید.

نصب لاین نوری چگونه است؟

عوامل موثر بر نصب لاین نوری

اجرای چراغ خطی توکار

جهت نصب لاین نوری، نصابان بایستی به عوامل متعدد و گاهاَ حساسی توجه داشته باشند. اگرچه در بسیاری از موارد، افراد مبتدی نیز می توانند به اجرای لاین نوری بپردازند. اما باید اشاره داشت که به هر میزان که طرح موردنظر دارای پیچیدگی های بیشتری باشد، اهمیت نصب لاین نوری از طریق متخصصان حرفه ای، بیش از پیش اهمیت می یابد. در یک نگاه کلی، نصابان همیشه بایستی به آیتم های زیر برای اجرای ال ای دی های خطی توجه نمایند:

  • نوع چراغ خطی
  • محل نصب
  • میزان منعطف بودن نور خطی موردنظر
  • روش اجرای مناسب تر که می تواند بسته به نظر نصاب و سلیقه کارفرما، انتخاب گردد.
  • محدودیت های فضا و اجرا.

گفتنی است که در میان تمامی پارامترهای ذکرشده، شاید محل نصب دارای پیچیدگی های بیشتری باشد. چنان که اجرای نور خطی در هر یک از فضاهای مختلفی نظیر: درون کناف، زیر کابینت ها، کف بنا، روی بدنه و فرورفتگی های تجهیزات خاص و کلاسیک، داخل رف ها و گنجه ها و…، متفاوت خواهد بود.

انواع نصب لاین نوری

انواع اجرای لاین نوری

به طور کلی تمامی فرآیندهای نصب لاین نوری، در زیرمجموعه 2 شکل نصب روکار و توکار جای می گیرند. توجه داشته باشید که چراغ های خطی آویز و غیرآویز گرد و خطی، می توانند فرآیند اجرای لاین نوری را دستخوش تغییراتی نمایند. به عنوان مثال لاین های نوری آویز گرد و خطی، به شکل روکار نصب می شوند. مجموعاَ می توان 5 حالت مهم را برای نصب انواع چراغ های خطی در نظر داشت:

  1. نور خطی توکار
  2. چراغ خطی آویز گرد
  3. لاین نوری روکار
  4. نورهای خطی دفنی
  5. نور خطی آویز روکار.

البته نحوه اجرای نور خطی، بسته به حالت اجرای با فریم و یا نصب بدون فریم، تفاوت هایی پیدا می نماید.

نحوه اجرای نور خطی توکار

جهت نصب لاین نوری توکار، ابتدا بایستی به ابعاد لامپ خطی توجه داشته باشید. معمولاَ در عمده فضاها، از نورهای خطی با ابعاد استاندارد زیر بهره گرفته می گردد:

  • نور خطی دارای عرض 9 cm: برای نصب چنین لامپ هایی، بایستی 10 سانتی متر شیار در نظر بگیرید.
  • چراغ های خطی عرض 6 cm: جهت نصب لامپ های LED خطی با این ابعاد، حفره های 7 سانتی متری ایجاد می گردد.

بایستی بدانید که عمدتاَ بین یک الی دو سانتی متر به لبه های نور خطی افزوده خواهد شد تا خطاهای برش، از نظر حاضران در فضا پنهان بماند و پس از نصب لاین نوری، حالت کاملاَ زیبایی به وجود بیاید. بعد از جانمایی نور خطی در حفره ایجاد شده، حالا نصاب باید پیچ ها و بست ها را در جای خود قرار دهد تا نور خطی مستحکم گردد. در ادامه، بایستی کار اتصال منبع تغذیه لاین نوری به سیم برق انجام گیرد. مطابق اصول ایمنی، هنگام نصب باید برق بنا را قطع نمایید. انتها نیز بسته به محل نصب، سیم های متصل بایستی در داخل سقف، کف و یا دیواره پنهان شوند.

اجرای چراغ خطی آویز گرد

در بسیاری از فضاهای دارای چیدمان و دکور مدرن همانند: لابی هتل ها، لابی مجتمع های اداری-مسکونی و پیش فضاهای کافه های بزرگ، از چراغ های خطی آویز گرد استفاده می گردد. جالب است بدانید که اجرای لاین نوری آویز گرد، کار پیچیده ای نیست. به طوری که برای آغاز فرآیند اجرای لاین نوری گرد آویز، بایستی ابتدا نقطه نصب را معین نمایید. بر اساس انتخاب محل نصب و میزان گیری فاصله کف تا سقف نقطه موردنظر، می توانید میزان مناسب برای آویز را معین کنید.

در ادامه فرآیند نصب لاین نوری آویز گرد، باید از عدم اتصال برق اطمینان حاصل نمایید. حال نوبت به اتصال سیم های لامپ خطی به سیم های برق می رسد. چنان که روکش سیم ها باید به میزان مناسب برای اتصال کنده شوند و با بهره گیری از چسب برق، فرآیند متصل سازی سیم ها انجام گیرد. سپس از طریق ساپورترهای خاص یا پیچ و رولپلاک، پایه لاین نوری به سقف اتصال می یابد. در سرانجام اجرای نور خطی گرد آویز، با وصل کردن برق می توانید نوردهی لامپ را تست نمایید.

نصب لاین نوری روکار

در فرآیند نصب لاین نوری روکار، بدنه چراغ های خطی همانند مهتابی های قدیمی، در معرض دید قرار می گیرند. به همین علت احتیاج به ایجاد شیارهای متعدد و سراسری وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال، چراغ های خطی قرنیزی از جمله مدل هایی هستند که به صورت توکار نصب می شوند. در اجرای لاین نوری قرنیزی، هم از چسب و هم از پیچ می توان استفاده نمود. مجموعاَ روند نصب در هر دو حالت عنوان شده، ساده خواهد بود. به طوری که با استفاده از پیچ، تنها به انجام سوراخ کاری با مته و تنظیم پیچ احتیاج خواهید داشت. بعلاوه در پی بهره گیری از چسب نیز، کافی است سطوح موردنظر (برای اتصال) را کاملاَ تمیز نمایید و سپس چسب را به میزان لازم، به سطوح بزنید.

نکات نصب نور خطی دفنی

جهت اجرای لاین نوری دفنی، ابتدا بایستی به ضخامت مناسب دیفیوزرهای آن توجه داشته باشید. زیرا اگر دیفیوزر چراغ خطی دفنی دارای ضخامت مناسبی نباشد، در پی رفت و آمدهای پیاپی، برخورد تجهیزات سنگین به سطح چراغ و عبور وسایل نقلیه از روی آن، لاین های نوری دفنی دچار شکستگی می شوند. به منظور تعبیه خطوط نوری روی کف در اماکن درمانی و یا کافه ها و بارها، از این گونه چراغ ها به وفور استفاده می گردد. فرآیند نصب لاین نوری دفنی (به صورت توکار) آسان است. چنان که ابتدا این چراغ ها باید در حفره ایجادشده قرار گیرند و سپس دیفیوزرها، روی آن ها نصب خواهند شد.

چگونگی نصب لاین نوری آویز روکار

نصب لاین نوری آویز روکار

به منظور نصب لاین نوری آویز روکار، می توان از 2 مدل آویز بهره گرفت:

  • اجرای نور خطی با آویز تلسکوپی: در مقایسه با آویزهای کابلی، ظرافت آویزهای تلسکوپی کمتر است و قطر بیشتری خواهند داشت. هرگاه از آویزهای تلسکوپی استفاده گردد، تنها به قرار دادن رفلکتورها و دیفیوزرهای چراغ احتیاج خواهید داشت. بنابراین برخلاف آویزهای کابلی، هیچ احتیاجی به کانکتورهای مجزای برق نخواهد بود.
  • اجرای لاین نوری با آویزهای کابلی: ظاهر زیباتر و باریک تر، بسیاری از افراد را به خرید آویزهای کابلی ترغیب می نماید. البته نحوه نصب لاین نوری با آویز کابلی، حساسیت بیشتری خواهد داشت. چراکه باید لامپ های خطی را در حالت تعادل ساختاری مناسبی نصب نمایید.

بعلاوه در اجرای چراغ با آویز کابلی، ممکن است فرآیند اتصال کابل به گیره ها و عبوردهی کابل ها از مجرای استوانه ای، اندکی وقت گیر باشد.

نکات خرید چراغ خطی باکیفیت

فارغ از شرایط نصب لاین نوری، انتخاب چراغ خطی مناسب و البته باکیفیت، موضوع بسیار پراهمیتی است. معمولاَ در خرید نورهای خطی، مواردی نظیر طرح اجرایی، سلیقه کارفرما، نحوه اجرای لاین نوری، نوع کاربری و احتیاجهای فضایی دخیل هستند. با این حال از تأثیر بالای آیتم هایی همانند قیمت نور خطی، کیفیت محصول و … نیز (روی نظر کارفرمایان)، نباید غافل شد. در همین زمینه، شرکت سام آلومینیوم ایرانیان به پشتوانه یک دهه فعالیت مستمر در عرصه فراوری پروفیل های آلومینیومی صنعت برق-الکترونیک، به عنوان یکی از بهترین مجموعه های فراورینماینده انواع لاین نوری (نور خطی) در ایران شناخته می گردد.

پوشش دهی احتیاجهای بازار ساختمان با فراوری انواع نور خطی، فراوری محصولات منحصر به فرد، ارائه خدمات ویژه، کیفیت بالای مواد مصرفی و قیمت مناسب، همگی از مزایای محصولات فراوریی شرکت سام آلومینیوم ایرانیان به شمار می روند. جهت خرید انواع پروفیل تک لاین لبه دار، نورهای خطی قرنیزی، انواع لاین نوری آویز، پروفیل های نوری تک لاین ریلی، چراغ های خطی دفنی، پروفیل های نوری نبشی و… در ابعاد مختلف، می توانید با کارشناسان این مجموعه معتبر تماس حاصل نمایید.

شماره های تماس: 09125539005 - 02166764425.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 19 خرداد 1403 بروزرسانی: 19 خرداد 1403 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1546

به "نصب لاین نوری چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب لاین نوری چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید