نحوه قیمت گذاری اوراق سلف مسکن معین شد

به گزارش کهن پارس، خبرنگاران : معاون توسعه بازار و مطالعات مالی بورس کالای ایران گفت: قیمت گذاری اوراق سلف مسکن بر مبنای عرضه و تقاضا انجام می گردد.

نحوه قیمت گذاری اوراق سلف مسکن معین شد

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در گفت و گو با خبرنگاران ،در رابطه با اوراق سلف مسکن ، اظهار کرد: اوراق سلف مسکن طرحی است که در راستای راهبردی کردن معاملات مسکن به کار گرفته می گردد و هدف اصلی این طرح یاری به خرید مسکن به صورت متری است به شکلی که برای خریداران این امکان فراهم می گردد تا بتواند یک متر از یک واحد مسکونی را خریداری نمایند.

او اضافه کرد: این طرح در قالب اوراق سلف موازی دیده شده و تا به امروز درخواست هایی از جانب شرکت های انبوه ساز مسکن برای فروش اوراق سلف داشته ایم که آنالیز آنها از سوی سازمان بورس اجرا شده است ، اگر مجموع اقدامات اجرا شده به ثمر برسد شرایط برای عرضه اوراق سلف مسکن به زودی فراهم می گردد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران توضیح داد:اوراق سلف ابزاری هستند که شرکت ها به وسیله آن می توانند اقدام به تامین اقتصادی نمایند ، روی این اوراق سررسید هایی وجود دارد که شرکت ها مجاب می شوند که تا تاریخ مذکور واحد ها را تحویل دهند.

ناصر پور گفت: قیمت گذاری واحد ها بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار انجام می گردد، از آنجایی که بازار مسکن با نوسان قیمت همراه است اگر تا زمان سررسید این اوراق قیمت تغییر دهد، افراد می توانند در بازه های زمانی مختلف اقدام به خرید نمایند همچنین ما امکانی را فراهم نموده ایم که اگر فردی خواست اوراق خریداری شده را بفروشد به راحتی بتواند این کار را انجام دهد.

او در رابطه با تفاوت اوراق سلف مسکن با عرضه زمین در بورس کالا اظهار کرد:زمین ها در بخش اموال غیر منقول بورس کالا معامله می گردد که تا به امروز درخواست های متعددی از سوی نهاد های برای فروش اموال مازاد به بورس کالا ارائه شده است، اما اوراق سلف مسکن زمینی به فروش می رسد که قرار است ساخت و ساز در آن انجام گردد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار کرد:دارنده اوراق سلف مسکن در زمان سررسید متناسب با تعداد اوراقی که در اختیار دارد امکان انتخاب واحد های مسکونی را خواهد داشت اما امکان دارد قیمت واحدهای مسکونی در یک پروژه تفاوت داشته باشد به همین دلیل ضرایبی در نظر گرفته شده است به طور مثال افرادی که تعداد معینی اوراق سلف داشته باشند می توانند اقدام به خرید فیزیکی واحد مورد نظرشان را نمایند .

ناصر پور تاکید نمود: اگر تا زمان سررسید اوراق افراد نتواند اقدام به خرید ملک مورد نظر کند، حراج برگزار می گردد و افراد می توانند در آنجا می توانند اوراق خود را بفرشند.

او اعلام کرد: فقط شرکت های انبوه ساز می توانند اقدام به مشارکت در بحث ساخت و ساز و فروش اوراق سلف نمایند زیرا قبل از آنکه قراردادی بین بورس کالا و شرکت ساختمانی بسته گردد، اعتبار سنجی انجام می گردد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار کرد: صندوق های زمین و ساختمان که در گذشته فعالیت داشتند و در حال حاضر فعالیتی ندارند، عمدتا ساختار شان با عرضه زمین یا اوراق سلف مسکن متفاوت است به طور مثال در بورس کالا افراد به طور مستقیم اقدام به خرید و فروش می نمایند در حالی که در صندوق های زمین و ساختمان افراد فقط یک سهامدار جزء بودند که شرکت های ساختمانی از جانب آنها اقدام به ساخت و ساز می کردند.

او اعلام کرد: طبیعتا اگر اوراق سلف منتشر گردد،آموزش های لازم از سوی بازار سرمایه به افراد داده می گردد. مسئله ای که در حال حاضر وجود دارد بحث های قانونی و ساختاری است تا در آینده فرآینده انتشار و تحویل اوراق به صورت روان انجام گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 619

به "نحوه قیمت گذاری اوراق سلف مسکن معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه قیمت گذاری اوراق سلف مسکن معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید