مناجاتی از شجریان که هرگز مثل ربنا مشهور نشد
به گزارش کهن پارس، همه محمدرضا شجریان رابه عنوان خواننده ای که برقله اواز ایران ایستاده می شناسند، اما او فقط خواننده نبوده، خوشنویس، سازنده ساز، نوازنده، قاری قران و به نوعی ادیب بوده. آثار او برآمده از تفکر واندیشه اش بر شعر فارسی و چینش آن ها کنار هم است. بسیاری از آثار او همچون همین مثنوی افشاری و ربنا گویای تبحر او در انتخاب شعر و حتی آیات قران است چرا که شجریان ازاشعار سه دفتر مثنوی برای مناجاتش و از قرار دادن چندین آیه قران کنار هم، ربنا را ساخته است.
به گزارش عصر ایران، دو اثری که از دیدگاه شجریان هیچ گاه از هم جدا نبوده اند و آن ها را در یک ترکیب واحد با کوک منطبق دیده است واین چیزی نیست جز اندیشه موسیقایی او.
بار ها شنیده ایم ربنا اتودی بوده که استاد شجریان خوانده، اما بی انکه ادیت گردد پخش شده. مثنوی افشاری هم همین داستان را داشته چرا که این دو اثر هیچ گاه جدا از هم نبوده اند و از همان ابتدا خالقشان آن ها را با هم خلق نموده است.
مثنوی افشاری اثری جاودانه در تاریخ موسیقی ایران است که در اواخر دهه 50 به سفارش رادیو و تلویزیون شکل گرفته است. سفارشی که با گذشت 4 دهه و به خاطر کج سلیقگی بعضی مدیران چند سالی است در آرشیو های رسانه ملی خاک می خورد و گوش های مردم سرزمینمان از شنیدن این دو مناجات محروم شده است.
منبع: فرارو