معرفی گوجی بری و فوایدش

به گزارش کهن پارس، گوجی بری یک نوع میوه قرمز است که به عنوان توت گرگی نیز شناخته می گردد، مصرف گوجی بری فواید بسیاری را هم برای سلامت بدن و پوست به همراه دارد.

معرفی گوجی بری و فوایدش

گوجی بری چیست؟

گوجی بری در پزشکی سنتی چین و بعلاوه در غذا های چینی به کار می رفته است. این گیاه درواقع به دو نوع تقسیم می گردد: لیسیوم بارباروم و لیسیوم چینی که هر دو به تیره سولاناسیا تعلق دارند. گوجی بری گیاه بومی چین است، اما در قسمت های گرم سرتاسر دنیا هم رشد می نماید از جمله در استرالیا، آمریکای شمالی، نواحی مدیترانه، آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا. چین بزرگ ترین صادرنماینده گوجی بری در دنیاست. درخت گوجی تا ارتفاع حدود 3 متری رشد می نماید. میوه های آن کوچک و در حد 2 سانتی متر و به رنگ های قرمز تیره یا نارنجی و به شکل کشیده است. مزه این میوه ها از تلخ تا شیرین متغیر است.

گوجی بری فقط در چین نیست که استفاده غذایی و دارویی دارد بلکه از آن در بسیاری از کشور های آسیایی مانند کره، ژاپن و ویتنام هم استفاده می گردد. از تمامی قسمت های گیاه گوجی استفاده های دارویی می گردد ازجمله از برگ، ریشه، پوست درخت و میوه هایش. کاربرد های گوجی بری در طب سنتی شامل درامان بیماری های کبدی، ناباروری، درد های شکمی، سرفه های خشک، رخوت و سردرد می گردد. پیشینیان به گوجی بری به عنوان معجون افزایش طول عمر نگاه می نموده اند.

مواد مغذی گوجی بری:گوجی بری خشک شده حاوی کالری، کربوهیدرات، چربی، فیبر های خوراکی، قند و پروتئین است. مواد معدنی و ویتامین هایی که در گوجی بری یافت می شوند شامل: سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، سلنیوم، ویتامین C، کاروتین، تیامین، ریبوفلاوین، لوتئین، لیکوپن، زیکسانتین، پلی ساکاریدها، بتااین و پپتدوگلیسین ها می گردد.

پیشگیری از دیابتدیابت یکی از بزرگ ترین بیماری هایی است که در عصر مدرن گریبان گیر بشر شده است. پیشگیری و درمان دیابت در زمانه ما بسیار مهم شده، چون اگر جلوی این بیماری گرفته نگردد منجر به سایر بیماری های خطرناک مانند چاقی مفرط، بیماری های قلبی، بیماری های عروقی، سکته و بیماری های چشم می گردد. یکی از مهم ترین خواص گوجی بری توانایی آن در کنترل و مدیریت دیابت است. تحقیقات اخیر نشان داده اند که مشتقات این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد کاهنده قند خون است.

کنترل سطح کلسترول خونکلسترول یکی از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی است. کلسترول ساختار های پلاک مانندی را در عروق و رگ های خونی ایجاد می نماید که مانع جریان آزادانه خون می شوند. درنتیجه قلب مجبور می گردد با شدت بیشتری عملیات پمپاژ را انجام دهد که این خود باعث ضعیف تر شدن قلب می گردد و ممکن است به حمله قلبی منجر گردد. دو نوع کلسترول وجود دارد؛ یکی HDL یا کلسترول چربی پرتراکم است که کلسترول خوب محسوب می گردد و نوع دیگر LDL یا کلسترول کم تراکم است که کلسترول بد به شمار می آید. این LDL یا کلسترول بد است که موجب شکل گیری پلاک و تضعیف قلب می گردد. تحقیقات اخیر نشان داده اند مصرف گوجی بری اندازه کلسترول بد خون را کاهش می دهد.1

تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر آنفولانزاویتامین های موجود در گوجی بری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر آنفولانزا می گردد. مطالعات روی موش ها نشان داده است که گوجی بری می تواند اثرات واکسن آنفولانزا را روی موش های سالخورده افزایش دهد. چنین تأثیری بسیار مهم است، زیرا تعیین شده که واکسن آنفولانزا همواره نمی تواند، بدن را در برابر ویروس ها مقاوم کند.

پژوهش ها حاکی از آن است که میوه گوجی بری در بزرگسالان از وقوع عفونت های متعاقب تزریق واکسن آنفولانزا جلوگیری می نماید. اما یادتان باشد که این میوه نمی تواند جایگزینی برای محافظت در برابر آنفولانزا باشد. پس برای محافظت از بدن خود و اعضای خانواده تان از ویروس آنفولانزا باید هر سال، واکسن آن را تزریق کنید.

یاری به کاهش وزناندازه اندکی از این میوه هم، دارای اندازه زیادی انرژی برای بدن است. طعم شیرین و محتوای بالای فیبر موجود در آن، موجب داشتن یک رژیم غذایی سالم می گردد. مصرف این ماده به عنوان میان وعده ای سبک از پرخوری در هنگام مصرف وعده های غذایی اصلی جلوگیری می نماید. اضافه کردن آن به ماست یا سالاد مانند کشمش هم فکر بسیار خوبی است. به جای مصرف میوه های خشکی که قند بالایی دارند، بهتر است از گوجی بری با قند و کالری اندک بهره ببرید. 30 گرم از این میوه فقط حدود 23 کالری دارد.

آنتی اکسیدان برای چشم و موتحقیقات نشان می دهد که گوجی بری دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به ویژه زاگزانتین است. وجود همین ماده در گوجی بری، فلفل دلمه ای و زعفران موجب شفافیت رنگی می گردد. آنتی اکسیدان ها از تجزیه شدن سلول های بدن در برابر دود و اشعه ها جلوگیری می نمایند. بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان دارای مقادیر زیادی فیبر و در مقابل، اندازه اندکی چربی های غیرمفید هستند.

مطالعات انجام گرفته درباره گوجی بری نشان می دهند، مصرف این میوه به مدت 90 روز در رژیم غذایی بزرگسالان باعث کاهش خطر ابتلا به تجمع چربی در پلک، هیپوگلیسمی و ایجاد مسائل در بخش لکه زرد چشم (بخشی از شبکیه است) می گردد.2

محافظت از پوست در مقابل آفتابگوجی بری برای محافظت از پوست از خورشید، فایده ای به همراه دارد. بنابراین، به کاهش تأثیر اشعه ماوراء بنفش مانند لکه های تاریک یاری می نماید. بعلاوه به اصلاح آسیب سلوله ای پوستی ناشی از خورشید نیز یاری می نماید.

درمان حالت التهابی پوستانواع گوجی بری خواص ضد التهابی دارند که برای کاهش هر نوع التهاب مفید است. این شامل اگزما، پسوریازیس و روزاسه است. بعلاوه با تسکین قرمزی و کاهش التهاب، به درمان التهاب آکنه یاری می نماید.

رطوبت پوستمصرف گوجی بری می تواند به ترمیم بعضی از پوست های خشک و کم آب یاری کند. آنها هیدراتاسیون را در پوست خشک احیا می نمایند و ظاهر پوست شما را لکه دار می نمایند. بنابراین، برای رطوبت پوست خوب است.

افزایش فراوری کلاژن از جمله فواید گوجی بری برای مراقبت از پوست، می توان به فراوری کلاژن اشاره نمود. ویتامین C برای تحریک فراوری کلاژن در پوست شناخته شده است. این ماده می تواند پوست را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت نموده و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کند. علاوه بر این، باعث ماندگاری نرمی و صافی پوست، می گردد. این همان مزایای سلامتی مغز استخوان است.

مبارزه با سرطانانواع گوجی بری مانند سایر انواع توت ها - مانند زغال اخته و تمشک - به این ترتیب که اندازه زیادی آنتی اکسیدان ویتامین C و ویتامین A را تأمین می نمایند. فواید گوجی بری به لطف پلی ساکاریدها و ترکیبات گلیکوکونژوگیت که باعث تقویت فعالیت های بی نظیر ایمنی، ضد توموری و آنتی اکسیدانی در مغز، کبد، اندام های فراوری مثل و دستگاه گوارش می شوند، به سایر قسمتهای بدن نیز توسعه می یابد.

سم زدایی کبداعتقاد بر این است که انواع گوجی بری وظیفه محافظت از کبد را دارند و همراه با گیاهان سنتی مانند شیرین بیان و گانودرما در بسیاری از پاک نماینده های کبد استفاده می گردد. یکی از برترین ترکیبات برای تقویت سلامت کبد و کلیه برای بازگرداندن نشاط، قدرت و راحتی است.3

آیا گوجی بری عوارض جانبی دارد؟گوجی بری می تواند با بعضی از داروهای تداخل کند. اگر وارفارین (رقیق نماینده خون) مصرف می کنید، ممکن است بخواهید از مصرف گوجی بری جلوگیری کنید. گوجی بری نیز ممکن است با داروهای دیابت و داروهای فشارخون تداخل کند، بنابراین ابتدا با دکتر خود صحبت کنید.

گوجی بری را در حد اعتدال مصرف کنید.

قبل از مصرف مکمل رژیم غذایی، از دکتر خود اجازه بگیرید.

مردم گوجی بری برای درمان بسیاری از مسائل سلامتی شایع مانند دیابت، فشارخون بالا، تب و مسائل چشم وابسته به سن گوجی بری را در حد اعتدال مصرف کنید.4

پی نوشت:

1.www.fardanews.com

2.www.chetor.com

3.www.namnak.com

4.www.virgool.io

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1104

به "معرفی گوجی بری و فوایدش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گوجی بری و فوایدش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید