معرفی جاذبه های گردشگری لرستان

به گزارش کهن پارس، جاذبه های گردشگری لرستان پر از نقوش صخره ای، مساجد و آثار تاریخی و مذهبی دیگر و از سوی دیگر کوه ها، رودخانه ها و دیگر جاذبه های طبیعی می باشد.

معرفی جاذبه های گردشگری لرستان

برای سفر با قیمت روز تور پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

جاذبه های گردشگری لرستان بسیار متنوع و قدیم است. مردم این منطقه از ایران یکی از اقوام اصیل ایرانی هستند که از سالیان خیلی پیش در این استان سکونت برگزیدند. بهترین زمان برای دیدن جاذبه های گردشگری لرستان بهار و تابستان می باشد ولی تمام روزهای سال مردمان این استان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هستند. در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری شهرستان های لرستان انداخته ایم.

شاهزادهابراهیم (ازنا)

شهرستان ازنا یکی از مراکز مهم گردشگری مذهبی در لرستان به شمار می رودو میزبان امامزادگان بزرگی از سلاله پاک ائمه علیهم السلام است. در دهستان جاپلقشرقی 4 بقعه متبرکه امامزاده قاسم(ع)، امامزاده ابراهیم(ع) (شاهزاده ابراهیم)،امامزاده سیدمحمد مدآباد(ع) و شاهزاده زید و قاسم(ع) وجود دارد. در عکس های زیر،بقعه متبرک شاهزاده ابراهیم را که از نوادگان امام محمدباقر(ع) است، می بینید.بقعه این امامزاده در روستای مؤمن آباد واقع است.

غار تمندر (الیگودرز)

غار تمندر در 25 کیلومتری جنوب شرقی الیگودرزواقع شده وغار مذکور در شمال کوه در روبروی روستای قاسم آباد بربرود واقع شده است متاسفانهمدتی است که در دهانه خروجی آب این غار پرورش ماهی و آب آن در برای مصرف چند تاروستا لوله کشی نموده اند وطبیعت این غار رابر هم زده است در 50 متری بالا ترازدهانه غار و در کمر کش کوه جدولو کانال آبی در دل سنگهای کوه حفاری شده که مشخصنیست مربوط به چه زمانی می باشدوآب را به کجا منتقل می نموده است و دارای یک انبارکسنگی بوده که غارتگران میراث فرهنگی با دینامت منفجرش کردند وآن را به یغما بردند.

مسجد سلطانی(بروجرد)

مسجد سلطانی که امروزه با نام مسجد امام شناخته می گردد یکی از بناهایتاریخی دیدنی شهر بروجرد است که در مرکز شهر و در کنار راسته بازار بروجرد بنانهاده شده است. این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار بر روی ویرانه های یک مسجد بسیارقدیمی ساخته شد و یکی از بزرگ ترین مسجدهای تاریخی کشور می باشد. دو نمونه نسبتاًمشابه در همان زمان در شهرهای قزوین و تهران ساخته شدند که هر سه این مسجدها دردوره پهلوی تحت نام مسجد شاه شناخته می شدند.

معماری مسجدسلطانی بروجرد برگرفته از معماری مسجد شاه تهران است. مسجد سلطانی بروجرد به لحاظفرم معماری از نوع مساجد چهار ایوانی است و پلان آن همانند مسجد امام تهران و مسجدالنبی قزوین است اما از آنها بزرگتر و قدیمی تر است. مسجد سلطانی بروجرد با بیش از7000 متر مربع وسعت، بزرگترین مسجد تاریخی غرب ایران است.

پل کلهر (پلدختر)

در بخش ملاوی شهرستان پلدختر آثار دو پل تاریخی بر جای مانده است که هردوی آن ها روی رود کشکان احداث شده اند. از آن دو یکی پل کلهر است و دیگری پلکرودختر که در فاصله 56 کیلومتری جنوب پل کلهر واقع شده است. آثار پل مملو یا کلهردر تنگه شمالی دهکده زیبای مملو بر سر راهی که از طرهان به میانکوه می رفته، هنوزباقی مانده است. بنای اولیه پل به قرن چهارم هجری قمری مربوط است.

سنگ نبشته(خرم آباد)

در جنوب شرقی راه خرم آباد به خوزستان در شمال خرابه های شهر کهنشاپورخواست ، سنگ نوشته ای وجود دارد که با بیشتر آثار مشابه خود تفاوت های عمده ایدارد. سنگ نبشته یک اثر تاریخی سنگی در شهر خرم آباد است .این کتیبه، به خط کوفی وبر قطعه سنگ بزرگی به ارتفاع سه و نیم متر نوشته شده است و قدمت آن به قرن ششم قمریو دوره سلجوقیان می رسد. این سنگ نبشته مربوط به دوره ابوسعید برسق کبیر از امرایسلطان محمود سلجوقی است و در حدود سال 513 هجری قمری نوشته شده است. کتیبه سنگنوشته در خیابان شریعتی واقع شده است.

بنای این سنگنوشته در واقع صخره ای بزرگ است که به شکل مکعب مستطیل تراش خورده است. گوشه هایاین سنگ با جهات فرعی منطبق است. متن این اثر به خط کوفی در چهار سطح آن نقر شدهاست ، بگونه ای که از چهار جهت قابل مشاهده است. البته متن نقر شده بر روی هر سطحاین مکعب مستطیل تکرار متن سطوح دیگر نیست و در واقع کل متن ، یک نوشتار چهار صفحهای را شامل می گردد که از پهنه جنوب شرقی شروع می گردد و به پهنه شمال شرقی سرانجام مییابد.

مقبره بابابزرگ (دلفان)

بقعه امامزاده ابراهیم معروف به بابا بزرگ از بقاع متبرکه ای استکه در 65 کیلومتری شهرستان دلفان و در شهرستان نورآباد واقع است که به عنوان یکیاز قطب های گردشگری مذهبی در استان لرستان تبدیل شده است. برابر شجرنامه، بابابزرگ از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) است که بعد از شهادت امام رضا(ع) در توس بههمراه دیگر اعضای اهل بیت(ع) در شهرهای مختلف ایران متواری شدند و امامزاده ابراهیم(ع)در دلفان به دست شخصی به نام سهراب سرخه میلی به شهادت رسیده است.

بنای بابابزرگ از لحاظ معماری قابل توجه و تعمق است و شامل دو بناست که بنای اصلی مقبرهامامزاده ابراهیم است که گفته می گردد ساخت آن مربوط به دوره صفوی است و در دورهقاجاریه و دوره معاصر ترمیم هایی روی آن انجام شده است. ارتفاع طاقگنبد این امامزاده که دارای مقرنس های جالبی است، 22 متر و دو گلدسته آجری نیز درکنار آن چون مناره برافراشته قد علم نموده است.

قلعه مظفری (سلسله)

قلعه مظفری یکی از بناهای تاریخی شهرستان سلسله است که متعلق به اواخردوره قاجار بوده و توسط یکی از خوانین محلی الشتر به نام صید مهدی خان حسنوند،ملقب به امیرالعشایر ساخته شده است که درواقع بیانگری از تمدن و قدمت قوم لک بودهو هرساله در فصول گردشگری پذیرای گردشگران و علاقه مندان بسیاری است.

معماری ایناثر تاریخی مربوط به پهلوی اول بوده و از مصالحی چون آجر، چوب و خشت خام استفاده شدهو معماری آن نی به شیوه طاق ضربی است. این بنای تاریخی با مساحت کلی 750 مترمربع ومساحت هر طبقه 270 مترمربع دارای زیربنایی به ابعاد 9 در 30 متر و حیاط آن بهابعاد 20 در 25 متر هست و در ساخت آن ازمصالحی چون آجر، چوب، خاک، گچ و سنگ استفاده شده است. به علاوه گفتنی است کهقلعه مظفری متعلق به اواخر دوره قاجار است.

نقوش صخره ایهومیان (کوهدشت)

این نقوش در شمال شهرستان کوهدشت واقع شده اند. نقاشیهای مذکور نقش جادوی و سحر آمیزی داشتند و معمولا افراد این نقوش را بر روی دیواره غارها ایجاد مینمودند و آرزو و آمال خویش را که همانا شکار بود بر روی دیواره ها نقش می کردند تا شاید در عالم واقع بهتر بتوانند بهآنها دسترسی پیدا نمایند. بعلاوه با ایجاد این نقوش که در زندگی آنها مهم بود با اینعمل امید به فراوانی آنها را در عالم واقع تسهیل می نمودند.

نقوش صخره ایمیرملاس و هومیان ازجمله آثار بی نظیر درسطح کشور است که نشان از دیرنیکی و باستانیبودن این خطه دارد نقوش دره میرملاس با نقشی لنگرکشتی شروع می گردد پس نقشهایی از میادینشکار گوزن به صورتهای فردی و جمعی است تعداد آنها در دره میرملاس 18 و در هومیان10 نقش است که عمدتاً به رنگ سیاه اخرایی و زرد رنگ طراحی و اجرا شده اند. در هومیان(هومیون) ، نقشی از گوزن و شکارچی اسب سوار با تیر و کمان به صورت زیبا و کاملیوجود داشته که گذشت زمان قسمتی از سوار و اسب شکارچی را خراب نموده است . این آثارمربوط به دوره پارینه سنگی می باشند.

جمع آوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 354

به "معرفی جاذبه های گردشگری لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید