مشهورترین میدان مادرید، پلازا مایور

به گزارش کهن پارس، میدان پلازا مایور | Plaza Mayor

میدان پلازا مایور یکی از معروف ترین دیدنی های اسپانیا است و تاریخی غنی دارد که به صدها سال پیش برمی شود. این میدان خواستگاه اتفاقات و جشن های زیادی بوده است و به همین دلیل وجهه تاریخی مهمی در اسپانیا دارد و البته که از دیدنی های مهم اسپانیا هم هست. با خبرنگاران همراه شوید تا با این میدان تاریخی مادرید بیشتر آشنا شوید.

مشهورترین میدان مادرید، پلازا مایور

قدمت میدان پلازا مایور به دوران پادشاهی فیلیپ سوم برمی گردد، در آن دوران معماری به نام ژوان د هررا، دیزاین این میدان را بر عهده گرفت و ساخت آن در سال 1619 به سرانجام رسید. البته متاسفانه این میدان میزبان تعدادی از بدترین اتفاقات تاریخ این شهر و بدشانسی هایی هم بوده است. برای مثال در سال 1631 آتش سوری ای در این میدان رخ داد که منجر به ویرانی بخشی از آن شد با این حال در سال 1631 دوباره بازسازی شد. دومین آتش سوزی ای که در این میدان رخ داد هم در سال 1670 بود، که بعد از آن به وسیله شخصی به نام توماس رومان بازسازی شد. طبق آن چه که در دست است حتی آتش سوزی سومی هم در سال 1790 در این میدان رخ داد که باز هم بازسازی شد. بازسازی این میدان سال ها و سال ها طول کشید تا این که در سال 1854 بالاخره به سرانجام رسید.

در آن دوران نام میدان پلازا مایور چیز دیگری بود، اولین نام آن پلازا دل اربا بود (Plaza del Arraba) بود و بعد از آن چندین بار نام آن عوض شد تا این که در دوران جنگ های داخلی اسپانیا بالاخره نام پلازا مایور به آن داده شد.

در طول سال هایی که گذشته است، پلازا مایور برای اهداف مختلفی مورد استفاده بوده است. از این میدان مدتی به عنوان بازارچه غذایی و کالای متفرقه استفاده می شد. از طرف دیگر رویدادهای زیاد دیگری هم در این میدان رخ داده است مثلا در دورانی محل اجرای مرنام گاوبازی بود، در مدتی داد و ستد در آن انجام می شد و حتی در مدتی هم مرنام تاج گذاری در آن انجام می شده است.

امروزه اگر در مادرید به این میدان بروید با کافه ها و رستوران های دلچسب زیادی روبرو می شوید که معمولا بیشتر آن ها پر از گردشگر است. امروزه مرنام ها و رویدادها خاصی در این میدان هم برگزار می گردد مثلا کارگاه های یوگا، انواع کنسرت ها و فستیوال ها. یکی از سنت هایی که از سال 1860 در این میدان انجام می شده است و هنوز هم برگزار می گردد، فروشگاه های کریسمس سالیانه است. میدان پلازا مایور امروزه 129 متر طول و 94 متر عرض دارد و ساختمان هایی که در میدان قرار دارند اگر در تصاویر هم ببینید متوجه می شوید که 3 طبقه هستند و به طور کلی این ساختمان ها 237 بالکن دارند که همه آن ها رو به مرکزند. از آن جایی که این میدان تقریبا مهم ترین میدان مادرید است، 10 راه مختلف برای دسترسی به آن وجود دارد.

جدای از خود میدان، در مرکز آن مجسمه ای وجود دارد که از سال 1848 در آن جا گذاشته شده است، البته خود مجسمه در سال 1616 ساخته شده بوده است و تا قبل از آن سال در بزرگ ترین پارک مادرید یعنی Casa de Campo قرار داشته است.

مرنام هایی که در میدان پلازا مایور انجام می گردد

از همان دوران ساختش، مرکز برگزاری مرنام و جشن های مختلفی بوده است که همان طور که در بالا هم گفته شد، مرنام گاوبازی، مرنام های سلطنتی و اجرای حکم های سلطنتی در این میدان بوده است. هر مرنامی هم که در میدان انجام می شده است حدود 50 هزار بازدید نماینده داشته است و البته که امروزه هم جشن های مختلفی در آن برگزار می گردد.

مجسمه مرکزی پلازا مایور

در مرکز این میدان مجسمه ای برنزی از پادشاه فیلیپ سوم به چشم می خورد که در سال 1616 و به وسیله یکی از مجسمه سازهای ایتالیایی به نام جیووانی د بلوگنا و شاگردش ساخته شده بوده است. در سال 1848 این مجسمه از پارک بزرگ مادرید به میدان پلازا مایور منتقل شد. در همان زمان، این میدان را با گل و گیاهان مختلف تزیین کردند با این حال در سال 1936 همه این تزیین ها دوباره برداشته شد.

مطمئنا مهم ترین ساختمان پلازا مایور Casa de la Panaderia است. این ساختمان در سال 1590 ساخته شد، درآن دوران حتی خبری از میدان هم نبود. دیزاین حال حاضر این میدان که برج های متقارنی در آن وجود دارد به بعد از آتش سوزی سال 1790 برمی گردد. نقاشی های تمثیلی ای که امروزه از این میدان می بینیم هم در سال 1790 به آن اضافه شده است. این ساختمان در واقع هم ساختمان شهرداری و هم ساختمانی فرهنگی است که در شمال میدان قرار گرفته است.

در پلازا مایور چه غذایی بخوریم؟

زمانی که در شهر زیبای مادرید هستید و از پلازا مایور فوق العاده تماشا می کنید، ساندویچ کالاماری از مخصوص ترین خوراکی های مادرید است. این ساندویچ خوشمزه از نان باگت و کالماری که در آرد و تخم مرغ غلتانده شده و بعد سرخ شده، درست شده است. برخی ها دوست دارند تا این ساندویچ را با سس مایونز بخورند و برخی ها هم به آن لیمو اضافه می نمایند. ساندویچ کالاماری یکی از معروف ترین غذاهای مادرید است که در هر رستوران و کافه ای که بروید می توانید آن را در منو پیدا کنید مخصوصا در کافه هایی که در پلازا مایور قرار گرفته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1251

به "مشهورترین میدان مادرید، پلازا مایور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین میدان مادرید، پلازا مایور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید