مرگ 21 هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق در هوا ، 38 میلیون ایراتی تحت تاثیر پدیده گرد و غبار در خاورمیانه

به گزارش کهن پارس، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بیش از 38 میلیون از جمعیت کشور تحت تاثیر پیامدهای ناشی از پدیده گرد و غبار در خاورمیانه قرار گرفته اند و این آمار حاکی از رشد فزاینده مراجعات مردم به مراکز بهداشتی و درمانی است.

مرگ 21 هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق در هوا ، 38 میلیون ایراتی تحت تاثیر پدیده گرد و غبار در خاورمیانه

به گزارش خبرنگاران، جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست روز دنیای مقابله با طوفان های ماسه و گرد و خاک با شعار هشدار گرد و خاک برای همه که امروز در پژوهشگاه سازمان هواشناسی برگزار گردید، درباره آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار و اثرات بهداشتی آن اظهار کرد: طوفان های گرد و غبار بیش از 150 کشور در دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد. 45 کشور به عنوان تولیدکننده گرد و غبار هستند و حدود 2 میلیارد تن گرد و غبار در سال در اتمسفر منتشر می گردد که آسیب های بسیاری به انسان وارد می نماید.

تاثیر طوفان گرد و خاک بر بهداشت خانواده، باغداری و کیفیت محصولات کشاورزی

وی اضافه نمود: طوفان های گرد و غبار می تواند موجب آلودگی هوا گردد و بعلاوه در بهداشت خانواده، باغداری و کیفیت محصولات کشاورزی بسیار تاثیرگذار است و بنابراین کاهش آن می تواند در بهبود استفاده از زمین و آب و خاک و کاهش مسائل مالی و کاهش بیماری ها یاری کند.

انواع بیماری های مرتبط با گرد و غبار

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گرد و غبار می تواند موجب افزایش بیماری های قلبی و عروقی، کاهش دید و تصادفات جاده ای، اختلال فعالیت های اجتماعی، افزایش مراجعات بیمارستانی و حملات آسم، مرگ و افزایش سال های از دست رفته عمر گردد. همانطور که تا به امروز تعطیلی مدارس، ادارات و مراجعات بیمارستانی بسیاری را به همراه داشته است.

وی اضافه نمود: بیماری های پوستی، مننژیت، آسیب به سلول های پوست، آسیب به DNA و... نیز از جمله دیگر آسیب های گرد و غبار است. در میانگین سالانه این آلاینده باعث افزایش یک درصدی از کل آمار مرگ و میر به ویژه در گروه های حساس می گردد.

38 میلیون ایرانی تحت تاثیر پدیده گرد غبار در خاورمیانه

جندقی ادامه داد: بیش از 38 میلیون از جمعیت کشور تحت تاثیر پیامدهای ناشی از پدیده گرد و غبار در خاورمیانه قرار گرفته اند و این آمار حاکی از رشد فزاینده مراجعات مردم به مراکز بهداشتی و درمانی است.

افزایش مراجعه اهوازی ها به مراکز درمانی در روزهای گرد و خاکی

وی اضافه نمود: در مطالعات موردی شهر اهواز نشان دهنده افزایش میانگین 5.5 درصدی مراجعات مردم به مراکز درمانی طی روزهای گذشته است. در شهر اهواز در سال 1400 تعداد کل بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه کردند و دچار آسیب ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا شده بودند، در رده سنی 16 تا 65 سال و در بازه زمانی تابستان و در زمان وقوع گرد و غبار بوده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت توضیح داد که طی یک روز گذشته در مناطقی همانند زابل نیز تعداد مراجعات بسیار افزایش داشته است که باید به آن توجه گردد و بعلاوه مراقبت در مورد پایش مواد غذایی، سلامت آب و هوا و افزایش مراکز درمانی بسیار احتیاج است.

آمار دقیق مرگ های منتسب به گرد و غبار

وی در خاتمه توضیح داد: حدود 8.17 میلیارد دلار از تاثیرات مالی گرد و غبار در حوزه سلامت و حدود 20837 مرگ در سال 1400 مرگ منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق اتفاق افتاده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1505

به "مرگ 21 هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق در هوا ، 38 میلیون ایراتی تحت تاثیر پدیده گرد و غبار در خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ 21 هزار ایرانی بر اثر ذرات معلق در هوا ، 38 میلیون ایراتی تحت تاثیر پدیده گرد و غبار در خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید