علایم سرطان کلیه

به گزارش کهن پارس، سالانه 000ر200 الی 000ر250 نفر مبتلا به سرطان کلیه تشخیص داده می شوند و حدود 000ر40 نفر از این تعداد جان خود را از دست می دهند. در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری در این باره ارائه شده است.

علایم سرطان کلیه

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سالانه 000ر200 الی 000ر250 نفر مبتلا به سرطان کلیه تشخیص داده می شوند و حدود 000ر40 نفر از این تعداد جان خود را از دست می دهند. در ادامه مقاله اطلاعات بیشتری در این باره ارائه شده است.

کلیه یکی از مهم ترین اندام های بدن است که به تصیفه ، دفع مواد زاید از خون و تمیز نگه داشتن بدن یاری می نماید. ما دو کلیه داریم که در دو طرف ستون فقرات قرار گرفته اند.

سرطان کلیه

سرطان کلیه به خاطر رشد سلول های سرطانی در کلیه ها به وجود می آید. دو نوع سرطان کلیه اصلی وجود دارد که عبارتند از سرطان سلول کلیوی و سرطان سلول انتقالی. سرطان سلول کلیوی به انواع دیگری تقسیم می گردد. هنوز هم انواعی از سرطان سلول کلیوی وجود دارند که طبقه بندی نشده اند.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

همچون انواع دیگر سرطان، افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند. تاریخ نشان می دهد بیشتر افرادی که از این بیماری رنج می برند مردان هستند. حدود 60 درصد تعداد کل بیماران مبتلا به سرطان کلیه را مردان تشکیل می دهند. مطابق تحقیقات صورت گرفته، افراد چاق ، سیگاری و افرادی که از غذاهای فرآوری شده زیاد استفاده می نمایند و اندازه کمی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند. البته هنوز نقش رژیم غذایی در بروز این نوع سرطان تأیید نشده است.

در کنار این، افرادی که با مواد معدنی خام مانند آهن ، فولاد و غیره و مواد سرطان زای دیگر قرار دارند ، افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می برند ، افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند و افرادی که از انواع دیگر سرطان رنج می برند هم در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند.

علایم

وجود خون در ادرار یکی از برجسته ترین علام سرطان کلیه به تعداد می رود. مشکلاتی مانند سنگ کلیه و عفونت کلیه هم منجر به تشکیل خون در ادرار می شوند. از اینرو، برای تشخیص دلیل دقیق وجود خون در ادرار آزمایش ها لازم باید انجام شوند. علاوه بر وجود خون در ادرار، درد در ناحیه پشت کمر ، تورم در کلیه ها و نواحی اطراف آن ، تشکیل توده در ناحیه شکم ، تب ، کم خونی ، بی حالی ، کاهش وزن و عرق کردن بیش از حد هم از علایم سرطان کلیه به تعداد می فرایند.

تشخیص

معمولاً از اسکن اشعه ایکس یا اسکن CAT برای شناسایی رشد غیر عادی سلول ها در کلیه استفاده می گردد. پس از تأیید رشد غیر عادی سلول ها، پزشکان از بیوپسی برای تشخیص سرطانی بودن یا نبودن سلول ها استفاده می نمایند. علاوه بر این روش ها، از روش های دیگری هم برای تشخیص سرطان کلیه استفاده می گردد.

درمان

امکان درمان سرطان کلیه هم مانند بعضی سرطان های دیگر وجود دارد. از عمل جراحی می توان برای برداشتن ناحیه سرطانی کلیه استفاده کرد. از دارو درمانی می توان برای از بین بردن سلو های به جای مانده و یاری به بیمار برای بازیابی سلامتی بعد از عمل جراحی استفاده کرد. بسته به مرحله سرطان و پیچیدگی آن پزشک نوع و ترکیب درمان های مختلف را مشخص می نماید.

بعد از انجام بعضی روش ها مانند پرتو درمانی عوارض جانبی مانند تخریب شدن سلول های سالم وجود خواهد داشت ، بیمار ممکن است به خاطر دوز بالای داروها بی حال گردد و غیره. توجه به رژیم غذایی بیمار و استفاده از داروهای مناسب بعد از درمان سرطان بسیار مهم است.

احتمال نجات پیدا کردن بیماران مبتلا به سرطان کلیه 50 درصد است. با افزایش سن خطر مرگ هم افزایش پیدا می نماید. اندازه بقاء به مرحله بیماری هم بستگی دارد. اگر تومور به خارج از کلیه ها توسعه پیدا ننموده باشد، احتمال بهبودی بیمار بالاست ولی، اگر تومور به اندام های دیگر توسعه پیدا نموده باشد درمان آن بسیار سخت خواهد بود.

نکاتی برای پیشگیری

سیگار کشیدن را ترک کنید زیرا، افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان کلیه قرار دارند.

از میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود بهره ببرید و از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

از قرار گیری در معرض مواد سمی مانند مواد شیمیایی خودداری کنید. قبل از قرارگیری در معرض چنین موادی اقدامات لازم را انجام دهید.

به طور منظم ورزش کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1070

به "علایم سرطان کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علایم سرطان کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید