عجایب ساخته دست بشر در جهان

به گزارش کهن پارس، عجایب ساخته دست بشر | Man Made Wonders

اولین لیستی که از عجایب ساخته دست بشر در جهان ارائه گشت به بیش از 2 هزار سال پیش باز می گردد که توسط گردشران باستانی هلنیک معرفی گشت. به جز هرم بزرگ گیزا در مصر، هیچکدام از مابقی این عجایب دیگر وجود ندارند. تمام آن ها در اثر زمین لرزه ها، آتش سوزی ها و در یکی از موارد نیز توسط خشونت مردمی نابود شده اند. به دلیل اینکه بشر در طول دوران خود اقدام به ساخت بناهای عجیب بسیاری نموده لیست های متنوعی از این ساخته را می توانید مشاهده کنید اما ما در این مطلب خواستیم تا چند مورد از عجایب ساخته دست بشر در جهان که هنوز نیز پابرجا بوده و ایستادن در جلوی آن ها هوش از سر انسان می برد را به شما معرفی نماییم. پس با خبرنگاران همراه شوید.

عجایب ساخته دست بشر در جهان

جزیره ایستر | Easter Island

موای (moai) مشهور جهان در واقع مجسمه های یکپارچه ای هستند که در جزیره جزر و مدی ایستر واقع شده اند. این مجسمه ها توسط جامعه پولینزی ها (Polynesian) در بین سال های 1250 تا 1500 میلادی در این جزیره ساخته شده اند. علاوه بر اینکه این مجسمه ها نمادی از اجداد این جامعه بوده اند، موای به عنوان تجسمی از زندگی قدرتمند و یا رهبران سابق ان ها مورد توجه قرار گرفته است. بلندترین موای ساخته شده پارو (Paro) نامیده می شود که در حدود 10 متر ارتفاع داشته و وزن ان 75 تن می باشد. مجسمه ها تا زمانیکه اروپایی ها برای اولین بار از این جزیره بازدید کردند کاملا سالم باقی مانده بودند اما بیشتر ان ها در جنگ های قبیله ای بعدها از بین رفتند. امروزه حدود 50 موای در جزیره ایستر و یا در موزه ها باقی مانده است.

تاج محل | Taj Mahal

تاج محل یک بنای اسلامی بی نظیر از سنگ مرمر سفید می باشد که بین سال های 1632 تا 1653 ساخته شده است. این بنا به دستور شاه جهان (Shah Jahan) امپراتور مغول به خاطر همسر مورد علاقه او ساخته شده است. تاج محل یکی از زیباترین مقبره های جهان به شمار رفته و از نظر معماری از جمله شاهکارهای معماری مغول بوده و یکی از میراث ارزشمند جهانی است. این بنا به نام پاره ای از گونه های ابدی نیز نامیده شده و در یک مجموعه قرار گرفته است. علاوه بر ساختمان اصلی که از سنگ مرمر سفید ساخته شده، این بنا شامل چندین ساختمان زیبای دیگر و بسیاری استخرها و باغ های زیبا با درختان و بوته های گل فراوان است.

کولسئوم | Colosseum

کولسئوم بزرگترین و معروفترین آمفی تئاتری است که در امپراتوری روم ساخته شده است. ساخت ان توسط امپراتور وسپاسیان (Vespasian) از سلسله فلاویان (Flavian) در سال 72 میلادی آغاز شده و توسط پسر او به نام تیتوس (Titus) در سال 80 میلادی به خاتمه رسیده است. در مراسم افتتاحیه کولسئوم، جشن هایی به مدت 100 روز برگزار شده که در ان 5 هزار حیوان و 2 هزار گلادیاتور کشته شده اند. کولسئوم که از عجایب ساخته دست بشر به شمار می رود می توانست 50 هزار تماشاگر را ار طریق 80 ورودی در خود جای دهد. تماشاگران توسط پارچه هایی به نام ولاریوم (velarium) که در بالای ایوان ها قرار گرفته بودند از باران و آفتاب خورشید محافظت می شدند. لازم به ذکر است که این بنا یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی روم بوده و تبذیل به نمادی برای امپراتوری روم شده است.

آنگکور | Angkor

آنگکور وات (Angkor Wat) یک مجموعه از عبادتگاه های وسیع باقی مانده از چندین پایتخت امپراتوری خمرها بوده که از قرن نهم تا پانزدهم میلادی بر جای مانده است. این مجموعه شامل عبادتگاه آنگکور وات، بزرگترین بنای تاریخی و مذهبی در جهان و همچنین عبادتگاه بایون که با نام آنگکور تام (Angkor Thom) شناخته می شود می باشد. در طول تاریخ آنگکور چندین مرتبه دچار تغییراتی از نظر مذهبی شده است. این مکان تاریخی که از عجایب ساخته دست بشر می باشد به عنوان نماد کامبوج مورد استفاده قرار گرفته و در پرچم این کشور نیز قابل مشاهده است. از جمله آنگکور یکی از جذابیت های اصلی این کشور برای بازدیدکنندگان می باشد.

تئوتیهوکان | Teotihuacan

در قرن دوم قبل از میلاد تمدن جدیدی در دره مکزیک به وجود آمد. این تمدن شهری قدرتمند به تئوتیهوکان و هرم پلکانی بزرگ الجثه آن را به وجود آورد. هرم خورشید در حدود سال 100 میلادی ساخته شده و با 75 متر ارتفاع بزرگترین بنای ساخته شده در تئوتیهوکان و همچنین یکی از بزرگترین سازه های آمریکای مرکزی و از عجایب ساخته دست بشر می باشد. ساخت هرم کوچکتر به نام هرم ماه حدود 100 سال پس از آن آغاز شده و در سال 450 میلادی به خاتمه رسید. هفت قرن پس از اینکه امپراتوری تئوتیهوکان ها فروپاشید، این اهرام توسط آزتک ها مورد احترام قرار گرفته و به عنوان عبادتگاه از آن ها استفاده می کرده اند.

پترا | Petra

پترا، افسانه شهر رزهای قرمز و نیمه قدیمی تاریخ می باشد. این مکان پایتخت باستانی پادشاهی ناباتاها (Nabataean) بوده است. بدون شک می توان گفت که پترا ارزشمندترین گنجینه برای اردن و همچنین بزرگترین جاذبه توریستی این کشور می باشد. این یک شهر وسیع و منحصر به فرد می باشد که قرن ها پیش توسط ناباتاها در دره های وادی موسی (Wadi Musa) ساخته شده است. این شهر با توجه به نقطه قرارگیری خود در مسیرهایی مانند جاده ابریشم باعث شده بود تا به نقطه بسیار با اهمیتی برای کاروان هایی که از سوی چین و هند به سمت جنوب عربستان، مصر، یونان و روم حرکت می کرده اند. پیچیده ترین ساختمان پترا الخزنه (Al Khazneh) به معنی گنجینه می باشد که در ماسه سنگ ها حک شده است. این بنای بزرگ هر آنچه در اطراف آن باشد را کوچک جلوه خواهد داد.

ماچو پیچو | Machu Picchu

یکی از زیباترین و قابل توجه ترین مکان های تاریخی در جهان ماچو پیجو می باشد. این سایت در سال 1911 توسط هیرام (Hiram) تاریخ نگار هاواییایی پس از آنکه قرن ها در دره ارومبابا (Urubamba) پنهان شده بود کشف شد. شهر گمشده اینکاها از پایین کاملا نامرئی بوده و در اطراف ان تراس های کشاورزی قرار گرفته اند که با چشمه های طبیعی تغذیه می شدند. اگرچه که این شهر گمشده به طور محلی شناخته شده بوده است اما تا حد زیادی برای افرادی که از خارج به این منطقه آمده اند تا سال 1911 ناشناخته باقی مانده بود. از ان زمان ماچو پیچو به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های توریستی پرو و همچنین یکی از عجایب ساخته دست بشر شناخته می شود.

دیوار بزرگ چین | Great Wall of China

دیوار بزرگ چین در طول قرن پنجم پیش از میلاد تا قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است تا بتواند از مرزهای شمالی امپراتوری چین در مقابل حملات قبایل ژیونگنو (Xiongnu) محافظت نماید. این دیوار در چندین بخش به صورت مجزا ساخته شده که به دیوار بزرگ مشهور شده است. یکی از معروفترین بخش های این بنای شگفت انگیز بین سال های 220 تا 206 پیش از میلاد و در زمان اولین امپراتوری چین ساخته شده است که امروزه بخش کمی از آن باقی مانده. بیشتر بخش هایی از دیوارها که امروزه موجود است مربوط به سلسله مینگ بوده و در سال های 1368 تا 1644 میلادی ساخته شده اند. جامع ترین تحقیقات باستان شناسی که اخیرا اجرا شده است نشان می دهد که این عجایب ساخته دست بشر به همراه کلیه شاخه های خود 8851.8 کیلومتر طول دارد.

اهرام گیزا | Pyramids of Giza

مقبره های گیزا که در مجاورت حومه جنوب غربی قاهره قرار گرفته اند احتمالا مشهورترین سایت تاریخی در جهان به شمار می فرایند. هرم ها در گیزا در طول سه نسل ساخته شده اند. یکی توسط خوفو (Khufu)، دومی در سلطنت پسر دوم پادشاه خافره و سومی توسط منکوره (Menkaure) ساخته شدند. هرم خوفو قدیمی ترین و تنها باقی مانده از لیست عجایب هفتگانه باستانی در جهان و یکی از مهمترین عجایب ساخته دست بشر می باشد. در طول یک دوره حدودا 20 ساله در حدود 2560 سال پیش از میلاد مسیح برای ساخت این هرم نزدیک به 2 میلیون بلوک سنگی مورد استفاده قرار گرفته است. این هرم با ارتفاع 139 متری به عنوان بزرگترین هرم ساخته شده در مصر شناخته می شود. هرچند که به نظر می رسد هرم خافر از آن بزرگتر بوده و در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است.

انسان ها در طول نسل ها سعی کرده اند تا از خود اثراتی جاودان را برجای بگذارند. لیست های متنوعی از عجایب ساخته دست بشر در جهان وجود داشته همانطور که ساختارهای شگفت انگیز نیز بسیار هستند. اما شاید برخی از ان ها به دلیل ابعاد و بزرگی، مواد مورد استفاده شده در ان ها، محل ساخت و یا دلایلی دیگر از سایری پررنگ تر به نظر خواهند رسید. همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد از عجایب هفتگانه باستانی تنها هرم گیزا باقی مانده که همچنان نیز در لیست عجایب ساخت دست بشر و در صدر ان ها قرار گرفته است. قطعا بازدید از هر کدام از این عجایب شگفت آور خواهد بود.

منبع: www.touropia.com

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 35

به "عجایب ساخته دست بشر در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب ساخته دست بشر در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید