سرنجام گاز ایران به ترکیه رسید

به گزارش کهن پارس، خبرنگاران: خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در دوازدهم فروردین ماه از سوی نیروهای پ. ک. ک در نزدیکی مرز ایران منفجر و جریان گاز به ترکیه از ایران قطع شد و علی رغم اینکه کشور ترکیه در حل مشکل به وجود آمده تاخیر داشت، انتها روز گذشته گاز ایران به ترکیه رسید.

سرنجام گاز ایران به ترکیه رسید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، شرکت ملی گاز ایران با ترکیه یک قرارداد صادرات گاز بلندمدت دارد که از سال 2001 شروع شده و مدت آن 25 سال و تا سال 2026 اعتبار دارد. بر اساس این قرارداد، ترکیه باید هر سال حداقل حدود 8.5 میلیارد مترمکعب گاز برداشت کند.

برنامه ترکیه همواره این است که در نیمه نخست سال میلادی به ویژه در سه ماه دوم و سوم (مطابق با 6 ماه نخست سال شمسی) برداشت گاز خود را به دلیل شروع فصل گرما کم می نماید. این کاری است که این کشور سال هاست انجام می دهد، با این حال ترکیه طوری دریافت خود را کم کرد که شامل جریمه نگردد، زیرا طبق قرارداد که بر مبنای قانون take or pay است اگر ترکیه از حداقل سالانه گاز کمتری دریافت کند شامل جریمه می گردد. به این معنا که حتی اگر مقدار تعیین شده را دریافت نکند باید هزینه آن را بپردازد.

طبق اعلام وزارت نفت، 22 فروردین ماه، یک انفجار در خط لوله در خاک ترکیه رخ داد که گروه پ ک ک این خرابکاری را به عهده گرفت. البته چنین اقدامی پیش از این نیز سابقه داشته و خطوط لوله صادرات گاز به ترکیه چندین بار در سالیان گذشته مورد تهاجم تروریستی قرار گرفته است. پس از آن، شرکت بوتاش ترکیه اعلام شرایط فورس ماژور کرد.

شرکت ملی گاز ایران از ابتدا با بوتاش تماس مستقیم داشت و برای برطرف مشکل، اعلام آمادگی کرد و در این راستا، مکاتبات مستمری با شرکت ترکی طرف قرارداد انجام داده است. شرکت بوتاش با استناد به شیوع ویروس کووید19 و اثرات آن در تهیه اجناس مورد احتیاج که اعلام نموده بود که به ایتالیا سفارش داده و منتظر دریافت آنها است و همچنین مسائل ناشی از محدودیت های حمل ونقل و اعزام نیرو و تجهیزات به محل، از همان ابتدا زمان غیرمتعارفی را برای انجام تعمیرات و بازسازی خط لوله خاطرنشان کرد که مورد قبول ایران قرار نگرفت.

در این بین کاهش تقاضا ناشی از آثار کرونا در بخش های صنعتی و تجاری که در دیگر کشورها نیز رخ داده در تعلل بوتاش برای بازسازی بی تاثیر نبود، در این راستا شرکت ملی گاز ایران نیز افزون بر حفظ حقوق قراردادی خود، برای بازسازی و تأمین قطعات و تجهیزات مورد احتیاج بوتاش اعلام آمادگی نموده بود.

همانطور که پیش بینی می شد قرار بود که عملیات تعمیرات در تیرماه به خاتمه برسد که همین مساله نیز رقم خورد و روز گذشته محمدرضا جولایی - سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران - خاطرنشان کرد که صادرات گاز ایران به ترکیه از ساعت 14 و 10 دقیقه از سرگرفته شد.

به گفته وی، صادرات گاز ایران به ترکیه با رعایت همه تعهدهای پیشین از سوی طرفین ادامه خواهد داشت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 151

به "سرنجام گاز ایران به ترکیه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنجام گاز ایران به ترکیه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید