آنالیز کتاب ذهن کوانتومی و علوم اجتماعی اثر الکساندر ونت

به گزارش کهن پارس، به گزارش خبرنگاران، کتاب ذهن کوانتومی و علوم اجتماعی اثر الکساندر ونت توسط الهام حیدری دانش آموخته دکتری روابط بین الملل ترجمه و از سوی انتشارات نشر علم منتشر شده است.

آنالیز کتاب ذهن کوانتومی و علوم اجتماعی اثر الکساندر ونت

رشته روابط بین الملل تقریباً از شروع معرفی به عنوان یک رشته دانشگاهی در سال 1919 بحث های دامنه داری را در مورد آنچه که ما امروز رابطه میان ایده ها و شرایط مادی، کارگزار انسانی و ساختارهای اجتماعی و شیوه های پژوهش طبیعت گرایانه و ضد طبیعت گرایانه می خوانیم، آنالیز نموده است.

در عین حال که این مباحث صرفاً تحت عنوان فرانظریه غالباً کم ارزش تلقی می گردد، اما دستکم موضع گیری ضمنی در مورد این مسائل اساس فلسفی نقش مهمی در این رشته ایفا می نماید.

یک فرض بنیادین در علوم اجتماعی وجود دارد که می گوید خودآگاهی و حیات اجتماعی در نهایت یک پدیده جسمانی / مادی کلاسیک است. الکساندر ونت در این کتاب شگفت انگیز با طرح این نکته که خودآگاهی در واقع یک پدیده میکروسکوپی مکانیکی کوانتومی است، این فرضیه را به چالش می کشد.

در نیمه اول این کتاب، ونت با ورود نظریه کوانتوم به مباحث مربوط به علوم اجتماعی، نظریه کوانتوم و مناقشات فلسفی در مورد تفسیر آن را به دانشمندان علوم اجتماعی معرفی می نماید و سپس از فرضیه خودآگاهی کوانتومی در مقابل رویکرد کلاسیک و جزم اندیشانه آن در مورد مسئله ذهن- بدن دفاع می نماید.

استدلال ونت تحولی انقلابی به شمار می آید که پرسش های بنیادینی را در مورد ماهیت زندگی اجتماعی و کار کسانی که روی آن مطالعه می نمایند، مطرح می نماید.

الکساندر ونت استاد دانشگاه رالف مرشون در زمینه امنیت بین المللی و نیز استاد علوم سیاسی دانشگاه ایالتی اوهایو است. وی نویسنده کتاب نظریه اجتماعی سیاست بین الملل (انتشارات دانشگاه کمبریج 1999) است که برنده جایزه بهترین کتاب دهه انجمن مطالعات بین المللی در سال 2006 شد.

این کتاب در 5 فصل به ترتیب تحت عناوین نظریه کوانتوم و تفسیر آن، خودآگاهی کوانتومی و زندگی یک الگوی کوانتومی از بشر، زبان، نور و دهن افراد دیگر و احیای گفتمان ساختار- کارگزار منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 179

به "آنالیز کتاب ذهن کوانتومی و علوم اجتماعی اثر الکساندر ونت" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنالیز کتاب ذهن کوانتومی و علوم اجتماعی اثر الکساندر ونت" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز کتاب ذهن کوانتومی و علوم اجتماعی اثر الکساندر ونت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید