اجرای طرح 100 باغ گردشگری تا سرانجام عمر دولت دوازدهم در یزد

به گزارش کهن پارس، ایسنا/ براساس سخنان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، اجرای طرح 100 باغ گردشگری تا سرانجام عمر دولت دوازدهم در یزد صورت می گیرد.

اجرای طرح 100 باغ گردشگری تا سرانجام عمر دولت دوازدهم در یزد

جهت دریافت خدمات طراحی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

یزد مهد 100 باغ ایرانی گردشگری تا انتها دولت دوازدهم

سید مصطفی فاطمی در مورد باغهای گردشگری در یزد اظهار کرد: احیای تعدادی از باغهای ایرانی تا انتها دولت دوازدهم جز برنامه های این اداره کل در استان است بطوریکه مقرر شده تعداد باغهای گردشگری استان به 100 باغ برسد.

وی اضافه کرد: در این برنامه، کوشش شده تا علاوه بر بازسازی کوشک و دیگر اجزای باغهای ایرانی شاخص در استان، سرمایه گذاران نیز به بازسازی خانه باغها و باغهای ایرانی بپردازند.

این مسئول در این باره توضیح داد: علاوه بر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، دیگر دستگاه ها نظیر شهرداری ها نیز به این حرکت پیوسته و طی سالهای اخیر حدود 60 باغ گردشگری به بهره برداری رسیده است.

وی از بازسازی و ساخت 20 باغ ایرانی دیگر در استان اطلاع داد و گفت: اگر به پیشینه باغ در دنیا بنگریم، ایرانیان به عنوان مبدع باغها شناخته شده و این ابتکار ایرانیان، ابتدا توسط اعراب به اسپانیا و سپس به کل اروپا انتقال یافته و پردیسهای ایرانی در اروپا به پارکهای اروپایی تبدیل شده است.

فاطمی با بیان اینکه ما باغهای ایرانی را به عنوان محصولی غربی به ایران باز گرداندیم، گفت: در حالی شاهد این اتفاق هستیم که ریشه پارکها نیز از باغهای ایرانی گرفته شده است.

وی باغهای کویری یزد را متنوع و متعلق به ادوار مختلف تاریخ دانست و گفت: باغ در کویر معنا پیدا می نماید و یزد مهد باغهای ایرانی است.

این مسئول تنوع در قدمت و معماری را از ویژگی های باغهای کویری یزد بیان کرد و گفت: علاوه بر اینها، کاربری ها و اشکال متنوع این باغها مانند خانه باغها، چهارباغهای زیبای ایرانی، باغ مزرعه ها، باغهای پذیرایی و باغهای حیوانات نیز از دیگر شاخصه های باغهای کویری استان یزد است.

وی با اشاره به مهریز و تفت به عنوان غنی ترین شهرهای دارای باغهای ایرانی و کویری توضیح داد: به همین دلیل نیز شهرستان مهریز به عنوان باغشهر استان یزد به ثبت رسیده و بزودی تفت نیز در فهرست شهرهای ثبت شده قرار می گیرد.

فاطمی باغ دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز را دو باغ ایرانی ثبت شده در فهرست آثار دنیای بیان کرد و گفت: باغ دولت آباد از مشهورترین باغهای ایرانی است و با توجه به ظرفیت استان، در حال تهیه پرونده ثبت دنیای برای چند باغ دیگر هستیم.

وی باغهای ناجی، نمیر تفت، تیتو بافق، خان یزد و باغ علی نقی خان را دارای قابلیت ثبت در فهرست آثار دنیای ذکر کرد و گفت: باغهای جدید دیگری نیز مانند باغ خوشنویس مهریز و آریا باغ آقا هاشم در تفت آماده بهره برداری هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در انتها گفت: هرچند شرایط کرونا منجر به اختلال در برنامه های اداره کل میراث فرهنگی شده است، اما امیدواریم تا انتها عمر دولت دوازدهم بتوانیم طرح 100 باغ گردشگری را محقق کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 328

به "اجرای طرح 100 باغ گردشگری تا سرانجام عمر دولت دوازدهم در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح 100 باغ گردشگری تا سرانجام عمر دولت دوازدهم در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید