کافه ای دنج در خانه ای تاریخی

به گزارش کهن پارس، خانه فاموری در کنار شلوغی های بازار موبایل خیابان جمهوری، مکانی آرام و رنگارنگ است که می توان در آن از هیاهوی تهران فاصله گرفت و از فضای زیبا و دیدنی خانه تاریخی فاموری لذت برد.

کافه ای دنج در خانه ای تاریخی

خبرنگاران- مریم باقرپور: این خانه که در کنار آن کافه و رستوران سنتی است، گالری هنری نیز محسوب می گردد و هنرمندان و به ویژه هنرمندان شهرستانی می توانند آثار هنری خود را در این مجموعه معرفی نمایند و اقامت داشته باشند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اقامت در مرکز فرهنگی

این خانه از بناهای قدیمی تهران در دوره قاجار است که به عبدالله مقدم، از تاجران معروف فراوری منسوجات و مدیر کارخانه فاستونی مقدم تعلق داشت. مقدم این خانه را برای دفتر کار خود خرید و در آن، تمامی وسایل و لوازم استراحت را فراهم کرد. سپس خانه در اختیار زهرا فاموری نهاده شد. او هم این خانه را در سال1387 بازسازی کرد. حالا این خانه به عنوان مرکز فرهنگی هنری با امکان اقامت و پذیرایی فعالیت می نماید.

سفر به تهران قدیم

برای وارد شدن به این خانه، باید از در کوچک آن عبور کرد و به محض ورود حوض سنگی آبی رنگ با آب نمایی زیبا در وسط حیاط با درختان و گلدان های دورتادور آن دل فریبی و چشم نوازی می نماید. در نگاه اول، خانه ای در دو طبقه دیده می گردد که با نمای آجری و قرمزرنگ ساخته شده است، اما درواقع زیرزمین و نیم طبقه زیرشیروانی نیز از دیگر طبقات بنا به شمار می آیند. ستون ها و سرستون های گچبری به همراه نرده های سبزرنگ با طرح های اسلیمی، زینت بخش ایوان های این خانه هستند. به هر جای این خانه که چشم بیندازید، همه رنگ و بوی گذشته را می دهد و خاطرات آن روزها را زنده می نماید.

کافه ای با گلدان های شمعدانی

این روزها خانه فاموری به کافه فاموری معروف است. با ورود به آن، همچنان صندلی های قدیمی با گلدان های شمعدانی آویزان شده از سقف بسیار دیدنی هستند. می توان در این محیط نشست و با خیال پردازی به تهران قدیم رفت. در آشپزخانه خانه فاموری، 3 نوع غذای ایرانی آماده می گردد؛ غذاهایی مانند زرشک پلو، قلیه ماهی و لوبیاپلو. برای عصرانه هم می توان آش، کشک بادمجان یا کوکوسبزی سفارش داد. البته اغلب مشتریان کافه خانه فاموری هوادار نوشیدن چای و تنقلات در این خانه تاریخی هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1431

به "کافه ای دنج در خانه ای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کافه ای دنج در خانه ای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید