چرا فراوری خودرو های دوگانه سوز از سوی خودروسازان داخلی کاهش یافته است؟

به گزارش کهن پارس، فراوری خودرو های دوگانه سوز کاهش پیدا نموده است. این آماری است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است. براساس این آمار فراوری خودرو های دوگانه سوز در دو ماه نخست سال جاری و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

چرا فراوری خودرو های دوگانه سوز از سوی خودروسازان داخلی کاهش یافته است؟

خبرنگاران - از جمع خودروسازان داخلی تنها ایران خودرو خودرو های دوگانه سوز فراوری می نماید. البته تیراژ این محصولات طی دو ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی بوده است. طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع سه هزار و 749 دستگاه خودروی دوگانه سوز تا سرانجام اردیبهشت امسال به فراوری رسید. فراوری این خودروها نسبت به دو ماه نخست سال گذشته کاهش 2/ 5 درصدی را نشان می دهد.

تمامی این محصولات در ایران خودرو به فراوری رسیده اند. دیگر شرکت ها مانند سایپا، پارس خودرو و همچنین خودروسازان بخش خصوصی، محصول دوگانه سوزی طی دو ماه امسال فراوری ننموده اند. سایپا و پارس خودرو پیش تر پراید و تیبا را علاوه بر مدل بنزینی، به صورت دوگانه سوز نیز فراوری می کردند. اما این فرایند متوقف شده است. ضمن آنکه پراید کلا از چرخه فراوری حذف شد.

خودروسازان میل به فراوری خودرو های دوگانه سوز ندارند

تیراژ ضعیف کمتر از چهار هزار دستگاهی خودروهای دوگانه سوز در دو ماه ابتدایی امسال نشان می دهد خودروسازان میل چندانی به فراوری این مدل خودروها ندارند. تقاضای قابل توجهی نیز برای آنها وجود ندارد. در آمار وزارت صمت معین نیست چه تعداد از دوگانه سوزهای فراوریی مختص ناوگان تاکسیرانی است. با این حال این احتمال قوی وجود دارد که بیشتر این محصولات (به استثنای مدل پژو پارس) به این ناوگان اختصاص پیدا نموده باشند.

ایران خودرو تمام خودرو های دوگانه سوز را فراوری نموده است

چندی پیش خبر رسید که ایران خودرو میخواهد تا سرانجام سال 30 هزار تاکسی تحویل ناوگان حمل و نقل عمومی بدهد. هرچه هست، آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت نشان می دهد ایران خودرویی ها به تنهایی تمام مدل های دوگانه سوز خودروسازی کشور را طی دو ماه امسال فراوری نموده اند. طبق آمار، این شرکت در حال حاضر پژو 405 و پژو پارس را در سایت خراسان و سمند را در سایت تبریز به صورت دوگانه سوز فراوری می نماید.

در میان این سه محصول، ایران خودرو توانسته تا سرانجام اردیبهشت امسال در مجموع هزار و 10 دستگاه پژو 405 را به صورت دوگانه سوز فراوری کند. این آمار نشان می دهد ایران خودرو در فراوری پژو 405 دوگانه سوز طی دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به 56 درصد افت نموده است. اما ایران خودرو تا سرانجام دومین ماه امسال، در مجموع دو هزار و 595 دستگاه سمند دوگانه سوز را به فراوری رسانده است. بدین ترتیب توانسته تا تیراژ آن را نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته بالا ببرد.

بر این اساس، فراوری سمند دوگانه سوز طی دو ماه نخست امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 108 درصد رشد نموده است.

سمند در مدل دوگانه سوز نیز جزو خودروهایی است که در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین بعید نیست بخش قابل توجهی از فراوری این خودرو جهت ارائه به این ناوگان باشد. در نهایت اما ایران خودرو طی دو ماه ابتدایی امسال تنها 144 دستگاه پژوپارس دوگانه سوز را نیز فراوری نموده است. این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت را نشان می دهد. بر این اساس، فراوری پارس دوگانه سوز به میزبانی سایت خراسان ایران خودرو، بیش از 68 درصد افت داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: بیت ران
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 910

به "چرا فراوری خودرو های دوگانه سوز از سوی خودروسازان داخلی کاهش یافته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فراوری خودرو های دوگانه سوز از سوی خودروسازان داخلی کاهش یافته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید