محله فهادان، از محلات دیدنی، تاریخی و مهم یزد، عکس

به گزارش کهن پارس، محله فهادان جدا از اینکه از دید معماری دارای اهمیت بسیاری است، مکان های تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است.

محله فهادان، از محلات دیدنی، تاریخی و مهم یزد، عکس

محدوده محله فهادان یزد

محله فهادان امروز در میان خیابان های سید گل سرخ، فهادان و خیابان امام قرار گرفته است. محله فهادان در شمال غربی میدان امیر چخماق قرار گرفته است.

تاریخچه محله فهادان یزد

محله فهادان از گذشته یکی از محلات خاص یزد بوده که اعیان و اشراف در آن زندگی می کرده اند. برج ها و حصاری هم که پیرامون این محله کشیده شده است، توسط گروهی از ساکنان این محله که از نظامیان عالی رتبه علاالدوله کالنجار حاکم یزد بودند کشیده شده است. در بین اهالی یزد، به این منطقه جنگل هم می گفته اند که اشاره به سکونت بزرگان و افراد سرشناس در آن داشته است.

جاهای دیدنی موجود در محله فهادان

همانطور که از نام محله فهادان برمی آید، فهادان یک محله مسکونی است که در محدوده آن، مکان های دیدنی تاریخی قرار گرفته است و نشان از قدمت و پیشینه فهادان دارد.

خانه تاریخی لاری ها

خانه لاری ها، متعلق به محمد ابراهیم لاری بوده است و در دوره قاجاریه ساخته شده است. خانه لاری ها در مجموع 6 خانه است که درون یک مجموعه جای گرفته اند. این خانه با بادگیر و ساختار معماری منحصر به فردش شناخته می گردد. این خانه مساحتی 1200 متر مربعی دارد.

امامزاده سید پنهان

امامزاده سید پنهان که به گویش محلی سید پنهون نامیده می گردد محل دفن امامزاده سید تاج الدین جعفر است. این امامزاده در کوچه کوشک نو قرار گرفته است و مربوط به امامزاده ای در دوره تیموریان است. نام سید پنهون از آنجایی ریشه گرفته است که بر پایه روایت های محلی امامزاده تاج الدین بسیار گوشه گیر بوده و پیوسته در زهد و ریاضت خود را از حضور در جمع پنهان می کرده است.

زندان سکندر (مدرسه ضیائیه)

زندان سکندر که به نام مدرسه ضیائیه هم مشهور است، یکی از ساختمان های تاریخی یزد است که در محله فهادان قرار گرفته است. زندان سکندر لقب شهر یزد است که به این مدرسه داده است. دلیل آن هم این بوده که بر پایه روایت های محلی، این تصور وجود داشته که اسکندر مقدونی زندانی داشته است و این مکان همان زندان بوده است.

مدرسه ضیائیه توسط ضیاالدین حسین رضی و پسرانش ساخته و تکمیل شد. این مدرسه در ابتدا تنها یک آرامگاه و بنای یادبود بوده و در روزگار یورش مغولان ساخته شده است و به تدریج و در طول چند نسل تکمیل شده و به شکل امروزی آن درآمده است.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده در خانه تاریخی عرب زاده و با تلاش حسین حیدرزاده که از پیشکسوتان حوزه سکه شناسی بوده است، پایه گذاری شده است. در موزه سکه و مردمشناسی حیدرزاده سکه هایی از دوران پیش از اسلام تا دوران معاصر گردآورده شده است. اما این موزه تنها به سکه بسنده نکرده و اشیای متنوعی از زندگی و هنر بومی اهالی یزد در آن به نمایش گذاشته شده است. اشیای این موزه، متعلق به موزه شخصی حسین حیدرزاده هستند.

بقعه یا آرامگاه دوازده امام

آرامگاه دوازده امام که ساخت آن به عصر سلجوقی برمی گردد، یک گنبد آجری است که بخشی قدیمی از بناهای مذهبی یزد به شمار می رود.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از محله فهادان

محله فهادان بخشی از بافت شهری یزد است و قدم زدن و پیاده روی در آن یکی از تفریح های رایگان شهر یزد به شمار می رود. اما بازدید از موزه سکه و مردمشناسی حیدرزاده یا پذیرایی در رستوران های سنتی این محله، طبیعتا هزینه خود را دارد.

زمان پیشنهادی برای گشت و گذار و بازدید از بخش های مختلف محله فهادان، 2 ساعت است.

هتل های موجود در محله فهادان

اقامتگاه سنتی نقره

هتل سنتی شعرباف

هتل سنتی پارس

هتل سنتی ستاره یزد

هتل سنتی کوروش یزد

هتل کهن کاشانه

منبع: گردشبان
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 463

به "محله فهادان، از محلات دیدنی، تاریخی و مهم یزد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله فهادان، از محلات دیدنی، تاریخی و مهم یزد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید