تور دوحه: فعالیت های دریایی ایران و قطر با آغاز جام جهانی 500 درصد افزایش می یابد

به گزارش کهن پارس، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به برگزاری جام جهانی 2022 در قطر گفت: اگرچه ظرفیت های ما در زمینه حمل کالا به قطر در دو قالب سنتی و حمل دریایی کانتینری جوابگوی نیازهاست اما در حوزه حمل مسافر از ظرفیت و امکانات کمتری برخورداریم که نیازمند ورود بخش خصوصی و شرکت های توریستی به این حوزه است.

تور دوحه: فعالیت های دریایی ایران و قطر با آغاز جام جهانی 500 درصد افزایش می یابد

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

مسعود پل مه در گفت وگو با اتاق ایران آنلاین بیان نمود: در راستای برگزاری جام جهانی، ارتباطات خوبی بعد از سفر رئیس جمهور به قطر شکل گرفت. از جمله اینکه شناورهای فلزی ایرانی در ظرفیت های زیر 5 هزار تن که در منطقه فعالیت چندانی نداشتند بعد از این سفر و توافقات اجرا شده بین دو کشور فعال شدند. به گونه ای که برنامه کاری این قبیل شناورها تا شش ماه آینده تعیین و قراردادهای لازم برای فعالیت آن ها منعقد شده است.

او اضافه نمود: به این ترتیب حمل کالا در قالب سنتی و دریایی کانتینری در حال حاضر به طور کامل مورد استفاده قرار خواهد گرفت و امکانات موجود بخش خصوصی در حوزه حمل کالا به قطر در انواع ظرفیت و کلاس های شناور و انواع کالاهایی که جابجا می گردد کافی است. کمااینکه ما تجربه پیروز در حمایت کامل دریایی از قطر در دوره تحریم این کشور از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم داریم.

پل مه گفت: اما در حوزه حمل مسافر ظرفیت و امکانات کمتری داریم. تعداد شناورهای موجود که بتوانند با توجه به بعد مسافت تا قطر مورد استفاده قرار گرفته و تحت پرچم جمهوری اسلامی و یا در مالکیت شرکت های ایرانی باشند، کمتر از 5 شناور است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تاکید نمود: اگر قرار باشد از فرصت جام جهانی بری حمل مسافر تا قطر استفاده کنیم نیازمند اجاره شناورهای کروز یا کاتاماران با قابلیت دریانوردی در خلیج فارس هستیم. به اعتقاد من دولت در این بخش نمی تواند مداخله ای کند و بخش خصوصی باید به سمت وسوی اجاره این شناورها برود.

پل مه با بیان اینکه خرید شناور دست دوم برای حمل مسافر تا قطر دست کم 20 میلیون دلار هزینه خواهد داشت، گزینه خرید را فاقد توجیه مالی دانسته و گفت: اگر قرار باشد در این حوزه فعالیتی صورت بگیرد باید لزوماً به سمت چارتر شناور برویم و شرکت های توریستی باید از الان برای اجاره این شناورها فعال شوند تا پشتیبانی لجستیکی ایران از جام جهانی قطر به خوبی محقق گردد.

او گفت: در صورت عدم تأمین شناورهای کروز و کاتاماران، حداکثر توان حمل مسافر در هر سرویس حمل 400 تا 500 مسافر خواهد بود. اما ازآنجا که جزیره کیش قرار است به عنوان پایلوت مبادله مسافر و ویزا مورد استفاده قرار بگیرد این تعداد شناور برای عملیات جابجایی دریایی جوابگو نخواهد بود.

پل مه با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از هزینه تمام شده برای مسافرین راستا دریایی انجام نشده گفت: قطعاً حمل دریایی به نسبت هوایی به صرفه تر است؛ هرچند تشریفات اداری و مدت زمان حمل دریایی بیشتر از هوایی است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران با تاکید بر اینکه رویداد جام جهانی قطعاً برای صنعت کشتیرانی ایران سودآور خواهد بود اضافه نمود: با در نظر گرفتن فعالیت های متداول خود با قطر می توان پیش بینی کرد با آغاز جام جهانی این فعالیت ها بیش از 500 درصد افزایش یابند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1327

به "تور دوحه: فعالیت های دریایی ایران و قطر با آغاز جام جهانی 500 درصد افزایش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دوحه: فعالیت های دریایی ایران و قطر با آغاز جام جهانی 500 درصد افزایش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید