سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی به زودی رونمایی می شود

به گزارش کهن پارس، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی به زودی رونمایی می شود.

سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی به زودی رونمایی می شود

حامد عادل اظهار کرد: در صورت ابلاغ اعتبارات پایگاه، عملیات جمع آوری سکوی موجود انجام و زمینه عملیات اجرایی پروفیل های فلزی و سکوی سنگی و نفیس نو فراهم می شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان ادامه داد: پس از چیدمان سنگ ها در محیط کارخانه و کنترل نهایی و رفع معایب، تمامی سنگها کدگذاری شده و طبق نقشه، برای اجرای نهایی به مجموعه تاریخی بسطام ارسال شد.

او اضافه کرد: ابعاد سکوی سنگی نو طبق طرح، سه در پنج متر به ارتفاع 40 سانتیمتر است که براساس طرح و به شکل ستاره های هشت پر با برش های هندسی منظمی از جنس سنگ گرانیت فیروزه ای ساخته شده است.

عادل گفت: ضخامت سنگهای میانی هشت سانتیمتر و ضخامت سنگهای محیط بیرونی سکو 40 سانتیمتر است.

او افزود: محل عبور پروفیل های فلزی که نقش سازه میانی را ایفا می کنند در سنگهای 40 سانتیمتری تعبیه شده که این جزئیات اجرایی با ظرافت و دقت بالایی انجام و پس از اجرای سکوی سنگی و پوشش پروفیل ها با مصالح چوبی و برنزی باعث شکل گیری طرح معماری نفیسی خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان یادآور شد: طرح اولیه مزار بایزید بسطامی در سال 1389 تهیه شد که عمده مصالح بکار رفته در طرح اولیه، برنز با سکوی سنگی بود که مقرر شد برای تائید نهایی، تغییراتی در طرح اعمال شود.

او افزود: پس از دستور حذف المان موجود مزار بایزید بسطامی، از طریق رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و تشکیل پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان در سال 1396 پیگیری بازنگری طرح برای اجرایی شدن، در دستور کار قرار گرفت.

عادل گفت: پس از تشکیل جلسات متعدد در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان و دفتر امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اخذ مجوزهای لازم مقرر شد، طرح در سه بخش جداگانه از نظر تنوع مصالح، برای اجرایی شدن در لیست پروژه های استان سمنان قرار گیرد.

او اضافه کرد: طرح در حال اجرا به سه بخش تفکیک می شود که شامل سکوی سنگی، پوشش چوبی، بخش فلزی شامل سازه فولادی و قسمت هایی تزئینی از مس و برنز است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: با توجه به اهمیت مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه بایزید بسطامی و ضرورت اجرای طرحی نفیس و در خور شأن این مجموعه و شخصیت والای بایزید بسطامی، اجرای این طرح با دقت بالایی در حال اجراست و به همین دلیل زمانبر شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1205

به "سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی به زودی رونمایی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوی سنگی نفیس آرامگاه بایزید بسطامی به زودی رونمایی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید