رشد پسماندهای بیمارستانی در دوره کرونا ، کارگرانی که با کرونا می جنگند!

به گزارش کهن پارس، به گزارش خبرنگاران، یک شهید سلامت و تعداد زیادی مبتلا به کرونا سهم کسانی است که پسماندهای بیمارستانی را جمع آوری می کنند. کارگرانی که کارشان جمع آوری پسماندهای کرونایی بیمارستان هاست لباس ویژه دارند اما هنوز هم از خطر ابتلا به کرونا ایمن نیستند.

رشد پسماندهای بیمارستانی در دوره کرونا ، کارگرانی که با کرونا می جنگند!

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

برخی از این پسماندها در بیمارستان ها مراحلی از جمله بی خطرسازی را طی می کنند و دست به دست می شوند تا به آرادکوه برسند. اما هنوز تکلیف پسماندهای گذشته روشن نشده، حجم دیگری از پسماندها روی شانه های آرادکوه سرازیر می شود. همان مجتمع بازیافت زباله ای که در بخش کهریزک شهرستان ری قرار گرفته است و مرکز جمع آوری زباله های تهران است.

افزایش دو برابری پسماندهای بیمارستانی

آنطور که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران به خبرنگاران می گوید: حجم پسماندهای بیمارستانی با شیوع کرونا افزایش پیدا کرده است. قبلا روزانه حدود 60 تا 70 تن پسماند بیمارستانی داشتیم و حالا به 100 تن در روز رسیده است.

این بار اما خطر پسماندها بیش از پیش شده و نوع دفن آن نیز برای بسیاری محل سوال است. صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این مورد می گوید: ناوگان حمل و نقل و پسماند بیمارستانی جداست. کارگرانی که پسماندهای بیمارستانی را جمع می کنند لباس و پوشش ویژه ای دارند. تاکید ما این است که بیمارستان ها فرایند بی خطرسازی و تفکیک را انجام دهند و بعد ما زباله ها را جمع آوری کنیم.

کارگران در خطر ابتلا به کرونا

آنطور که علی پور می گوید پسماندهای بیمارستانی در سایت مجزایی و با شرایط و پروتکل های متفاوتی در آرادکوه دفن می شود. این پسماندها در کف نفوذناپذیر دفن بهداشتی و همچنین به صورت لایه لایه آهک پاشی می شوند.

با همه این شرایط اما او می گوید: تعداد زیادی از نیروها و کارگرانی که پسماندهای بیمارستانی را جمع آوری می کنند به کرونا مبتلا شدند و یک نفر نیز شهید سلامت داشتیم.

بررسی آمارهای پسماند شهر تهران نشان می دهد طی سال های 97 و 98 میزان پسماندها رو به کاهشی بود. صدرالدین علی پور نیز می گوید: میزان پسماند عادی در شهر تهران در سال 96 حدود 7500 تن بود که با فرآیندهایی از جمله تفکیک سازی و بازیافت میزان آن حدود 2000 تن کاهش پیدا کرد. تلاش ما این است که مواردی که قابل استفاده است از مبدا جدا کنیم.

اقدامات بهداشتی از جمله استفاده از دستکش، ماسک و… فرایند کاهشی پسماندها را برهم زد. استفاده از کیسه های پلاستیکی برای بسته بندی مواد غذایی نیز بیشتر شده است. محبوبه یکی از کسانی است که سبک زندگی اش در دوران کرونا تغییر کرده به خبرنگاران می گوید: قبلا همه خریدهایم را در یک کیسه می ریختم حالا هر کدام را جدا و از هم تفکیک می کنم. چندین کیسه با هر بار خرید کردن استفاده می کنم.

علی هم می گوید: در روز چندین بار ماسک و دستکش استفاده می کنم. البته مدتی است که سعی می کنم کمتر استفاده کنم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند هم توضیح می دهد: در حوزه پسماند عادی بهمن سال گذشته به زیر 4800 تن هم رسیده بود اما حالا به 5 هزار و 700 تن رسیده است. این رقم نسبت به دو سه سال گذشته کمتر شده است اما نسبت به سال گذشته و قبل از شیوع کرونا بیشتر شده است که آن هم به دلیل افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف، دستکش و … است.

کاهش ساخت و ساز و پسماند ساختمانی

در میان پسماندها اما میزان پسماندهای ساختمانی کم شده است. علی پور با اشاره به اینکه علت آن کاهش ساخت و ساز بوده است، می گوید: زمانی روزانه 36 تا 40 هزار تن پسماند ساختمانی داشتیم ولی در حال حاضر به حدود 26 هزار تن روزانه رسیده است. برای این حوزه نیز کارخانه هایی تاسیس کردیم که نخاله های ساختمانی را به شن و ماسه تبدیل می کند تا آسیب کمتری به طبیعت وارد شود.

با همه اینها آمارهای گفته شده فقط در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و آمارها برای سایر شهرها در دست نیست. پسماندهایی که در دوران کرونا این نگرانی ایجاد می شود که چگونه می توان میزان آن را کنترل کرد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 768

به "رشد پسماندهای بیمارستانی در دوره کرونا ، کارگرانی که با کرونا می جنگند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد پسماندهای بیمارستانی در دوره کرونا ، کارگرانی که با کرونا می جنگند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید