تیروئید و سالمندان

به گزارش کهن پارس، تیروئید از جمله غدد بدن است که در تمام طول عمر فعال است و با ترشح هورمون تیروئید، اعمال حیاتی مهمی را در درون بدن کنترل می نماید. به طور مسلم، اختلال در فراوری این هورمون ایجاد علایم و عوارض متعددی را در بدن سبب خواهد شد. عوارض بیماری های تیروئید در سنین گوناگون، فرق دارد و در هر سن، علایم مخصوص همان سن بروز می نماید.

تیروئید و سالمندان

تیروئید و سالمندان

تیروئید از جمله غدد بدن است که در تمام طول عمر فعال است و با ترشح هورمون تیروئید، اعمال حیاتی مهمی را در درون بدن کنترل می نماید. به طور مسلم، اختلال در فراوری این هورمون ایجاد علایم و عوارض متعددی را در بدن سبب خواهد شد. عوارض بیماری های تیروئید در سنین گوناگون، فرق دارد و در هر سن، علایم مخصوص همان سن بروز می نماید. بعلاوه این اختلالات هورمونی ممکن است در هر سنی از بدو تولد تا دوران کهولت در افراد بروز کند و به دلیل اعمال بسیار مهم و حیاتی هورمون تیروئید در بدن افراد، تشخیص به موقع بیماری تیروئید از عوارض خطرناک این بیماری ها در بدن جلوگیری خواهد نمود.

به طور معمول، افزایش سن در افراد با بیماری ها و علایم جسمی خاصی همراه است که اغلب افراد به آنها آگاهی دارند. بسیاری از سالمندان هم حالات گوناگون و علایمی را که در فکر و جسم احساس می نمایند، به سن بالای خود مربوط می دانند و با این توجیه که این علایم به دوران کهولت اختصاص دارد و اغلب درمانی ندارد، به آن نشانه ها توجه نمی نمایند. برای مثال، اگر یک فرد سالمند به کاهش تمرکز و یا کم حافظگی مبتلا گردد، آن را با افزایش سن خود توجیه می نماید. حتی در صورت بروز تپش قلب و درد قفسه سینه، بیماری قلب اولین و تنها گزینه مورد توجه شخص و اطرافیان او است. تمام این مسایل که افزایش سن می تواند موجب آن گردد، در یک نگاه اجمالی منطقی به نظر می رسد اما لازم به تذکر است که بسیاری از علایم بیماری ها در دوران سالمندی با دوران میانسالی و جوانی فرق دارد و نباید همه آنها را با افزایش سن توجیه کرد. به طور مثال، بیماری های تیروئید از جمله بیماری هایی هستند که باید در دوران سالمندی مورد توجه قرار بگیرد زیرا درباره اثر کم کاری یا پرکاری تیروئید روی عملکرد شناختی سالمندان مدارک کافی گزارش شده است.

در سالمندان، اختلالات غده تیروئید به شکل غیرمعمول ظاهر می گردد. برای مثال، پرکاری تیروئید با حالت های بی خوابی، فراموشی و کاهش تمرکز حواس همراه است. کم کاری آن هم به شکل کندی حرکات جسمی و فکری تظاهر می یابد. ضعیف شدن حافظه، کاهش تمرکز و ضعیف شدن قدرت شناخت در افراد بروز می نماید. بعضی از سالمندان مبتلا به پرکاری تیروئید، اغلب از دردهای قلبی و تپش قلب شکایت می نمایند غافل از اینکه این علایم به دلیل اختلال در غده تیروئید فرد بروز می نماید و تا زمانی که این شکل درمان نگردد، علایم بیماری از بین نخواهد رفت. بعلاوه نباید علایم مربوط به کم حافظگی و تمرکز نداشتن فرد سالمند را همواره با کهولت سن توجیه کرد. بسیار دیده شده است که درمان کم کاری تیروئید در بیماران سالخورده موجب به وجود آمدن شرایط بهتر فکری در بیمار شده است.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1035

به "تیروئید و سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیروئید و سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید