امکان اعمال سیستمی اختیار معاملات فروش در سررسید فراهم شد

به گزارش کهن پارس، تهران (پانا) - یک مقام مسئول گفت با هدف کاهش خطای انسانی و انجام فرایند اعمال با تعداد قابل توجه در یک روز معاملاتی، امکان اعمال سیستمی اختیار معاملات فروش در سررسید فراهم شد.

امکان اعمال سیستمی اختیار معاملات فروش در سررسید فراهم شد

به گزارش بازارسرمایه، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار مزیت های این سامانه را ارسال مستقیم درخواست از طریق سرمایه گذار، کاهش خطای انسانی و امکان طی فرایند اعمال با تعداد قابل توجه در یک روز معاملاتی اشاره نمود.

سید مهدی پارچینی افزود: با بهره برداری از این سامانه، دارندگان اوراق اختیار فروش تبعی می تواند مطابق موعدهای زمانی اعلامی در اطلاعیه بورس به طور شخصی و بدون احتیاج به مکاتبه یا مراجعه حضوری به کارگزاری درخواست اعمال و نوع اعمال خود را ثبت نمایند که کل این فرآیند به طور سیستمی از لحظه ارسال درخواست تا زمان اعمال طی خواهد شد.

وی گفت: این مدیریت برای تسهیل شرایط استفاده نمایندگان و کاهش خطای انسانی در رویه دستی که گاه با خطای انسانی همراه بود، با ایجاد کارگروهی شامل از مدیریت فناوری اطلاعات سبا، مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازارسرمایه، شرکت های ارایه دهنده خدمات برخط، شرکت مدیریت فناوری، شرکت بورس و فرابورس و شرکت سپرده گذاری و یاری از آن ها سامانه اعمال مکانیزه اوراق اختیار فروش تبعی طراحی و پیاده سازی نموده است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت های کارگزاری در حال اخذ تاییدیه سامانه های خود از مدیریت فناوری سازمان هستند و انشاالله از ابتدای سال 1401 فرایند اعمال در سررسید کلیه اوارق اختیار فروش تبعی با استفاده از این سامانه اجرا خواهد شد.

پارچینی، استفاده از اختیار معامله فروش را یکی از ابزارهای اقتصادی مورد استفاده از طریق سرمایه گذاران خرد و صندوق های سرمایه گذاری مشترک به منظور پوشش ریسک دانست و گفت: به این نحو که ناشر اختیار این حق را به دارنده اوراق اختیار فروش می دهد که در سررسید مشخص شده در صورتی که قیمت سهام کمتر از قیمت تضمین شده باشد، نسبت به فروش سهام خود به ناشر این اوراق با قیمت تضمینی، اقدام کند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: از سال 1399 تا به امروز سازمان بورس، سهامداران عمده عرضه نماینده سهام در عرضه های اولیه را با هدف جلب اعتماد سرمایه گذاران خرد، ملزم به واگذاری اوراق اختیار فروش تبعی ضمنی با سررسید یک ساله و با نرخ تضمینی حداقل 20 درصد نموده است.

وی گفت: با توجه به توسعه استفاده نمایندگان از ابزار اقتصادیِ اختیار فروش تبعی و نیز افزایش قابل توجه ناشران این اوراق با هدف بیمه سهام و یا تامین اقتصادی که از طریق سهامداران عمده شرکت ها انجام می گردد، اکنون بنابر مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، این ابزار از طریق بازارگردان ها نیز قابل استفاده خواهد بود.

یادآور می گردد؛ اختیارمعامله ها انواع اوراقی هستند که اختیار معامله یک دارایی را در آینده به سرمایه گذار می دهند. اوراق اختیار فروش تبعی که در ایران به عنوان بیمه کردن سهام از آن یاد می گردد، در حقیقت، ابزاری است که از طریق آن نوسانات و زیان سهام بیمه می گردد. عرضه نماینده این اوراق شرکت (ناشر) و یا سهامدار عمده است که هدف آن ها ایجاد تضمین و اطمینان نسبت به سهام است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1264

به "امکان اعمال سیستمی اختیار معاملات فروش در سررسید فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان اعمال سیستمی اختیار معاملات فروش در سررسید فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید