پاسداشت خانه موزه ها به منزله حفاظت از جامعه انسانی و انتقال فکر تازه به نسل های آینده است

به گزارش کهن پارس، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، مرتضی امیری اسفندقه در حاشیه بازدید از خانه موزه سیمین و جلال که به همراه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری ومیراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و مهدی پیرهادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه یک، رضا صیادی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران و جمعی از معاونان و مدیران شهری صورت گرفت، با بیان این مطلب که خانه موزه ها فکر تازه و مومنانه را به نسل های آینده منتقل می نماید، گفت: حفظ و نگهداشت خانه موزه ها به مقدار حفظ برج ها و پل ها در سطح شهر اهیت دارد.

پاسداشت خانه موزه ها به منزله حفاظت از جامعه انسانی و انتقال فکر تازه به نسل های آینده است

وی با اشاره به اینکه مطالعه کتاب های سیمین و جلال به منزله آشنایی با فکر و فرهنگ و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی است، افزود: بنابراین دست اندرکاران امر ازجمله شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ضروری است در راستای کشف و شناخت خانه تمامی مفاخر کشور که در تهران زندگی نموده اند؛ کوشش کند.

مشاور شهردار تهران به نقش شهرداری تهران در احیاء خانه موزه ها اشاره و خاطر نشان کرد: خانه موزه ها فرصتی بسیار مناسبی را فراهم می نماید تا علاقه مندان و دوستدان صاحبخانه، زمانی را برای تبادل افکار و آرای ایشان و حتی برداشت های خود از آن ها پیدا کند، که این بی نظیرترین کارکرد این خانه هاست.

وی با بیان این مطلب که با مشاهده نحوه زندگی صاحبخانه در خانه موزه می توان به شناخت بهتر شخصیت آنان پی برد، گفت: اگر جانمایی اشیا نیز با همان وسواس صاحبخانه چیده شده باشد، گویای اهمیت قایل شدن صاحبخانه به آن شی است و در این صورت هر تصویر، کتاب و یا قلمی خود زبان گویای آن شخصیت خواهد بود.

به گفته اسفندقه قدم زدن در همان اتمسفر خانه موزه ها؛ ما را در کشف زوایای نگاه آن فرد کمک کند و از همه مهمتر اینکه در فضایی که ما از هر زمان دیگری احتیاج به تقویت فصل مشترک افکار داریم خانه موزه ها؛ عاملی برای تقویت اشتراکات محسوب می شوند.

دکتر سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی نیز در حاشیه بازدید از خانه سیمین و جلال با اشاره به ضرورت شناخت و افزایش آگاهی شهروندان از خانه موزه ها، تاکید نمود: باید خانه موزه ها تبدیل به مقصد گردشگری گردد.

وی با بیان این مطلب که مفاخر ارزشمندی در شهر تهران به ویژه منطقه یک زندگی نموده اند، افزود: امروز با افتتاح خانه موزه نیما یوشیح شاهدیم که در یک کوچه در منطقه 1 دو خانه موزه به فاصله کمتر از 200 متر وجود دارد.

وی با اشاره به مراسم گشایش خانه نیما یوشیج به عنوان موزه شعر نوین ایران گفت: خانه نیما نیز به مانند خانه سیمین و جلال آماده پذیرایی از گردشگران و علاقه مندان به ادبیات است.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، محل زندگی این بزرگان ادبیات پارسی می تواند محفلی باشد برای جوانانی که دل در گرو ادبیات و شعر دارند.

وی در عین حال ادامه داد: هرچند خانه موزه نیما یوشیج افتتاح شد اما همچنان مشکل اساسی جذب گردشگر و معرفی این اماکن فرهنگی به شهروندان وجود دارد.

علوی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز چنین اماکنی مقصد گردشگران تهرانی نیست، گفت: این در حالی است که مشابه همین اماکن در شهرهای دیگر به راحتی تبدیل به مقصد آن ها می گردد.

مراسم گشایش خانه نیما یوشیج به عنوان موزه شعر نوین ایران 22 آبان ماه با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، رضا صیادی، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، و مرتضی امیری اسفندقه، مشاور شهردار تهران در حوره شعر، هنر و ادب برگزار گشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 1138

به "پاسداشت خانه موزه ها به منزله حفاظت از جامعه انسانی و انتقال فکر تازه به نسل های آینده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسداشت خانه موزه ها به منزله حفاظت از جامعه انسانی و انتقال فکر تازه به نسل های آینده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید