دیرخوابیدن بچه ها با چاقی ارتباطی دارد؟

به گزارش کهن پارس، تهران (پانا) - یافته های یک تحقیق جدید نشان می دهد بچه هایی که دیروقت به خواب می فرایند بیشتر محتمل است به چاقی مفرط مبتلا شوند.

دیرخوابیدن بچه ها با چاقی ارتباطی دارد؟

به گزارش یورونیوز، پژوهش تازه روی 107 کودک زیر 6 سال در سوئد انجام گرفته است که 64 عدد از آن ها پدر یا مادری مبتلا به اضافه وزن یا چاقی مفرط داشته اند. پژوهشگران برای تحقیق قد، وزن و ساعت خواب آنان را برای 7 روز پیاپی سالی یک بار اندازه گیری کردند.

بنابر نتایج داده ها، محققان پی بردند بچه هایی که به طور معمول دیرتر از 9 شب به رختخواب می فرایند، میان تنه پهن تر و شاخص توده بدنی بالاتری دارند. شاخص توده بدنی معیار سنجشی است که به وسیله تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر مجذور قدش به متر بدست می آید.

دکتر کلود مارکس، پزشک اطفال در موسسه کارولینسکا که این تحقیق را به یاری همکارانش انجام داده است می گوید: زمان خواب دیروقت عاملی بود که واقعا با اضافه وزن ارتباط داشت. با این حال برای این سوال که اگر بچه هایتان را زودتر در تخت بگذارید آیا این رویه قابل تغییر است، هنوز پاسخی نداریم.

محققان در همین حال والدین را از اجبار بچه ها به خوابیدن زودهنگام بر حذر داشته و توصیه نموده اند بچه ها به پیروی از یک ریتم غذا و خواب منظم عادت داده شوند.

پیشتر نتایج یک تحقیق دیگر نشان داده بود میزان ساعات خواب کمتر، شانس ابتلا به چاقی مفرط را در بچه ها افزایش می دهد.

این در حالی است که پژوهش روی بچه ها حدفاصل سالهای 1975 تا 2016 نشان می دهد شمار بچه ها چاق در جهان 10 برابر شده است.

چاقی یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در سراسر جهان به شمار می رود. بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در جهان هستند که سالانه جان نزدیک به 18 میلیون نفر را می گیرند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 836

به "دیرخوابیدن بچه ها با چاقی ارتباطی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیرخوابیدن بچه ها با چاقی ارتباطی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید