توافقی غیر منتظره درباره جنوب یمن

به گزارش کهن پارس، فارس نوشت: یک روزنامه عربی مدعی شد، دولت مستعفی یمن و نیروهای متحد امارات که چندین هفته رایزنی بدون نتیجه داشتند یکشنبه شب (دیشب) شاهد پیشرفت بی سابقه ای در مذاکرات خود بوده اند.

توافقی غیر منتظره درباره جنوب یمن

روزنامه العربی الجدید نوشت، رایزنی ها میان دولت مستعفی یمن به ریاست منصور هادی (متحد ریاض) و المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب، متحد امارات) که طی چندین هفته بدون نتیجه بود، یکشنبه شب (دیشب) شاهد پیشرفتی بی سابقه بوده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع مطلع به این مذاکرات نوشت، دولت مستعفی و شورای انتقالی به تفاهم هایی قاطع در بخش سیاسی توافق ریاض رسیدند بخشی که شامل تعیین نامزد نخست وزیر دولت شراکتی و نیز تعیین استاندار و رئیس پلیس شهر عدن (در جنوب یمن) است.

این منبع مطلع که خواست نامش فاش نگردد، اضافه کرد، قرار است دوشنبه (امروز) یا نهایتا سه شنبه تعیین عبدالملک به عنوان نخست وزیر جدید تعیین و استاندار جدید عدن نیز تعیین گردد.

بر اساس این گزارش، این اقدامات همزمان با لغو خودمختاری شورای انتقالی جنوب و بازگشت امور به شرایط سابق خود در مجمع الجزایر سقطری خواهد بود.

تا کنون شورای انتقالی یا دولت مستعفی هیچ واکنشی به توافق جدید نشان نداده اند، اما رسانه های وابسته به شورای انتقالی مدعی شدند، این توافق شامل خروج قوای شمالی از استان های جنوبی از جمله سیئون در استان حضرموت است.

پیش تر محمد الحضرمی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن خواهان لغو خودمختاری و سنگ اندازی در راستا اجرای توافق ریاض شده بود.

توافق ریاض سال گذشته پس از آن حاصل شد که متحدان امارات با متحدان عربستان سعودی در چند استان جنوبی یمن درگیر شدند و یکدیگر را از بعضی شهرها مثل عدن بیرون راندند.

از مهم ترین بندهای توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت 7 هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین 12 وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع 24 وزیر کابینه بوده است که هیچ یک از این بندها تا به امروز عملی نشده است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parskohan.ir شناسه مطلب: 195

به "توافقی غیر منتظره درباره جنوب یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافقی غیر منتظره درباره جنوب یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید